Dette er en kommentar til artiklen: ”Mindre stress - Mindfulness skal forbedre den mentale sundhed”
I de glade tressere begyndte unge mennesker at åbne sig for ”østens visdom”, hvilket mange fra Østen undrede sig over, deriblandt den indiske forfatter Gita Mehta. For størstedelen i østen var både fattige, boede dårligt og havde elendige uddannelsesinstitutioner etc. Men hvis folk virkelig rejste så langt for at få fat i den østlige visdom, som de ikke selv syntes havde givet dem så meget, så måtte de jo se, om de kunne tjene lidt på at sælge den til Vesten. Siden dengang har naive vesterlændinge taget østens visdom til sig på en måde, som de har ment vil være god for den vestlige verden. Samtidig har der i Vesten også været konservative holdninger imod dette, da det var tydeligt, at megen af den visdom i bund og grund var religiøs. Derfor valgte de nyreligiøse ofte ved forskellige omskrivninger at gøre den religiøse del mere spiselig. Et eksempel på det var TM (Transcendental meditation). Her prøvede man at bilde folk ind, at den religiøse del var taget ud af meditationen, og at kun metoden var tilbage. Undersøgelser viste dog, at det var ekstremt hinduistisk omme bag kulisserne, og nogle folk undrede sig over, at TM ikke bare bekendte kulør, at sagde TM var religiøst.
Siden dengang har diverse nyreligiøse grupperinger fortsat forsøgt at gøre det nyreligiøse mere spiseligt. En af de metoder, man har brugt her, er at finde nogle argumenter, som lyder mere acceptable. Som i halvfemserne, hvor børnene i vore skoler blev udsat for såkaldte ”drømmerejser”, der skulle gøre børnene i stand til at komme i kontakt med sig selv. Men drømmerejserne var i virkeligheden den samme metode, som shamaner bruger for at komme ”i kontakt med naturens ånder”. Man forsøgte at gøre det til noget, der var godt for børnene, selvom der nogle gange skete uheld - fx kunne nogle børn ikke komme ud af trancen igen, mens andre fik nogle oplevelser under drømmerejsen, som var traumatiserende. Men det snakkede man selvfølgelig ikke højt om, for det skulle jo se ud som en succes.
Siden halvfemserne har diverse nyreligiøse grupperinger også arbejdet på at få uvidenskabelige metoder ind i vores sundhedsvæsen, og nogle af metoderne fik de tilmed tilpasset, så de så videnskabelige ud. Som dengang min kone og jeg fik at vide, at når hun skulle føde, kunne hun blive smertestillet vha. akupunktur, som tilmed var godkendt af WHO. Dertil måtte jeg så fortælle dem, at de videnskabelige test, man henviste til, manglede den tredje kontrolgruppe, som kunne vise, at der ikke var noget statistisk grundlag for at anerkende akupunktur som gyldigt. Og at den eneste grund til, at WHO havde anerkendt akupunktur (hvilket de egentlig ikke ønskede), var for at få kineserne til at underskrive en fælleserklæring.
Men det seneste årti er det særligt én religiøs metode, der kommer fra buddhismen, som man har forsøgt at få ind på både offentlige og private arbejdspladser, og nu også på uddannelsesinstitutioner som fx de danske gymnasier: Mindfulness. Sandheden er, at mindfulness er en metode, som har sit udspring i buddhismen, og som sjovt nok lover guld og grønne skove. For når man påstår i artiklen ”Mindre stress - Mindfulness skal forbedre den mentale sundhed” at ”der er evidens for, at MBSR virker på stress, angst og depression” så lover man netop dette. Men ligesom jeg har udfordret næsten enhver, jeg har mødt, der har påstået, at akupunktur er videnskabeligt begrundet, så vil jeg også udfordre enhver, der påstår, at mindfulness er videnskabeligt begrundet. Vis mig venligst de data, I baserer det på! For det er så nemt at påstå mindfulness virker, men det er ligeså nemt at påstå, at det ikke virker og herunder følger nogle af mine argumenter:
Mindfulness bliver en falsk sovepude
Mindfulness kan hurtig blive den nemme løsning, når folk bliver stressede. Når eleverne kommer til os lærere og siger, de er stressede, så slipper vi for at tænke dybere over det, og kan bare sige: Så skal du starte på vores mindfulness kursus. Så er den ged barberet. Men det, vi burde se på, er, hvorfor eleven er stresset. Mindfulness er jo bare dårlig symptonbehandling og ikke årsagsbehandling. Indførelsen af mindfulness gør, at vi ikke længere vil give vore stressede elever den rette rådgivning til at få minimeret deres stressniveau. Nogle har jo blot brug for, at vi anbefaler dem at minimere Snapchat og Tiktok o.l. stressende sociale medier, som ikke gør meget andet end at få dem til at spilde tiden på tomme ting. Og så er der også dem, der er stressede, fordi de tror, at gymnasiet handler om at få to-cifrede karakterer i alle fag, og det er bestemt ikke mindfulness, de har brug for! - og dette fører mig til næste punkt.
