22 lærere afskediget på VUC Syd: GL vil forfølge sagen
VUC syd billede søren Gylling

22 lærere afskediget på VUC Syd: GL vil forfølge sagen

22 lærere fra VUC Syd er nu endelig blevet afskediget. GL forsikrer om, at sagen ikke slutter her.

VUC Syd sendte fredag afskedigelser til en række læreres e-boks.

22 hf-lærere er blevet afskediget fra VUC Syd, bekræfter direktør Asbjørn Nielsen over for gymnasieskolen.dk. Lærerne blev allerede varslet afskediget den 19. juni, men først nu har de berørte lærere fået endelig besked på, at de har mistet deres job.

I juni måned blev 31 hf-lærere varslet afskediget. Fire af dem har selv sagt op, og et antal lærere har fået et andet job på skolen.

Asbjørn Nielsen ønsker ikke at oplyse, hvor mange afskedigelser som er trukket tilbage.

En række af de afskedigede lærere er medlem af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

GL: Sagen ender ikke her
GL har længe fulgt sagen om VUC Syd meget tæt, og formanden for GL, Annette Nordstrøm Hansen, forsikrer, at GL ikke slipper sagen nu.

“Vi kommer til at forfølge sagen,” siger hun.

Hun mener, at medarbejderne har betalt prisen for et voldsomt stort ledelsessvigt, og i den sammenhæng er det lige meget, at det er den tidligere ledelse, som har svigtet.

“Sagen handler om, at VUC Syd har forsømt sin pligt til at give en række medarbejdere pædagogikum og sørge for, at de har de rette kompetencer til at undervise på hf. Medarbejderne betaler prisen for ledelsens svigt,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

GL og GL’s advokat vil nu gå hver enkelt sag grundigt igennem, og derefter vil GL beslutte, hvad næste skridt bliver.

“Vi synes ikke, at en skole skal slippe afsted med ikke at leve op til deres forpligtelser og derefter lade medarbejderne betale prisen. Vi ser med meget stor alvor på denne sag, og vi lægger vægt på at støtte vores medlemmer,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Overforbrug og manglende kompetencer
VUC Syd har været igennem en meget turbulent tid, siden det sidste sommer kom frem, at den daværende ledelse blandt havde haft et voldsomt overforbrug. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) kom tidligere i år med en meget voldsom kritik af den nu afgåede ledelse på en lang række punkter. Et af kritikpunkterne var, at en række medarbejdere manglede pædagogikum og/eller andre faglige mindstekrav, og STUK har krævet, at alle medarbejdere har kompetencerne til at undervise på HF eller er i gang med pædagogikum i dette skoleår.

Det er blandt andet dette krav, den nuværende ledelse på VUC Syd bruger som grund til at afskedige lærere.

Problemet har været kendt længe
Formand for GL Annette Nordstrøm Hansen kritiserer også STUK (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet) for håndteringen af sagen om VUC Syd.

“Set i lyset af at det i flere år har været kendt, at lærere har haft problemer med at blive opkvalificeret og få de rette kompetencer på VUC Syd, så kunne STUK godt vise større fleksibilitet, når de endelig griber ind,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

VUC Syd har søgt STUK om at få længere tid til at give alle lærere pædagogikum, men STUK har afvist den plan.