Årgang 2012 - socialliv og samvær i en tid med nye medier

Samfundsfag

Titel: Årgang 2012

- socialliv og samvær i en tid med nye medier

Forfatter: Søren Schultz Hansen

Forlag: Informations Forlag ?Pris: 249 kroner, 200 sider

Vurdering og anmeldelse: Benny Jacobsen ??*****

Privatlivets hvad?

Stakkels Goffman! Hans sondring mellem front- og backstage holder ikke mere. Det er konklusionen af Søren Schultz Hansens bog om den første digitale generation. Han kalder den årgang 2012. Baggrunden er, at 1994-generationen er den første, der har været digitaliseret hele livet - med internet og diverse andre digitale medier. Årgangen fylder 18 år i 2012. Deraf titlen - lidt søgt, men det tilgives, for det er en rigtig interessant bog. ??Forfatteren har interviewet en række unge mennesker, født i 1994. og sat disses digitale adfærd i relation til interviewede personer i alderen 30 til 50 år. Årgang 2012 er på hele tiden, og hele tiden kan de nås med digitale henvendelser. Baggrunden for internettets store succes har nok først og fremmest været, at det har gjort adgangen til informationen meget lettere. Alt er tilgængeligt, altid for alle. Men for årgang 2012 handler det i lige så høj grad om selv at være tilgængelig, altid for alle. Med mobiltelefonen, chatten, twitteropdateringer og statusmeddelelser på Facebook kan man konstant nå sit netværk og nås af samme. Særligt er vægten på synkronisme interessant: Man skal svare inden for cirka 5 minutter, ellers går afsenderen ud fra, at man ikke gider kommunikere med én. Det betyder, at mailen stort set vælges fra! Mobilsamtalen er naturligvis også synkron, men den lægger jo beslag på flere sanser og nedsætter derfor muligheden for at følge med andre steder! Schultz Hansen har suppleret sine empiriske data med teoretiske perspektiveringer. Alt sammen rigtig fascinerende.