Valget til hovedbestyrelsen er i gang
shutterstock_32735167

Valget til hovedbestyrelsen er i gang

Om få uger starter hovedbestyrelsesvalget i GL. Tre etablerede valglister stiller op, men får konkurrence fra sidelinien af veteranen Allan Tarp, der stiller op på sin egen liste. Der bliver åbnet for den elektroniske afstemning den 18. november.

Ved midnat udløb fristen for at stille op til hovedbestyrelsesvalget i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). Det er nu afgjort, at fire valglister og 38 kandidater kæmper om de 13 pladser i hovedbestyrelsen. Valglisterne er sammenslutninger af kandidater, der har de samme mål og visioner for GL’s arbejde – en slags minipartier i organisationen.

Et døgn før kommunalvalget åbner GL den 18. november op for den elektroniske afstemning. Derefter har medlemmerne frem til 3. december klokken 23.59 til at stemme.
Den 4. december offentliggøres resultatet. 1. januar starter den nye bestyrelse sin to-årige valgperiode, og 8. januar konstituerer den sig med en ny formand.

Flest mandlige kandidater
Valget står mellem fire lister med de fængende navne liste 1, liste 2, liste 3 og liste 4.

Liste 1 stiller med Annette Nordstrøm Hansen som formandskandidat. Hun underviser i dansk og samfundsfag på Gefion Gymnasium. Liste 1 tæller fem kvinder, ni mænd og har en gennemsnitsalder på 51 år.

Liste 2’s listeformand er Sigrid Jørgensen, der underviser i tysk og engelsk på Bagsværd Kostskole og Gymnasium. Listen har ikke peget på en formandskandidat hverken på egen eller de andre lister. Liste 2 tæller fem kvinder, fire mænd og har en gennemsnitsalder på 50 år.

Liste 3 stiller med Jeppe Kragelund som formandskandiat. Han underviser i fysik, astronomi og kemi på Rosborg Gymnasium. Listen tæller fire kvinder, ti mænd og har en gennemsnitsalder på 47 år.

Liste 4 stiller alene med Allan Tarp, der underviser i matematik og fysik på VUC Aarhus. Han er 68 år.

Uenighed mellem de tre store lister
Liste 1, 2 og 3's formænd blev præsenteret her på gymnasieskolen.dk for nylig, og er alle tre interviewet i det kommende nummer af Gymnasieskolen, der lander i din postkassen den 14. november.

Liste 3 mener, at resultatet ved OK 13-forhandlingerne var det bedst mulige. Liste 1 er i direkte opposition og er de hårdeste kritikere af både den snart forhenværende formand og OK 13-resultatet.

Liste 2 er også modstandere af OK 13-resultatet. Listeformand Sigrid Jørgensen siger til gymnasieskolen.dk, at hun ikke finder det konstruktivt at fantasere om, hvem der bliver ny formand. Selvom både liste 1 og liste 2 altså kritiserer OK 13-resultatet, er de to lister ikke på samme linie, som det også fremgår af deres opstillingstekster på GL’s temahjemmeside om hovedbestyrelsesvalget.

Konkurrence fra veteran
Udfordreren, veteranen Allan Tarp stiller op alene på sin egen liste 4. I modsætning til de tre andre lister taler han slet ikke om OK 13 eller GL som organisation i sin valgpræsentation. Hans fokus ligger i stedet på fremtidens gymnasieuddanelse. I sin opstilling skriver han blandt andet:

”Problemet er, at de unge tvinges til at træffe et erhvervsvalg allerede som 16-årig i den danske skole og som 11-årig i den tyske skole. Og det i en skoleform hvis linjeopdeling medfører tvangsklasser og tvangsskemaer, hvor jævnaldrene tvinges til at gå i samme klasse og lære samme teoretiske fag. Først ved myndighedsalderen 18 år er de unge i stand til at træffe et modent fremtidsvalg, forudsat de forinden har afprøvet egne evner og talenter på fagblokke af både teoretisk og praktisk art, som det sker i de nordamerikanske skoler med særlig succes i skolemiraklet i Ontario.”

Du kan læse meget mere om valget i det kommende nummer af Gymnasieskolen, der udkommer 14. november samt på GL's temaside om valget og løbende her på gymnasiekolen.dk