”Vi spænder livremmen ind på kurser”
No image

”Vi spænder livremmen ind på kurser”

På Tørring Gymnasium betyder nedskæringerne, at efteruddannelsen er halveret i en toårig periode. Vi kan leve med det, siger tillidsrepræsentant Lone Brun Jakobsen.

Tekst_ gs_redaktor

Efteruddannelsen er blevet halveret i en toårig periode, og der er blevet sat loft over pris og kursusdage for underviserne på Tørring Gymnasium.

”Vi spænder livremmen ind på kurser. Der er maksimum to dages efteruddannelse om året per lærer og 2.500 kroner per dag. På den måde skærer vi både i timer og beløb,” forklarer Lone Brun Jakobsen, der er tillidsrepræsentant (TR) på Tørring Gymnasium.

Besparelserne på efteruddannelseskontoen er resultatet af en dialog mellem ledelsen og lærerne, hvor de gik sammen i et budgetgranskningsudvalg. I udvalget gennemgik TR, TR-suppleant, to lærere samt rektor og vicerektor alle budgetposter for at finde ud af, hvor det gjorde mindst ondt at spare.

Begrænset periode
Der blev blandt andet skåret på personaleturen til udlandet, computerindkøb, den årlige julegave, rengøring og antallet af avis- og tidsskriftsabonnementer. Men det var ikke nok, og derfor blev efteruddannelsesposten inddraget.

”Vi har haft utroligt gode vilkår for at tage på kurser, fordi det er vigtigt, at man kan blive ved med at holde sig ajour med sit fag og blive inspireret,” siger Lone Brun Jakobsen.

Besparelserne på efteruddannelsen har været spiselige for lærerne, fordi det var der, det gjorde mindst ondt at spare, og fordi det forhåbentlig kun er i en begrænset periode.

”Vi kan ikke holde til ikke at komme på efteruddannelse. Næste år ser vi, hvordan det er gået, og hvor mange penge vi har at gøre godt med,” siger tillidsrepræsentanten.

Hun påpeger, at bestyrelsen desuden har været villig til at acceptere et lille underskud, fordi den kan se, at der vil komme en naturlig afgang i personalet i de kommende år, som vil betyde en lille lettelse i budgettet.

Kursus i effektivisering
Som led i spareplanen bliver de fælles kurser rettet efter gymnasiereformen, og hvordan lærerne kan blive bedre til at effektivisere deres tid. Tørring Gymnasium er en forståelsesskole, og ud over besparelserne på efteruddannelse bliver der også sparet to procent på lærernes forberedelsestid og rettearbejde, men i realiteten bliver der sparet mere.

”Den fælles kompetenceudvikling har vi valgt at skubbe ind i forberedelsen, så vi ud over besparelsen på to procent også skal disponere tid til fælles kompetenceudviklingsdage,” forklarer Lone Brun Jakobsen.

Matematiklærergruppen har blandt andet været på kursus i, hvordan man laver selvrettende opgaver, i erkendelse af de færre timer til rettearbejde.

Alt i alt har det været en god proces på en ubehagelig baggrund, fortæller Lone Brun Jakobsen om besparelserne.

Forståelse for den enkeltes behov
Britt Dige Toft underviser i naturgeografi på Tørring Gymnasium. Hun mener, at det er i orden at skære på lærernes efteruddannelse, når nu nedskæringerne tvinger skolen til at spare.

”Det kan være okay at spare på efteruddannelse, hvis det vurderes, at den enkelte ikke har behov for det. Omvendt er det heldigvis min oplevelse, at hvis en kollega har brug for opkvalificering, så finder ledelsen som regel pengene,” fortæller Britt Dige Toft.