Dårlig stemning efter fyringer i Roskilde
GL - demonstration_web VUC Roskilde

Dårlig stemning efter fyringer i Roskilde

Hf-lærerne på VUC Roskilde markerede i dag deres solidaritet med 11 fyrede kolleger. Det skete med et sortklædt sørgeoptog igennem skolen.

“Nåh, er det på mode at gå i sort i dag?”

Spørgsmålet kommer fra en af rektors nærmeste medarbejdere, da 30 sortklædte lærere går i et lydløst protestoptog igennem ledelsesgangen på VUC Roskilde.

Det er svært ikke at opleve spørgsmålet som provokerende og hånende i situationen, og de lærere, der hører det, bliver synligt vrede. De fortsætter dog protestoptoget igennem skolen.

I går blev 11 medarbejdere på VUC Roskilde, heraf 9 hf-lærere, varslet afskediget. Det er anden fyringsrunde på fire måneder, og stemningen på lærerværelset er mærkbart præget af situationen. Alle tilstedeværende har overholdt den fælles aftale om at iklæde sig sort fra top til tå for at vise de fyrede kolleger støtte og sympati.

“Det er en forfærdeligt situation. Det er en nedadgående spiral for stedet,” siger Lene Nielsen, en af de sortklædte lærere. Hun underviser til daglig i samfundsfag og psykologi på stedet.

Det kommer som en bombe
I februar fyrede skolen to lærere fra hf-afdelingen som konsekvens af dårlig økonomi, der skyldes en kombination af besparelser og faldende kursisttal. Efterfølgende satte ledelsen en såkaldt “bæredygtighedsanalyse” i gang, hvor hvert enkelt hold blev vurderet ud fra et økonomisk perspektiv. Resultatet var nedslående.

“Vi har for få elever på de enkelte hold. Gennemsnittet er 17,5, og vi skal have 22 elever per hold, for at økonomien løber rundt,” siger rektor Dorthe Jensen Lundqvist.

Samlet set viste analysen, at årets underskud ville blive ti millioner i stedet for de forventede to millioner.

Dorthe Jensen Lundqvist, rektor
VUC Roskilde

VUC Roskilde er blandt andet presset på økonomien, fordi bestyrelsen har prioriteret at drive to satellitafdelinger i Greve og Køge, hvor holdene er meget små. Der er ofte helt ned til 10-13 elever.

At der nu gennemføres fyringer for anden gang på få måneder, huer ikke Dorthe Jensen Lundqvist.

“Hvis vi havde vidst det, som vi ved nu, tilbage i februar, så havde vi gennemført afskedigelserne dér. Jeg forstår godt, at lærerne er vrede og kede af det, for det kommer som en bombe.”

Tillidsrepræsentant undrer sig
Peter Friis er tillidsrepræsentant for hf-lærerne på stedet. Han ser frustreret ud og lyder lige så frustreret, når han snakker.

“Det undrer os, at det kan komme så pludseligt. Hvordan skal vi kunne regne med, at det ikke sker igen?” spørger han retorisk.

Han fortæller, at lærerværelset er meget præget af situationen.

“Det er jo sket i går. Folk er fattede, men meget trykkede. Der er en virkelig dårlig stemning,” siger han.

Peter Friis dirigerer kollegerne i sørgeoptoget. Først igennem ledelsesgangen, ned ad trappen, ud i gården, hvor forbløffede elever i rygehjørnet spørger, hvad der foregår.

“Vi skal nok forklare det om lidt,” siger en af lærerne.

Lærerne går henover den smalle parkeringsplads, mens en elev fra et vindue råber:

“Vi mangler en lærer!”

Lærernes protest foregår ellers i formiddagspausen.

Tilbage i bygningen holder lærerne et minuts stilhed i foyeren for at sende et signal om solidaritet til de fyrede kolleger. Kort tid efter opløses aktionen, og de sortklædte lærere går hver til sit.

Lene Nielsen, lærer

Burde have set det
Adspurgt af gymnasieskolen.dk erkender rektor Dorthe Jensen Lundqvist, at ledelsen måske burde have forudset situationen.

“Set i lyset af denne situation, burde vi tidligere have været opmærksomme på, om holdene var økonomisk bæredygtige på hf – altså om
der var en tilstrækkelig høj holdkvotient og en passende lærer-kursistratio,” siger hun.

I år er antallet af årskursister 100 lavere end forventet. Skolen havde forventet 665 kursistårsværk, men ramte i stedet blot 565.

Både rektor og tillidsrepræsentant peger på, at når samfundsøkonomien går godt, og arbejdsløsheden er lav, så går det ofte udover søgningen til hf. Det anser de begge som en central forklaring på det lave søgetal.

Der er ikke længe til, at samfundsfagslærer Lene Nielsen skal på pension, hun frygter derfor ikke for sin egen situation. Det gør hun derimod for skolens.

“Jeg er stærkt bekymret. Alt står åbent nu. Jeg frygter, at det er dødens spiral.”

Den 17. maj: Artiklen er rettet efter offentliggørelse, på grund af at den i første omgang indeholdt faktuelle fejl i tal og i et citat.

Den 20. maj: Den medarbejder, der er citeret i første afsnit, har efterfølgende henvendt sig til Gymnasieskolen. Hun oplyser, at hun ikke var bekendt med, hvad lærernes optog gik ud på, og at hendes spørgsmål ikke var ment provokerende.

Støtte til afskedigede kolleger

Vi gennemfører en sympatiaktion for at vise vores støtte til de kolleger, der er blevet fyret.

Peter Friis, tillidsrepræsentant