Antorini: Presset på gymnasieelever er ikke for stort
christine Antorini

Antorini: Presset på gymnasieelever er ikke for stort

Undervisningsministeren afviser, at gymnasieelever har en for presset hverdag, som en undersøgelse ellers viser.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) mener ikke, at danske elevers gymnasieliv er for presset. Det kom frem på et samråd i Folketinget i går. En undersøgelse lavet af Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) viser ellers, at næsten halvdelen af gymnasieleverne dagligt eller ofte føler sig pressede.

Rosa Lund, der er undervisningsordfører for Enhedslisten, havde indkaldt til samrådet fordi, hun mener, at undersøgelsens resultater er alarmerende.

Undervisningsministeren var dog ikke enig i, at resultatet er så alvorligt og stolede ikke på undersøgelsen. Hun henviste dog til et tal fra undersøgelsen om, at 79 procent af eleverne får meget ud af undervisningen.

”Tallet viser, at man godt kan være presset, men det betyder ikke, at man ikke lærer noget. Det kan være godt, at der bliver stillet krav til en,” sagde Christine Antorini.

Utroværdig undersøgelse
5.029 gymnasieelever på 165 skoler landet over har besvaret et spørgeskema om psykisk pres, men trods de mange besvarelse finder undervisningsministeren ikke undersøgelsen troværdig.

”Man skal passe på med at tro, at undersøgelsen er udtryk for, hvordan undervisningsmiljøet er. Det er nogle vigtige emner, men undersøgelsen skal tages med et gran salt,” sagde Christine Antorini.

Hun henviste her til, at spørgeskemaet har været åbent, og at de, der typisk svarer, er meget motiverede omkring problemstillingen. Derudover var 74 procent af besvarelserne fra kvinder.

Skoler skal ikke vente med at gøre noget
Det store emne på samrådet var undervisningsmiljø på gymnasierne. Undervisningsministeren sagde selv, at et godt miljø i klassen er afgørende for at lære mest muligt. Her henviste hun til undervisningsmiljøloven, hvor alle skoler skal lave en vurdering og handleplan hvert tredje år.

Christine Antorini forklarede, at hvis der er problemer på en skole, skal skolen ikke vente med at gøre noget ved problemet.

Er skolen i tvivl, er det muligt at få rådgivning og vejledning af Dansk Center for Undervisningsmiljø.