Aftale på plads for fyret lærer
Aftalehænder shutterstock_128351045

Aftale på plads for fyret lærer

Gymnasielærer Søren Wilhjelm kan i næste uge vende tilbage til sin arbejdsplads. Derudover får han en kompensation. Det blev udfaldet efter forhandlingerne mellem den afskedigede lærer og Campus Bornholm.

Sent onsdag eftermiddag blev der indgået en endelig aftale mellem den afskedigede gymnasielærer Søren Wilhjelm og Campus Bornholm.

Aftalen betyder, at Søren Wilhjelm kan vende tilbage til sin arbejdsplads på mandag, og at han derudover får en kompensation for forløbet.

Gymnasielæreren blev afskediget i februar med den begrundelse, at han havde handlet illoyalt, da han skriftligt kritiserede skolens ledelse og bestyrelse til medlemmerne af Folketingets Finansudvalg.

Læs: Fyret lærer: Jeg vidste, at jeg ikke havde gjort noget forkert

Det var Folketingets Ombudsmand dog ikke enig i. Han kaldte afskedigelsen stærkt kritisabel.

Læs: Ombudsmanden kritiserer fyring af gymnasielærer

Kort efter trak Campus Bornholms ledelse afskedigelsen tilbage. Derefter forhandlede Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) på vegne af Søren Wilhjelm om de endelige betingelser for hans tilbagevenden.

For lav kompensation
Søren Wilhjelm er glad for aftalen.

“Det er et fint forlig inden for de muligheder, der er i Danmark. Men jeg synes, at de økonomiske rammer for at give kompensation i Danmark er alt, alt for små, taget i betragtning af hvad jeg har måttet stå model til,” fortæller han og uddyber:

“Jeg har levet med en kæmpe usikkerhed og er blevet hængt ud som illoyal. Derfor burde kompensationen være højere.”

Stop tavshedskulturen
Formanden for GL er glad for aftalen.

“Det glæder mig, at det lykkedes os at skabe en god løsning for Søren. Selv om det har været en hård tid for Søren, er Ombudsmandens afgørelse et tydeligt signal om, at tavshedskulturen i det offentlige må ophøre,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun understreger, at GL fortsat vil have fokus på ytringsfrihed.

“Efter Ombudsmandens afgørelse har vi i Akademikerne (AC) besluttet igen at sætte offentligt ansattes ytringsfrihed på dagsordenen. I GL er vi også ved at fastlægge, hvad der skal ske på baggrund af sagen,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Ærgerlig sag
På Campus Bornholm glæder man sig til at komme videre.

“Det er en god aftale, som gør, at vi kan se fremad og samarbejde om vores kerneopgave på en tillidsfuld måde,” siger uddannelseschef Klaus Kristiansen, Campus Bornholm.

Han tilføjer:

“Det er en ærgerlig sag, men det er fortid. Efter Ombudsmandens afgørelse har vi fulgt op hurtigst muligt. Derfor er der allerede en aftale nu mindre end en uge efter afgørelsen.”

Lærernes mistillid
Mandag vedtog en enig lærergruppe på stx og hf på Campus Bornholm en tilkendegivelse. I den skriver de, at de har svært ved at have tillid til Campus Bornholms direktør og bestyrelsesformand.

Læs: Bornholmske lærere opfordrer ledelsen til at gå

Hvad vil Campus Bornholms ledelse gøre for at genoprette tilliden?

“Vi planlægger nogle personalemøder, hvor medarbejderne kan komme i dialog med direktøren. Derudover bruger vi de forskellige organer som hovedsamarbejdsudvalget og de lokale samarbejdsudvalg,” siger Klaus Kristiansen.

Derudover har Campus Bornholm tidligere på året besluttet at arbejde med professionel kapital og er i øjeblikket ved at få kortlagt sin professionelle kapital, og så vil de arbejde videre ud fra det, fortæller Klaus Kristiansen.

Desværre betyder sagen nok, at Campus Bornholm er nødt til at afskedige, da der nu er for mange lærere i forhold til behovet.

Men det kan uddannelseschefen ikke komme nærmere ind på, da aftalen med Søren Wilhjelm først kom i stand i går.

Sagen om Søren Wilhjelm

• Gymnasieskolernes Lærerforening har sendt mail til alle medlemmer for at forklare nærmere om sagen.
  • Du kan også se redegørelsen på GL's hjemmeside.