Mindfulness øger stress
Ja, interessant nok er der faktisk evidens for, at mindfulness øger stress. Det sænker ganske rigtig den personlige stress-oplevelse, men det øger samtidig stresshormonet cortisol. Det er der flere undersøgelser, der viser. Men spørgsmålet er muligvis mere, hvorfor det stresser? Svaret er måske meget enkelt. For hvis en, der er stresset får at vide, at man nu skal gøre en ting mere, så bliver den ekstra aktivitet jo bare lagt oveni den mængde af aktiviteter, man har i forvejen. Hmm, det lyder da ikke som en særlig god løsning.
Titanic er en katastrofefilm, selvom man ikke kan lide katastrofer
Mindfulness er religiøst, og det er ikke gymnasiernes opgave at pådutte eleverne religiøse tankesæt. At man har taget nogle elementer ud af den oprindelige metode, ændrer ikke på det faktum, at det stadig kommer fra buddhismen, og at mindfulness og buddhisme hænger nøje sammen. At påstå det ikke er religiøst pga. nogle små ændringer i ordene, svarer til påstå at James Camerons film Titanic ikke er en katastrofefilm, men kun en kærlighedsfilm, bare fordi man ikke kan lide katastrofer. Ja, jeg ved godt, det er en bizar sammenligning, men det er også bizart, at påstå mindfulness ikke er religiøst.
Vi bor i et frit samfund, og det betyder også, at hvis folk synes, det giver dem noget godt at lave mindfulness eller lave shamanske drømmerejser eller tror, akupunktur kan gøre dem raske, ja, så har vi heldigvis frihed til at gøre det. Men det kan ikke være gymnasiernes opgave at integrere nyreligiøse tankegange. Vores opgave er at klæde de unge på til at tage en uddannelse - ikke til at sidde og mærke deres åndedræt vha. en religiøs teknik.
Kommentarer
Kresten Bremer
Helt enig!
Jeg fik også kaffen galt i halsen da jeg så, at vores fagblad havde en - så omfattende - artikel (reklame) for noget, som ikke er videnskabeligt funderet.
Dansk Center for Mindfulness
Ordet mindfulness bliver brugt om mange forskellige ting. Og forståelsen af hvad mindfulness er, kan også ofte være forudindtaget. Det er derfor vigtigt at være præcis i forhold til hvad vi taler om.
Det mindfulnessprojekt, der beskrives i artiklen, er et forskningsprojekt fra Dansk Center for Mindfulness, der er placeret ved Health på Aarhus universitet. Det er et randomiseret, kontrolleret forsøg, som er et af de bedste og mest effektive værktøjer inden for klinisk forskning.
Vi måler på to dele i forskningsprojektet:
1. Vi måler dels på effekten af, at lærerne deltager i et MBSR-kursus (mindfulness-baseret Stressreduktion). Vi måler både på lærerne og på de elever, som lærerne primært har.
2. Anden del af projektet går ud på at implementere programmet i test-skolerne og teste effekten på lærer- og elevtrivsel sammenlignet med kontrolskolerne.
