Aarhusgymnasier skal optage færre elever – kan bane vej for fusion
Elever klasse rækker fingeren op

Aarhusgymnasier skal optage færre elever – kan bane vej for fusion

Regionen vil skære kapaciteten for gymnasierne i Aarhus. Det sker for at give plads til en fusion mellem Langkaer Gymnasium og Aarhus Tech.

Region Midtjylland vil sætte kapaciteten på gymnasierne i Aarhus og omegn ned til næste år.

Ifølge regionen er nedsættelsen af kapaciteten nødvendig for, at en fusion mellem Langkaer Gymnasium og Aarhus Tech kan realiseres.

“Vi ønsker at sætte kapaciteten på gymnasierne i Aarhus ned. Det hænger sammen med, at efterspørgslen efter gymnasiepladser bliver mindre i de kommende år. Men det hænger naturligvis også sammen  med, at det er nødvendigt for at gennemføre en fusion mellem Langkaer Gymnasium og Aarhus Tech,” siger Anders Kühnau, som er formand for Regionsrådet i Region Midtjylland.

Regionens forretningsudvalg er netop blevet enig om en anbefaling, hvor fem gymnasier i Aarhus og omegn pålægges at nedsætte deres kapacitet med én klasse hver. Derudover nedsættes Langkaer Gymnasiums kapacitet med to klasser. Det betyder i praksis, at hvis en fusion mellem Langkaer Gymnasium og Aarhus Tech bliver til noget, kan de oprette tre stx-klasser på hver af de to adresser.

I sidste ende er det undervisningsministeren, som skal beslutte, om regionens forslag til en kapacitetsnedsættelse i Aarhus skal følges, og det er også ministeren, som skal sige ja eller nej til fusionsplanerne. Undervisningsministeriet har sagt, at en betingelse for at godkende en fusion er, at kapaciteten sættes ned på de aarhusianske gymnasier.

Ballade om fusionen
Planen om fusionen har skabt en del røre i Aarhus. Flere gymnasier i Aarhus har været imod den del af fusionsplanen, som betyder, at  Aarhus Tech får lov til at oprette tre stx-klasser i det centrale Aarhus.

Læs: Aarhusianske gymnasier i hård strid om fusion

Gymnasierne mener, at det er forkert, at oprette nye stx-klasser i “midtbyen”, når kapaciteten i forvejen er for stor i Aarhus.

Rektor på Marselisborg Gymnasium Kirsten Skov mener, det er forkert, at regionen nu vil gennemføre en plan, hvor hendes og andre gymnasier skal gå en klasse ned til næste år.

“I forvejen skal vi afvise elever, som søger ind på gymnasierne i midtbyen, og nu bliver der endnu flere elever, som ikke får opfyldt deres førsteprioritet. Det er mærkeligt at oprette et nyt stx-tilbud, når der i forvejen er for stor kapacitet i Aarhus,” siger Kirsten Skov.

Hun peger også på, at gymnasierne i Aarhus, som skal gå en klasse ned, bliver ramt økonomisk.

“Vi har de samme udgifter til bygninger og drift, så når vi mister elever, så går det ud over undervisningen,” siger Kirsten Skov.

Unge søger mod centrum
Bestyrelsesformand for Langkaer Gymnasium Bo Sejer Frandsen mener, det er nødvendigt at nedbringe kapaciteten på gymnasierne i Aarhus.

“Grunden til, at Langkaer Gymnasier er kommet i udfordringer, er, at kapaciteten er blevet udvidet i midtbyen i de senere år. Mange unge vil hellere gå i gymnasiet i centrum af de store byer, men det er bare ikke smart samfundsøkonomisk, at de mindre gymnasier uden for centrum så mister elever,” siger Bo Sejer Frandsen.

Han forklarer, at det er nødvendigt for fusionen, at Aarhus Tech opretter tre stx-klasser, da skolen samtidig flytter tre htx-klasser til Langkaer Gymnasium og på sigt også opretter erhvervsuddannelser på adressen i Tilst i det vestlige Aarhus. Langkaer Gymnasium skal kunne tilbyde en større palette af uddannelser, for at skolen er økonomisk bæredygtig.

Regionsrådsformand Anders Kühnau bekræfter, at ideen om, at Langkaer Gymnasium kan udbyde andre uddannelser end stx, er en af grundene til, at Region Midtjylland støtter fusionsplanerne.

“Det handler både om at bevare Langkaer som uddannelsesinstitution, men også om at udvide uddannelsestilbudene i vestbyen,” siger Anders Kühnau.

Ikke behov for stx på flere adresser
Danske Gymnasier har fulgt sagen i Aarhus med stor interesse. Formand for Danske Gymnasier Birgitte Vedersø mener, det er en god idé, at Langkaer Gymnasium og Aarhus Tech har planer om at fusionere, da det kan være med til at redde Langkaer Gymnasium.

Men hun er bekymret for, at Aarhus Tech som en del af fusionsplanen skal oprette tre stx-klasser på en ny adresse i midtbyen i Aarhus.

“Vi er imod, at man i forbindelse med fusioner begynder at udbyde uddannelser på nye adresser, når der i forvejen er for stor kapacitet i området. Vi kan godt være bekymret for, at man begynder at bryde princippet om, at man ikke udbyder uddannelser på nye adresser for at undgå for stor konkurrence,” siger Birgitte Vedersø.

Sådan nedsættes kapaciteten i Aarhus

Region Midtjylland anbefaler:

• Marselisborg Gymnasium, Aarhus Katedralskole, Viby Gymnasium og HF, Skanderborg Gymnasium og Favrskov Gymnasium skal hver gå en klasse ned.
  • Langkaer Gymnasiums kapacitet nedsættes fra 8 til 6 klasser. Kapaciteten på seks klasser fordeles med tre på Langkaer Gymnasiums adresse og tre på Aarhus Tech i midtbyen - med den forudsætning, at fusionen bliver godkendt i Undervisningsministeriet.
  • Grenaa Gymnasium og HF ønsker selv at gå en klasse ned i kapacitet, og det godkendes.

Det er undervisningsministeren, som skal godkende en kapacitetsnedsættelse.