Vi vil ikke føre sparekniven
No image

Vi vil ikke føre sparekniven

Lærerne på Rødovre Gymnasium vil ikke komme med forslag til, hvor der kan spares, og hvilke opgaver der skal skæres væk. Vi vil ikke legitimere nedskæringerne, siger lærerne.

Tekst_ gs_redaktor

Nej, det er ikke vores opgave.

Lærerne på Rødovre Gymnasium har venligt, men bestemt takket nej til ledelsens opfordring om at byde ind med, hvordan skolen konkret kan hente de nedskæringer, som den er blevet pålagt af et flertal i Folketinget.
Som alle andre gymnasier er Rødovre Gymnasium lidt uden for København ramt af nedskæringer, og i de kommende år bliver der færre lærere til det samme antal elever. Det bliver dog op til ledelsen at afgøre, hvordan det regnestykke skal gå op, forklarer tillidsrepræsentant Tobias Garde Hagens.

”Vi vil ikke som lærergruppe sidde og pege på individuelle opgaver eller faggrupper, som kan gøre tingene anderledes. Vi er bange for, at den proces kan skabe splittelse på lærerværelset,” siger tillidsmanden, som dog understreger, at han er glad for, at ledelsen har indbudt lærerne til at deltage i processen med at fjerne opgaver eller løse dem anderledes.

Intet er overflødigt
Tobias Garde Hagens sidder i et lille mødelokale på skolen sammen med lærerne Nina Liv Brøndum og Thomas Mørk. De er enige i, at det kan skade mere end gavne at komme med forslag til, hvor der kan spares.

”Jeg mener ikke, at noget arbejde er overflødigt på skolen, og derfor kan jeg ikke sidde og pege på noget, som skal gøres anderledes. Nogen vil måske pege på lavthængende frugter som lektiecafé eller musical, men det kan have en stor værdi for mange elever,” siger Nina Liv Brøndum, som underviser i samfundsfag og historie.

Thomas Mørk, der er matematik- og fysiklærer, er enig.

”Selv i den enkelte faggruppe kan vi være uenige om, hvordan vi skal løse opgaverne. Og som lærer er det meget svært at have overblikket over alle skolens opgaver,” siger Thomas Mørk.

Bør fjerne opgaver
Lærerne har dog ikke meldt sig helt ud af diskussionen om nedskæringer på Rødovre Gymnasium. På et GL-klubmøde er lærerne blevet enige om en række principper om nedskæringer, som er afleveret til ledelsen. Lærerne har blandt andet skrevet, at ledelsen bør fjerne opgaver fra lærerne i stedet for at give dem mindre forberedelse. Rødovre Gymnasium har en lokalaftale, og derfor er forberedelsesfaktoren afgørende.

Lærerne ønsker også, at nedskæringerne findes på hele skolen – og altså også hos ledelsen og i administrationen. Desuden har lærerne skrevet, at skolen ikke skal gå efter at få overskud på regnskabet.

Tobias Garde Hagens mener, at lærerne har et godt sammenhold, og det ønsker de ikke at sætte på spil.

”Vi værdsætter trivslen og det gode arbejdsmiljø højere end at gå ind og byde ind på en besparelsesdagsorden.”

Han mener også, at risikoen ved at komme med idéer til nye måder at effektivisere på eller til at løse opgaver anderledes er, at en ledelse håndplukker i dem.

”På den måde kan en ledelse legitimere nedskæringer med, at det er lærernes egne idéer, selvom ledelsen kun bruger de idéer, som passer ledelsen,” siger Tobias Garde Hagens, som understreger, at han ikke har mistillid til ledelsen på Rødovre Gymnasium.