4 ud af 5 gymnasier bruger ikke grønne webudbydere
klima vindmøller shutterstock_560974420

4 ud af 5 gymnasier bruger ikke grønne webudbydere

Selvom det er en lavthængende frugt, er det færre end hver femte gymnasium, der har valgt en grøn webudbyder. Det kan gøres bedre, siger ekspert.

Vegetardage i kantinen, flyforbud på studierejsen og energibesparende renoveringer af bygningerne. De danske gymnasier gør meget for at begrænse deres klimaaftryk. Men på det digitale område har de færreste skoler rykket sig. Færre end hver femte gymnasium har nemlig valgt en webudbyder, der bruger grøn strøm til sine datacentre. Det viser Gymnasieskolens kortlægning.

Der er plads til forbedring, siger Leif Katsuo Oxenløve fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Han forsker i, hvordan man kan spare strøm på internettet.

“Jeg synes, det lyder, som om at der er meget at gøre bedre. Jeg mener, at offentlige institutioner bør gå forrest og insistere på kun at bruge grønne løsninger for derved at drive dette marked til et mere modent stadie, så flere og flere vil få nemmere ved at bruge de grønne løsninger.”

Ikke gratis i CO2-regnskabet
De seneste år er der kommet øget fokus på internettets store rolle i udledning af CO2 og andre drivhusgasser. I 2018 beskrev det britiske forskningstidsskrift Nature Journal, at informations- og kommunikationsteknologi står for en lige så stor udledning som hele flyindustriens brændstofforbrug, og andelen forventes at vokse kraftigt de kommende år.

“Det er meget vigtigt at bruge grønne it-løsninger. Internettet bruger i dag cirka fem til otte procent af al den elektricitet, vi kan frembringe. Visse store datacenterudbydere er gået helt grønne, og hvis man forestiller sig, at alle gør det, kan vi altså spare væsentlige bidrag til udledning,” siger Leif Katsuo Oxenbøl.

Det er meget vigtigt at bruge grønne it-løsninger.

Leif Katsuo Oxenbøl, forsker
DTU

Han fortsætter:

“Verdens datacentres datatrafik bidrog i 2017 med at udlede cirka 350 millioner tons CO2 – altså syv gange så meget som hele Danmarks samlede udledning i samme år. Og hvis det kan forsvinde, er det et godt skridt i den rigtige retning.”

Gymnasieskolen har derfor undersøgt 240 gymnasiers hjemmesider. Kortlægningen viser, at kun 49 af hjemmesiderne ligger hos en udbyder, der figurerer på NGO’en The Green Web Foundations oversigt over grønne udbydere. Det er altså kun hver femte danske gymnasium, der får sin hjemmeside hosted hos en grøn udbyder.

Det er dog ikke svært at finde en grøn udbyder, siger Leif Katsuo Oxenbøl:

“Der er en stor trend i gang allerede mod at ‘go green’ blandt de fleste store datacenterudbydere. Således er over halvdelen af alt solgt grøn energi i dag købt af it-virksomheder. Google er et godt eksempel som den største køber af grøn energi i verden i dag.”

Birgitte Vedersø, formand
Danske Gymnasier

Han tilføjer:

“Det vigtigste, man kan gøre ved valg af hostingløsning, er at vælge den løsning, som teknisk giver den bedste løsning, og hvor udbyderen samtidig har forpligtet sig til at blive grønne.”

Danske Gymnasier: Ikke tilstrækkelig bevidsthed
Gymnasieskolen har forelagt optællingens resultater for Birgitte Vedersø, der er formand for Danske Gymnasier, som organiserer ledere på almene gymnasier og 2–årige hf-kurser.

“Jeg er ikke sikker på, at de indkøbs- og it-ansvarlige har tilstrækkelig bevidsthed om, at også et gymnasiums webudbyder spiller en rolle i forhold til grøn omstilling. Jeg er bange for, at der endnu er et stykke vej at gå både for den enkelte skole og for skolernes it-fællesskaber,” siger Birgitte Vedersø.

Sådan gjorde vi

The Green Web Foundation stiller et såkaldt API til rådighed. Det betyder, at man kan sende en række automatiserede forespørgsler afsted til deres server, der så undersøger om en hjemmeside ligger på en grøn udbyder eller ej.

Den hollandske NGO, der står bag hjemmesiden, har samlet oplysninger om, hvorvidt mere end 300 webudbydere bruger grøn energi til at drive sine servere. Det er de oplysninger, som Gymnasieskolen har sammenholdt med de danske gymnasiers hjemmesider.

Der kan være grønne udbydere, der ikke figurerer på listen. Gymnasieskolen har derfor undersøgt de fem største udbydere i Danmark. Ingen af dem beskriver på deres hjemmesider, at de kører på grøn strøm.

Du kan selve teste en hjemmeside på thegreenwebfoundation.org

På The Green Web Foundations hjemmeside kan du se en oversigt over grønne udbydere her.

Der findes ikke en samlet liste over alle skoler, der udbyder gymnasiale uddannelser i Danmark. Gymnasieskolen har derfor taget udgangspunkt i alle de skoler, hvor GL har en tillidsrepræsentant, hvilket dækker stort set alle skolerne. Enkelte skoler er derfor ikke en del af optælling og resultatet kan derfor afvige en smule fra virkeligheden.

Tema: Klimabevidste gymnasier