Antorini åbner for eksport af ungdomsuddannelser
christine Antorini

Antorini åbner for eksport af ungdomsuddannelser

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini overvejer at ændre loven, så ungdomsuddannelser fremover kan blive en eksportvare.

Sidste år måtte Niels Brock droppe planerne om at åbne et gymnasium i Vietnam. Den københavnske handelsskole fik afslag fra Ministeriet for Børn og Undervisning, fordi dansk lovgivning ikke giver mulighed for at sælge ungdomsuddannelser til udlandet.

Men nu overvejer børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) at ændre loven, så ungdomsuddannelser ligesom videregående uddannelser fremover kan eksportere deres undervisning.

”Jeg er i gang med at se på mulighederne for eksport af vores ungdomsuddannelser. Ministeriet er ved at udarbejde en analyse af muligheder og barrierer for systemeksport,” siger Christine Antorini.

Hun forventer, at analysen er færdig inden udgangen af 2013.

”Det er vigtigt, at vi sikrer kvaliteten i uddannelserne, og så skal vi finde en model, hvor skolerne ikke bliver nødt til at løbe en unødvendig stor økonomisk risiko. Det er en vanskelig opgave, og derfor er det nødvendigt med en grundig analyse,” siger Christine Antorini.

Glad for nye toner
På Niels Brock er direktør Anya Eskildsen glad for, at der lyder nye toner fra ministeriet.

”Det er superpositivt, at der nu er en politisk vilje til at se på det. Men den skal så bare bakkes op af noget handling. Det er nu, hvis vi skal med på vognen,” siger hun.

Anya Eskildsen har gennem flere år kritiseret lovgivningen for at bremse danske ungdomsuddannelser i at krydse landegrænser. Hun mener, at loven burde have været ændret for længst, og hun kan ikke forstå, hvorfor ministeriets analysearbejde skal vare helt frem til jul.

”Det er som om, at man kun leder efter hullerne i osten. Jeg kan ikke se, at der skulle være problemer i forhold til at sikre det samme kvalitetsniveau som herhjemme. Ellers ville IB-konceptet jo ikke være spredt ud over hele verden,” siger Anya Eskildsen.

International Baccalaureate (IB) er en toårig international gymnasial uddannelse, der kan tages i over 100 lande.

Kun fordele i eksport
Det er ikke nogen ny tankegang på Niels Brock, at uddannelse er en vare, der kan sælges til udlandet. Siden 2000 har skolen eksporteret uddannelseskoncepter – bacheloruddannelser og korte videregående uddannelser – til Kina og Vietnam. I dag har skolen samarbejdsaftaler med seks universiteter i de to lande, og i øjeblikket er der 1.500 studerende.

Set med Anya Eskildsens øjne er der kun fordele i, at en skole sælger sin viden til resten af verden: Der er arbejdspladser i det. Det gør lærere og elever herhjemme dygtigere. Det er en god forretning. Og så er det noget af det, Danmark skal leve af i fremtiden.

”Uddannelse er et af de eksportmarkeder, som ifølge eksperter vil få den største vækst i de kommende år. England, New Zealand og Australien hiver i dag eventyrligt mange penge hjem på det her. I Danmark er det et forsvindende lille beløb. Men det er et område, hvor Danmark virkelig har noget at byde på,” siger Anya Eskildsen.