Trykket stemning efter afskedigelser
tema_nedskaeringer_albertslund_05

Trykket stemning efter afskedigelser

Efter en afskedigelsesrunde på Albertslund Gymnasium har lærerne svært ved at se, hvordan de skal leve op til den nye gymnasie­reform efter sommerferien.

Tekst_ gs_redaktor

Januar blev en endnu mere mørk og grå måned end sædvanligt på Albertslund Gymnasium.

Den 9. januar blev syv lærere afskediget, mens en lærer blev flyttet til en anden skole.

Økonomien på skolen har været anstrengt i de foregående år, og skolen var endda lukningstruet for få år siden. De generelle nedskæringer på uddannelse gør derfor ekstra ondt på forstadsgymnasiet, som er en del af uddannelsesinstitutionen Next.

”Det er klart, at der er en trykket stemning på skolen. Det påvirker os jo enormt, når vores kolleger bliver afskediget,” siger Louise Mygind Danielsen, som underviser i samfundsfag og mediefag.

Hun sidder med sin kollega, engelsklærer Andrea Lisa Blicker, i et mødelokale i deres frokostpause og fortæller om deres frustrationer over ned­skæringerne.

Frem til sommer arbejder de sammen med deres afskedigede kolleger, men efter sommerferien er de væk. Så skal færre lærere undervise nogenlunde det samme antal elever.

Det klinger hult
De to lærere får et lille ironisk smil på læben, da jeg spørger dem om den nye gymnasiereform.

”Det er lidt frækt af politikerne at bede os om at højne fagligheden og give bedre feedback, når vi samtidig bliver skåret ned,” siger Andrea Lisa Blicker

”Det bliver i hvert fald svært at imødekomme kravene i den nye gymnasie­reform, når vi samtidig skal finde løsninger på, hvordan vi undgår at gå ned med stress,” siger Louise Mygind Danielsen.

Hun nævner, at det klinger hult, når statsminister Lars Løkke Rasmussen i sin nytårstale snakker om lige muligheder for alle, samtidig med at regeringen skærer på uddannelse.

”Vi har mange forskellige typer elever på skolen, og der er virkelig brug for undervisningsdifferentiering, fordi nogle kommer fra gymnasiefremmede hjem,” siger Louise Mygind Danielsen.

Andrea Lisa Blicker nikker og nævner også, hvor vigtigt det er, at der er lektiecafeer, opgaveværksteder og ressourcer til at støtte svage elever i deres skolearbejde. Det koster alt sammen penge.

”Vi må gøre det anderledes”
Ikke langt fra mødelokalet har rektor Trine Ladekarl Nellemann kontor. Hun begyndte på gymnasiet i sommer og har blandt andet haft den bundne opgave både at forholde sig til generelle nedskæringer og til en anstrengt lokal skoleøkonomi.

”Afskedigelser giver altid store rystelser; vi skal forhåbentlig ikke afskedige i 2018,” siger rektoren.

Hun er også bevidst om, at de resterende medarbejdere skal give undervisning for det samme antal elever, samtidig med at der skal implementeres en gymnasiereform.

”Jeg vil ikke komme med konkrete bud på, hvordan vi løser det, her og nu – det skal drøftes med lærerne. Men vi skal gøre tingene anderledes. Jeg ved godt, det lyder som en floskel, men vi har ikke noget valg. Vi kan ikke bare gøre mere af det samme,” siger Trine Ladekarl Nellemann.

12 opsigelser

Albertslund Gymnasium er en del af Next, som er en stor uddannelsesinstitution med blandt andet seks gymnasier og en række erhvervsuddannelser i Storkøbenhavn. Next har 275 gymnasielærere ansat, men har været igennem en afskedigelsesrunde i januar, hvor i alt 12 årsværk er blevet opsagt, og tre lærere er blevet omplaceret på et andet gymnasium.

Albertslund Gymnasium er nedslidt, og Next bygger derfor et nyt gymnasium i kommunen. Undervisningsministeriet er med til at finansiere den nye skole.