TEMA

Turen fornyer min undervisning

Historiebøgerne bliver hurtigt forældede, hvis man skal undervise om Palæstina. Derfor er lærer Jenny Strid glad for at have ny inspiration til undervisningen efter en uge i felten.

21. november 2011 af Malene Romme-Mølby

Konflikten mellem palæstinenserne og israelerne kender de fleste danskere nok til. Men lærer Jenny Strid tvivler på, at danskerne virkelig er klar over, hvordan konflikten ser ud i hverdagen. Og hun tvivler på, om hendes elever ved, at området domineres af en besættelsesmagt, der bevæger sig længere og længere væk fra en fredelig løsning.

Til hverdag befinder Jenny Strid sig også langt fra Mellemøsten. Hun underviser dog i emnet både i religion og historie på Odense Katedralskole. Derfor var hun glad for at få mulighed for at deltage i turen, som skolens rektor var medarrangør af.

Jenny har tidligere været i Israel på, hvad hun beskriver som en politisk tur. Da var det især det israelske folk og samfund, der var i fokus. Allerede dengang var hun bevidst om, at hele historien ikke skulle fortælles af israelerne. Alligevel har mødet med Vestbredden gjort stort indtryk. Især Hebron og bosætterne. Hun gyser stadig lidt ved tanken om at gå fra den palæstinensiske del af byen med basarer og liv gennem det israelske checkpoint og ind i bosættelsernes spøgelsesby.
"Som historiker var det også meget interessant at møde bosætteren David Wilder og høre ham bruge religion og bibel som direkte historiske fakta," siger Jenny Strid.

Den massive militære tilstedeværelse vægter også tungt i Jenny Strids erindringer fra Vestbredden, hvor besættelsesmagten er meget synlig med soldater og hegn. Sammenholdt med de fortællinger, hun hørte på turen, bliver det til dokumentation for, at Mellemøstens såkaldte eneste demokrati står bag apartheidpolitik.
"Alle jøder må flytte til Israel og selv til områder, der egentlig hører under Det Palæstinensiske Selvstyre. Men rundt omkring i flygtningelejrene har siddet palæstinensere siden 1948 med nøgle til familiens hus og dog uden samme ret til at vende tilbage," siger Jenny Strid.

Besøget gav Jenny Strid triste associationer. Muren, pigtråden og alle checkpointene får en til at tænke på det gamle Berlin, konstaterer hun.

Hjemmesider frem for bøger
Alle billederne på nethinden og i kameraet har Jenny Strid nu taget med hjem til den gymnasiale verden i Odense, og hun glæder sig til at bruge dem i undervisningen.
"Det skaber en nærhed og aktualitet i undervisningen, at jeg kan komme med mine selvoplevede eksempler i sådan en abstrakt konflikt," siger Jenny Strid.

Hun har allerede taget hul på at undervise i jødedom i religion på et hf-hold.
"I dansk kontekst er der nok en tendens til at undervise i jødedom som en samlet religion. Men jødedom er jo utrolig fragmenteret. Turen har givet mig mange billeder og eksempler på religionens forskellighed," fortæller hun.

Senere har hun planlagt for hf-holdet at slå en sløjfe videre til kristendommen. Både fordi den jo udspringer af jødedommen, men også fordi hun gerne vil fortælle om forskellige tolkninger af kristendommen. For eksempel kristen zionisme, der består af kristne fundamentalister, som ser det som en religiøs pligt at sørge for, at jøderne vender tilbage til Israel.

Efter jul planlægger Jenny Strid at bruge sine observationer og erfaringer, når hendes 3.g-klasser og 2.hf-hold skal undervises i Palæstina/Israel-konflikten. Der bliver nok ændret på materialevalget fra tidligere undervisningsforløb om Mellemøsten. Hun vil nu i højere grad bruge mere aktuelt materiale som for eksempel hjemmesider til at belyse problemstillingen. De fleste bøger om emnet bliver hurtigt forældede.
"Lærebøger har en tendens til kun at tage den politiske indgangsvinkel. Altså fra krig til krig til fredsaftale. Men jeg vil også gerne prøve at formidle, hvad der faktisk sker nede på jorden blandt folket," forklarer Jenny Strid.

De første gange hun skulle undervise i konflikten, fokuserede hun mere traditionelt på konflikten ved at fortælle om Israels oprettelse og krige frem til Oslo-aftalen. De senere år har hun bredt emnet mere ud til andre lande i regionen for at vise, hvilken betydning konflikten har for hele Mellemøsten. Og så har hun fokuseret mest på 48- og 67-krigene.
"Vi har jo begrænset med tid, men de to krige kan også sagtens give eleverne en forståelse for grundkonflikten," fortæller Jenny Strid.

Kildekritikken har stor vægt i historieundervisningen på de gymnasiale uddannelser, derfor er Israel/Palæstina et godt emne, mener Jenny Strid.
"Der findes jo stort set ikke neutrale kilder om konflikten. Derfor er emnet et oplagt eksempel på, hvor man kan sætte to kilder op imod hinanden," siger Jenny Strid.

 

Links til historieundervisningen
Palæstina-info:
Dansk hjemmeside, hvis formål er at formidle information om Palæstina, blandt andet til undervisningssektoren: www.palaestina-info.dk.

Israel-info. Dansk hjemmeside om Israel. Redaktionen består blandt andre af formanden for Dansk-israelsk Selskab og overrabbiner Bent Lexner: www.israel-info.dk.

FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge: www.unrwa.org.

FN's hjemmeside om humanitære anliggender i de besatte palæstinensiske områder. Hjemmesiden indeholder rapporter, analyser, kort og fakta: www.ochaopt.org.

Stop the Wall: Palæstinensisk græsrodsbevægelse, der dokumenterer murens økonomiske, samfundsmæssige og menneskelige konsekvenser: www.stopthewall.org .

Palestine Remembered. Organisation, der understreger, at kernen i Palæstina/Israel-konflikten er fordrivelse og etnisk udrensning af det palæstinensiske folk. Hjemmesiden indeholder kort, dokumentation, beretninger og fakta: www.palestineremembered.com .

 

Links til religion

The Jewish Community of Hebron. Religiøse bosættere i Hebron.

Rapture Watch. Retning inden for kristen zionisme: www.rapturewatch.net .

 

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.