Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

22. juni 2020
Skrevet af_
Cruzado

I den seneste reforms aftaletekst lægges der vægt på hf som uddannelsen for de målrettede elever, som ved, hvad de vil. På den anden side tales der også om hf som en mulighed for de elever, som har dårlige erfaringer med skolegang, måske endda har været helt væk fra skolen, og som kan være frafaldstruede. Ordet ’fejebakke’ blev efterfølgende brugt flittigt. Og for at tilgodese de sidstnævnte indførte man semestereksamen for at give struktur, og så en elev altid ville kunne tage et eller flere fag med, hvis uddannelsen skulle blive afbrudt.

Vi mener, det er en fejl, særligt for den toårige hf-uddannelse på institutioner med et blandet uddannelsesudbud. Modellen kan fint give mening på en VUC-institution, hvor mulighederne er nogle helt andre, men set fra vores skole, en blandet stx- og hf-institution med henholdsvis fem og tre spor, er det dog en i praksis teoretisk gevinst, som har nogle kæmpe omkostninger på både lærer- og elevside.

Det altoverskyggende problem er en voldsom skævvridning af lærernes arbejdstid. Når nogle hold afvikles som semesterforløb, mens andre tilrettelægges hen over et helt skoleår, oplever lærerne en langvarig og urimelig spidsbelastning. Dertil kommer, at semesterforløbene bidrager til en skævvridning af alle øvrige fag, for når eksamensfaget/-fagene presser skemarammen, må alle øvrige fag tilpasse sig. Denne strukturelle udfordring gør det ganske enkelt umuligt at udjævne lærernes arbejdstid – noget, som ellers påstås at være et tydeligt og presserende ønske på nationalt plan. Dertil kommer, at det skaber unødig stress for lærere i alle fag, når der skal arbejdes med en eller flere afsluttende eksamener sideløbende med deres øvrige undervisning. Det stiller læreren i fortsætterfag over for en nærmest umulig opgave: at skulle motivere eleven til en seriøs indsats, samtidig med at eleven har eksamen i et andet fag lige om hjørnet. Her er alle parter bedre tjent med, at eksamen ligger samlet i én længerevarende, undervisningsfri periode.

Men også på elevsiden koster det. Vi oplever, at strukturen stresser eleverne meget. Der er hele tiden eksamen om et par måneder, og dermed befinder de sig reelt i ‘eksamensmodus’ hele tiden. Igen: Det kan være fint på en institution, hvor man på grund af enten udbud eller størrelse har mulighed for at tilrettelægge sig ud af det. Men vi oplever, at eleverne føler sig pressede, har øget koncentrationsbesvær og dermed også har manglende fokus i de fag, som ikke umiddelbart skal afsluttes. Dermed skader det den faglige fordybelse i alle fag, og det skader elevernes trivsel. Der er ikke tilstrækkeligt med ro og kontinuitet til at lære, til at dannes. Med reformen er der endvidere åbnet op for tilgang direkte fra 9. klasse, og som vi ser det, har det blot øget behovet for tid og ro til at få klassernes sociale liv til at fungere. Det er i forvejen rigeligt problematisk at etablere kontinuitet i dagligdagen; ’turbo-forløb’ og vintereksamen har forringet dette væsentligt.

Vi har med den begrundelse, at vi er en blandet stx- og hf-institution, søgt ministeriet om dispensation fra vintereksamen. Men vi har fået afslag. Vi mener dog, at dette burde være en mulighed for de institutioner, som ønsker det, af hensyn til lærerne, eleverne og dermed også uddannelsens kvalitet. Det siger sig selv, at ikke alle udfordringer ville blive løst hermed, men det ville godt nok være en hjælp!

 

Randi D. Atiser, tillidsrepræsentant, HF-udvalget, og Marie-Louise Ebert, uddannelsesleder, Tønder Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater