Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Kunstig intelligens
20230524_093311-2.jpg

ChatGPT/AI og fake news som ekstra udfordringer: Lex.dk som en lille hjælper i en presset hverdag

18. august 2023
Skrevet af_
Mai Møller Nielsen

På den igen. Skoleåret er skudt i gang og for mange måske nok med blandede følelser: Man glæder sig til at komme tilbage til kolleger og de unge mennesker, men kan desværre også opleve den lille knude i maven; Den tilbagevendende følelse af utilstrækkelighed i en verden af acceleration og krav, hvor man skal danne eleverne til at navigere i selvsamme, men ofte uden de nødvendige ressourcer.

Sproglærerne har kendt det længe: Udfordringen med kunstig intelligens i form af mere og mere avancerede oversættelsesprogrammer, som er skørt smarte, men som samtidig udfordrer læringsrummet. Nogle af os andre har nok været lidt mere naive og er blevet oprigtigt overraskede over særligt ChatGPT, som er væltet ind i klasserummet (og afleveringerne!) det seneste skoleår. And here we go again, får man lyst til at sige: Verden forandrer sig med raketfart, og underviserne står tilbage med den samme mængde begrænsede ressourcer og bliver igen mødt med et ”fiks det lige”. Vi må bare lige forklare eleverne, at de skyder sig selv i foden, hvis de aldrig lærer at skrive eller ræsonnere selv, og vi må med et snuptag opfinde nye læringsmetoder, hvor det kun er muligt at tilgå ChatGPT, når læreren finder det relevant og har didaktiseret det på forbilledlig vis.

Eleverne har ikke været sene til at omfavne teknologien.  Allerede tilbage i december måned, kort efter lanceringen af ChatGPT til den brede befolkning, viste Gymnasieskolens undersøgelse, at hver sjette gymnasieelev have eksperimenteret med at få chatbotten til at besvare deres skriftlige opgaver (Hver sjette gymnasieelev benytter chatbot til snyd).
Man tør næsten ikke tænke på, hvad tallet er oppe på i dag, og sommerens skriftlige årsprøver og eksamener har sikkert også givet syn for sagn – frygtelig meget generisk sprogbrug og en overraskende nyvunden grammatisk korrekthed. Én af metoderne til at vurdere, om eleven har benyttet ChatGPT – og som vi dårligt har tid til at efterprøve – er at gennemgå kilderne, hvis der ellers i øvrigt er opgivet sådanne. Hvor kommer det fra, og er det troværdige kilder, som eleven har haft retmæssig adgang til? Hvis man ellers har/tager sig tid til den slags detektivarbejde, må man spørge sig selv: Hvordan bevægede vi os så langt væk fra den mere grundlæggende dannelsesopgave? At agere digital efterforskningsbetjent er næppe det, der motiverer og inspirerer ret mange undervisere til at få fusserne udover sengekanten en tilfældig mandag morgen.

Hvordan skal vi indrette undervisningen og ikke mindst prøveformerne, så de lever op til den ny virkelighed, og for hvilke midler?
Mai Møller Nielsen, medlem af GL's Hovedbestyrelse

Mens ChatGPT på nogle felter er god til at generere både korrekte og relativt anvendelige svar, er der andre områder, hvor sprogmodellens sandsynlighedsberegning på baggrund af den data, den er er trænet på, bliver helt gak. Problemet er bare, at man skal vide noget om emnet og kunne forholde sig kritisk til sin omverden for at kunne gennemskue det. Jeg skal f.eks. vide, at Kim Fupz Aakeson skriver på dansk navnet til trods, og at journalisten Lotte Hansen er administrerede direktør, selvom ChatGPT nu nok mener, at hun enten må have en anden beskæftigelse eller være en mand. AI’s udgave af fake news, kunne man sige. Det viser nødvendigheden af at udbygge det arbejde, vi i forvejen gør for at lære de unge mennesker, hvordan man faktatjekker på baggrund af valide kilder. Den nedslående nyhed: Man kommer ikke udenom selv at undersøge tingene. Det opbyggelige: Følelsen af en art emancipation – at kunne agere uafhængigt og selvstændigt. Til det formål tjener Danmarks Nationalleksikon, Lex.dk, som bl.a. GL og Danske Gymnasier støtter op om. Lex.dk har som erklæret formål at tilgængeliggøre netop videnskabeligt baserede kilder dels ved at samle kilderne på ét sted og dels ved at forskere (for nuværende ca. 600) producerer og opdaterer artikler. Den er tilmed gratis og kan downloades som en app. For nuværende rummer nationalleksikonet mere end 230.000 artikler skrevet af navngivne forskere og eksperter. Hvis ting er gratis, er man som regel selv produktet, hvilket i høj grad netop gør sig gældende ift. ChatGPT. Lex.dk derimod er på finansloven frem til 2025 (og forhåbentlig meget længere!) og er derudover støttet af private fonde som Tryg, Louis-Hansen og Novo.

Det er en hjælp i det små, der er værd at prøve, mens vi afventer svar fra politisk niveau: Hvordan undgår vi at padle afsted i et moralsk vakuum, a la dengang alle skolebørn skulle udstyres med en Ipad? Hvordan skal vi indrette undervisningen og ikke mindst prøveformerne, så de lever op til den ny virkelighed, og for hvilke midler? Hvad er det overhovedet for et samfund, vi ønsker os; Det mest effektive eller det mest menneskevenlige? Det, der kræver færrest varme hænder, eller det, der er bygget op om empatisk frem for kunstig intelligens?

Mai Møller Nielsen, medlem af GL’s Hovedbestyrelse, Uddannelsesudvalget, boardmember hos Danmarks nationalleksikon Lex.dk og lektor i religion og samfundsfag.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Karin Gade siger:
    24. august 2023 kl. 16:15

    Spændende med lex.dk! Men trist at den kun findes til Apple. Kommer den mon også til Android?

    Log ind for at svare
  2. Rolf Højmark siger:
    25. august 2023 kl. 10:39

    Kære Mai Møller Nielsen. Tak for dit indlæg. Du skriver bl.a.: “Man tør næsten ikke tænke på, hvad tallet er oppe på i dag, og sommerens skriftlige årsprøver og eksamener har sikkert også givet syn for sagn”.

    I forlængelse heraf vil jeg firtælle, at jeg var censor i dansk A, hhx. i sommer og censurerede i alt 106 stile. Ikke een af dem indikerede brug af ChatGPT. De var af nøjagtig samme standard, rent sprogligt, som de forrige år.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Mai Møller Nielsen sorthvid
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Kulturel løfteevne er for alle

  • 80E3A335-A544-4CEF-96FE-8E165E871CD5_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Nej tak til buzzword-reform. Ja tak til undervisertillid

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater