Anmeldelse: CCC “Company, Culture, Communication”

A precious pearl

Med sit merkantile indhold og sit vide udsyn er udvalget i denne lærebog, som er målrettet 2.g og 3.g, adækvat for de faglige mål på hhx. Bogen kan dog glimrende anvendes på andre gymnasiale uddannelser, idet teksterne er interessante, og bogen indeholder teoretisk materiale, som alle engelskelever kan have godt af at studere, såsom kultur- og kommunikationsteori.

Bogen er bygget op om tre søjler: 1) virksomheder, 2) kultur og 3) kommunikation. Således indgår emner som iværksætteri, firmaanalyse, franchisevirksomhed, Corporate Social Responsibility, jobansøgning, stereotyper, detailhandel, virksomhedskultur, engelsk som lingua franca, marketing og “the science of persuasion”.Endvidere caseeksempler, kasser med spørgsmål og toolbox med metodiske tips. Alt sammen relevant og vellavet.

Sproget og ordforrådet i bogen er på et dejligt højt niveau, men det er et minus, at glosseringen er sparsom: Eleverne ville måske gerne have gloser til ord som “to offload; recession; refurbishment; contamination; disapproval”. Til gengæld er der fine oversættelsesopgaver. Ordet for franchisetager staves på to måder på engelsk (p. 24), men det italesættes ikke. Man kan tro, det er en fejl, hvis man ikke ved det. Således måtte der gerne være mere fokus på sproglige forklaringer, men det ændrer ikke på, at bogen er super materiale. Layoutet er overskueligt, indholdet relatérbart og formidlingen behagelig.

Bogen er emnebaseret med et højt vidensniveau såvel som et højt sprogligt ditto. Dette er et fint afsæt for elevens mestring heraf i samspil med en lærers aktive vejledning. Dette er noget af det bedste undervisningsmateriale til engelsk, jeg har set i de senere år. Hvis jeg var elev, ville jeg elske at blive undervist fra denne bog. Derfor topkarakter.