Venstre: Karakterkrav, mere matematik og flere timer
esben-lunde-larsen_beskaaret

Venstre: Karakterkrav, mere matematik og flere timer

Venstre efterlyser også, at forældre tager større ansvar i forhold til, at unge vælger den rigtige uddannelse, siger forsknings- og uddannelsesordfører Esben Lunde Larsen.

Hvad skal karakterkravet være?
“Det skal være 4 i dansk og matematik. Har man under 4 i dansk og matematik, er der for mange, som falder fra i løbet af gymnasiet, og for få som gennemfører en videregående uddannelse. Vi ønsker en højere faglighed, og faglighed hænger blandt andet sammen med et højere indgangskrav til gymnasiet.”

Hvorfor ikke i stedet styrke vejledningen, så eleverne vælger den rigtige uddannelse?
“Vi vil gerne have, at forældre og elever tager det ansvar på sig, der rettelig er deres. Forældrene skal tage en samtale med deres børn om, hvad det kræver af dem, hvis de skal i gymnasiet. Hvis ikke man har et 4-tal i dansk og matematik i 8. klasse, så er det en god idé at stramme sig an, så man får den karakter, det kræver for at komme ind på gymnasial uddannelse.”

Som det er nu, er det kun de 20 procent fagligt svageste elever, som får individuel studievejledning. Hvordan skal resten udfordres i deres uddannelsesvalg?
“Det skal de i samspil med den pågældende lærer, forældre og eleven selv. Så har vi UU Centrene til at bistå til det. De gymnasiale uddannelser har også en forpligtelse til at oplyse og udfordre eleverne, når de skal optages.”

Bekendtgørelsen for gymnasiet betoner, at eleverne skal tilegne sig almendannelse. Hvordan vil Venstre sikre, at almendannelse også i fremtiden er en del af gymnasieuddannelsen?
“Vi har blandt andet foreslået en national sprogstrategi, som en del af forhandlingerne om gymnasierne, og det er jo i høj grad almendannelse, fordi der ligger så meget iboende i sproget. Jeg har ikke grund til at kritisere det, som foregår af almendannelse i gymnasiet i dag, men det er klart, at når vi (de politiske partier red.) diskuterer vægtning af fag, og hvad eleverne skal kunne i fagene, er det selvfølgelig vigtigt, at almendannelse er en del af den diskussion.”

Hvad mener Venstre om regeringens forslag om, at næsten alle elever skal have matematik B?
“Det er fint, at danske unge får matematik på B-niveau. Det er en nødvendig kompetence at have i forhold til fremtidige uddannelsesvalg. Mange unge falder fra deres uddannelser eller foretager omvalg, og derfor er det godt at have matematik B, som giver større muligheder for at vælge noget nyt i uddannelsessystemet.”

Regeringen lægger op til, at eleverne skal bruge flere timer i skolen blandt andet med 50 procent omlagt skriftlighed – hvad mener Venstre?
“Det er ikke god ide at lave omlagt skriftlighed i det omfang, regeringen lægger op til. Det er derimod en god idé at bruge flere timer til grundfaglighed i grundfagene.”

I år skal klasseloftet på 28 elever evalueres. Hvad mener du om klasseloftet?
“Vi vil afvente den evaluering og de anbefalinger, som er i den.”

Folketingsvalg 2015

(Foto Anders Hviid)

Frem til valget den 18. juni vil gymnasieskolen.dk stille spørgsmål til partiernes ordførere på gymnasieområdet.

Læs: