Antorini: Mere tid sammen med eleverne
Antorini

Antorini: Mere tid sammen med eleverne

Undervisningsminister Christine Antorini ønsker, at gymnasielærerne er mere sammen med eleverne. Hun efterlyser dog ikke mere traditionel undervisning, men mere af den elevkontakt, som også foregår uden for klassen.

Kort tid efter, at finansminister Bjarne Corydon (S) i går havde afleveret sine overenskomstkrav om at ”normalisere” lærernes arbejdstid, fulgte undervisningsminister Christine Antorini (S) op med sine tanker for fremtidens ungdomsuddannelser.

Christine Antorini ønsker, at gymnasielærerne og lærere på erhvervsskoler er mere sammen med eleverne. Men da hun i går holdt pressemøde i Undervisningsministeriet, lagde hun mere vægt på, at lærerne skal være mere sammen med eleverne uden for den traditionelle undervisningssituation.

”Hvis vi skal have mindsket betydningen af elevernes sociale baggrund, skal vi blive endnu bedre til at sætte lærerne i spil til mere individuel undervisning. Det kan for eksempel være mere individuel vejledning og opfølgning på de skriftlige opgaver,” sagde Christine Antorini.

Ikke længere skoledag
For kort tid siden præsenterede Christine Antorini en reform for folkeskolen, hvor eleverne skal have flere timer.

Der lægges dog ifølge undervisningsministeren ikke op til en længere skoledag for gymnasieeleverne, og hun efterlyser heller ikke, at lærerne står ved tavlen i flere timer.

”Det er med vilje, vi ikke siger flere fagfaglige timer. Vi ønsker at sætte lærerne mere i spil med undervisning i ordets bredeste forstand. Når en elev har lavet en opgave, er noget af det, eleven lærer mest af en mundtlig opfølgning. Det kan også være mere vejledning, flere større opgaver, differentieret undervisning for mindre hold og så videre,” sagde ministeren, som også afviser, det handler om at spare lærerstillinger væk.

Vi gør det allerede
Formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Gorm Leschly hæfter sig ved, at finansminister Bjarne Corydon ”klandrer” lærerne for at lave for lidt traditionel undervisning, mens det er en anden lærer-elev-kontakt, Christine Antorini vil have mere af.

”Vi er faktisk inden for den eksisterende overenskomst i gang med den udvikling, Antorini ønsker, på en lang række gymnasier. Vi har et godt samarbejde med Undervisningsministeriet om deres forsøgsprograms anden fase og lederforeningerne om at udvikle undervisningen, omlægge skriftligt arbejde til processkrivning med vejledning, værkstedsundervisning etc. Den udvikling fortsætter vi gerne,” siger Gorm Leschly.

Regeringen har nedsat et tværministerielt udvalg, som kommer med et udspil om et ”kvalitetsløft” af blandt andet ungdomsuddannelserne til foråret. Et af målene med udspillet er blandt andet, at 95 procent af alle unge får en ungdomsuddannelse. Inden da skal en overenskomst med blandt andet gymnasielærerne falde på plads. Det er ikke undervisningsministerens bord, men derimod hendes kollega finansminister Bjarne Corydon, som står for de forhandlinger.

Læs mere om OK 13 her

Ministeriet fremlagde i går notatet Endnu bedre uddannelser – for unge og voksne.

Læs finansministerens krav til OK13