Verdenshold skal inspirere gymnasieelever
DGI Verdenshold

Verdenshold skal inspirere gymnasieelever

Global kulturformidling, sund levestil og god sparring er hovedelementerne i et samarbejde mellem DGIs verdenshold og Langkær Gymnasium og HF.

På Langkær Gymnasium og HF mener de, at boglig fordybelse påvirkes positivt af en sund og aktiv livsstil. Derfor tog de i går hul på et samarbejde med DGIs verdenshold.

Sparring og sved
Skolens 1.g-elever fik besøg af gymnasterne, som de i fremtiden kan sparre med.
”Det kan være svært i 1.g at relatere det, man lærer til noget konkret. Med samarbejdet med DGIs verdenshold giver vi eleverne mulighed for netop det,” siger rektor Anders Østergaard.
Samarbejdet blev indledt med en workshop, hvor gymnasterne fortalte om dem selv, gymnastikken og deres kommende rejse. Eleverne fik også selv sved på panden, da de skulle prøve kræfter med forskellige former for gymnastik og dans. Det er tanken, at eleverne kan bruge nogle af gymnastikøvelserne, når de selv skal lave opvarmnings- og træningsprogrammer senere på året.

Globale kulturformidler
Hver klasse fik tildelt en gymnast. På den måde får eleverne en personlig sparringspartner og inspirator, fortæller rektoren. Gymnasiet regner med, at inspirationen både kan være inden for et idrætsforløb, men også at samarbejdet kan give eleverne noget konkret, som de kan relatere deres undervisning i de boglige fag.
Verdensholdet tager snart på turne rundt i verden, hvor det vil besøge vidt forskellige nationer som blandt andet Azerbaijan, Colombia og Tyskland. Langkær Gymnasium og HF er et internationalt gymnasium og håber derfor, at gymnasterne vil formidle en masse kulturstof videre til eleverne, som vil være i løbende kontakt med gymnasterne.

Fantastiske forbilleder
Rektoren forventer sig meget af samarbejdet:
”Vi giver eleverne nogle fantastiske forbilleder og skaber et samarbejde, der passer rigtig godt med vores profil som et gymnasium, der lægger stor vægt på det idrætsfaglige. DGIs Verdenshold kommer til at være en stor inspirationskilde for vores elever gennem det næste år,” siger Anders Østergaard.
I dag overværer eleverne Verdensholdets Take offshow i Vejlby-Risskov Hallen.