Vi ved fra sundhedsprofilen, at den befolkningsgruppe, der ligger højest indenfor dårligt mental helbred findes i aldersgruppen 16-24 år. Og det er også den befolkningsgruppe hvor det dårlige mentale helbred er steget mest fra 2010-2017. Du kan læse rapporten her: https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2018/Den-Nationale-Sundhedsprofil-
Derudover viser en rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø fra 2019 at gymnasielærere er en de arbejdsgrupper, der ligger højest hvad angår stress og også angstsymptomer.
Vi mener at det er vigtigt at finde nogle holdbare, bæredygtige løsninger, som kan være med til at gøre noget ved dette alvorlige problem.
Det er videnskabeligt dokumenteret, at mental sundhed kan trænes og at mindfulness er en måde at gøre det på.
Et engelsk forskerhold har lavet et metastudie på baggrund af 33 studier, der viser at mindfulness træning sammenlignet med andre sundhedsfremmende indsatser reducerer stress, angst og depression hos børn og unge. Se artiklen her: https://psyarxiv.com/rj5mk
Der er lavet meget forskning, hvor effekterne af det mindfulness-program, MBSR, som lærerne i projektet bliver undervist i, er blevet undersøgt. Generelt er der gode resultater, der peger på at programmet har en effekt på linje med andre indsatser mod stress, angst og depression. Se f.eks denne artikel: https://mindfulness.au.dk/fileadmin/_migrated/content_uploads/Statusartikel_ugeskrift.pdf
Derudover er der studier, der peger på at mindfulness-træning øger studerendes evne til at være opmærksomme og undgå ”mindwandering”. Se artikel her: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24431994/?from_term=amishi+jha&from_page=2&from_pos=4
Vi er spændte på de resultater, der kommer ud af denne omfattende undersøgelse, så vi kan bidrage til, at de beslutninger, der bliver taget angående indsatser for bedre trivsel og mentalt sundhed hos børn og unge, bliver foretaget på et fagligt og videnskabeligt grundlag.
René Vester Kjær
Hej Dansk Center for Mindfulness
Og tak fordi I tog jer tid til at svare på mit blogindlæg. Jeg er dog ærgerlig over at jeres svar starter sådan her:
"forståelsen af hvad mindfulness er, kan også ofte være forudindtaget". For når I gør det, er det reelt set en stråmand I sætter op, og med udgangspunkt i den vælger I så at tale udenom.
For ikke et eneste sted forholder I jer til den kritik som jeg kommer med. Ok, der er et sted hvor I kommer lidt tæt på, og det er der hvor I omtaler jeres randomiserede undersøgelse. Men som jeg skrev, så ville jeg gerne se tallene, men igen bliver der kun henvist til en undersøgelse, istedet for at smække tallene på bordet. Det er så nemt at påstå I gør tingene rigtigt og objektivt, hvis man ikke er parat til at vise undersøgelsen i sin helhed.
Men I forholder jeg eksempelvis heller ikke til at der er undersøgelser som viser at folks stressniveau bliver øget af mindfulness, og det er jo ret problematisk, når I netop lover det modsatte.
https://www.inc.com/mithu-storoni/could-mindfulness-be-making-you-more-stressed-heres-what-you-need-to-know.html
Og I forholder jer heller ikke til kritikken af at det er en religiøs teknik som I benytter jer af. Og så ignorere i totalt at mindfulness er ren og skær symptombehandling.
At I vælger at tale udenom indikerer at kritikken måske er mere berettiget end I ønsker, siden I ikke bruger kræfter på at vise hvorfor jeg skulle tage fejl, i fald jeg tager fejl. Det ville jeg ellers mene ville være den rigtige vinkel på dette (istedet for at opstille en træmand, hvor man semisubtilt påstår at jeg er fordomsfuld).
Men jeg kan jo glæde mig over at der er andre som har undersøgt data om mindfulness, og fundet ud af at det drejer sig mere om en hype, end det drejer sig om fakta.
https://www.bbc.com/future/article/20180502-does-mindfulness-really-improve-our-health
Så nej, der var desværre intet i jeres svar som fik mig til at ændre mening, heller ikke jeres links som ikke viste ret meget i forhold til de kritikpunkter jeg har. Men som jeg startede med at skrive, så værdsætter jeg at I brugte tid på at svare mig. Så tak for det.