Antorini: Elever kan blive i skole trods fravær til krig
Antorini

Antorini: Elever kan blive i skole trods fravær til krig

To elever er vendt tilbage til Langkaer Gymnasium, efter de har været i hellig krig i Syrien. Undervisningsminister er enig i beslutningen.

Langkaer Gymnasium har taget to elever tilbage i skole, efter de har været rejst til Syrien for at deltage i hellig krig. Det fik Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti op af stolen. Han ville høre, hvad undervisningsminister Christine Antorini mente om den sag.

Hun har nu svaret ham skriftligt:

”Rektor på Langkaer Gymnasium har besluttet at lade to unge mænd, der begge er vendt hjem fra en rejse til Syrien med det formål at deltage i hellig krig, vende tilbage til deres uddannelse på gymnasiet. Den beslutning kan jeg tilslutte mig.”

Inklusion er bedre end eksklusion
De to elever er blevet clearet af PET, inden de vendte tilbage til skolen, og skolen har lavet en særlig mentorordning for eleverne. Den ene af eleverne er rykket et klassetrin ned, fordi han havde fået for meget fravær, mens den anden er vurderet til at kunne fortsætte i den klasse, han gik i, inden han tog til Syrien.

Ministeren forklarer, at Langkaer Gymnasium ligger i et område, hvor der bor mange indvandrerfamilier, og derfor er skolen meget fokuseret på at integrere unge indvandrere i det danske samfund.

Hun oplyser yderligere, at skolen har fortalt, at den bestræber at sikre, at de unge får en almindelig dansk uddannelsesbaggrund med de dannelsesværdier, der findes på et almindeligt dansk gymnasium. Skolen tror på, at inklusion og integration virker langt bedre både for den enkelte og for samfundet som helhed, end en eksklusion ville gøre.

Tillid til institutionerne
Martin Henriksen ville også vide, om ministeren ville have haft en anden holdning til sagen, hvis de to elever havde fået fravær, fordi de have været på badeferie på Ibiza i stedet for hellig krig i Syrien.

Til det svarede Christine Antorini, at det er op til den enkelte skole at registrere elevernes fravær og at sikre sig, at eleverne er studieaktive. Hun uddybede:

”Jeg er af den klare holdning, at eleverne skal passe deres skole, og at de, bortset fra sygdom og lignende, ikke skal være fraværende fra skolen, uanset formålet. Jeg har tillid til institutionernes evne til at sikre, at de sanktioner, der besluttes i tilfælde af fravær, er hensigtsmæssige.”