Vejledere: Forkert at lærere skal stå for elevsamtaler
_mg_4677

Vejledere: Forkert at lærere skal stå for elevsamtaler

Lærerne er ikke rustet til at tage sig af de nye evalueringssamtaler, mener Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening. På flere gymnasier ser det netop ud til, at det er lærerne, der får opgaven.

Lærerne har ikke kompetencer til at tage sig af de kommende evalueringssamtaler.

Sådan lyder meldingen fra Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening.

Vejlederne er utilfredse med, at flere gymnasier planlægger at give opgaven med de nye elevsamtaler til lærerne i stedet for studievejlederne.

”Jeg synes, det er meget forkert. Lærerne har ikke den uddannelse, der skal til,” siger bestyrelsesmedlem i Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening Hanne-Grete Lund, der til daglig er studievejleder på Mulernes Legatskole i Odense.

Bedre kompetencer
Hun er dermed på linje med den kritik, flere tillidsrepræsentanter er kommet med. De frygter, at lærerne ikke har de tilstrækkelige kompetencer til at rådgive om studieretninger, videregående uddannelser og karriere.

Læs: Lærere føler sig ikke klædt på til elevsamtaler

Hanne-Grete Lund mener, at samtalerne bør ligge hos skolernes studievejledere.

”Selvom der har været en årrække, hvor gymnasiernes studievejledere ikke har skullet tage sig af rådgivning om videregående uddannelser og karriere, vil jeg alligevel mene, at vores kompetencer til at tage den slags samtaler og få de rigtige konklusioner ud af dem er væsentligt bedre end lærernes,” siger Hanne-Grete Lund.

Men selvfølgelig har studievejlederne brug for, at lærerne klæder dem på med oplysninger om elevernes faglige kunnen i de enkelte fag, understreger hun.

Kender ikke adgangskrav
Evalueringssamtalerne er en del af den nye gymnasiereform, der træder i kraft til august. Samtalerne er obligatoriske og skal foregå i løbet af grundforløbet. De skal afdække elevens faglige niveau og ønsker til videregående uddannelse og sikre, at eleverne får valgt den rigtige studieretning.

Det er op til den enkelte skole, hvem der skal stå for samtalerne. Der er intet krav fra Undervisningsministeriet om, at de skal varetages af en studievejleder.

Det ærgrer Hanne-Grete Lund. Resultatet kan blive, at eleverne går glip af vigtig viden, mener hun.

”Lærerne har et godt indblik i elevernes faglige niveau, men de mangler viden om eksempelvis de videregående uddannelser og adgangskravene.”

Hun mener også, at det er studievejlederne, der har de bedste kompetencer, når det handler om at give eleverne teknikker til at forbedre sig fagligt eller hjælpe dem videre, hvis de overvejer noget andet end gymnasiet.

Tør lufte drømme
På Hanne-Grete Lunds egen skole, Mulernes Legatskole, arbejdes der hen imod, at det bliver studievejlederne, der skal stå for evalueringssamtalerne.

”Sammen med rektor skal vi snart have snakket om, hvad der konkret skal ligge i de samtaler, og hvordan formen skal være,” fortæller Hanne-Grete Lund.

På Mulernes Legatskole får alle elever i dag en individuel samtale med en studievejleder inden efterårsferien i 1.g.

”Den nuværende samtale og de nye evalueringssamtaler skal vi have kædet sammen til et nyt koncept,” siger hun og peger på endnu en grund til, at gymnasierne skal lade studievejlederne – og ikke lærerne – tage sig af evalueringssamtalerne.

”Eleverne vil snakke friere og tør lufte drømme, når de taler med én, der ikke skal bedømme dem og give dem karakterer,” siger Hanne-Grete Lund.

Evalueringssamtaler

• Alle elever skal fremover have en evalueringssamtale undervejs i grundforløbet.
  • Samtalen skal afdække elevens faglige niveau og ønsker til videre uddannelse. Det skal give eleven et bedre grundlag for at vælge den rigtige studieretning.
  • Det enkelte gymnasium bestemmer selv, hvordan man vil organisere afviklingen af evalueringssamtalerne.
  • Der er intet krav om, at samtalerne skal varetages af en studievejleder.

Kilde: Undervisningsministeriet