TR: Lærere ofres for overskud
No image

TR: Lærere ofres for overskud

En del bestyrelser er for fokuserede på, at skolerne skal have overskud. Konsekvensen er, at lærerne står hårdt for skud, fortæller tillidsrepræsentanter.

Tekst_ gs_redaktor

Overskud frem for lærere.

Det er den hårde og ulige kamp, som foregår på mange skoler i denne tid.

Men det var en kamp, som var tabt på forhånd, føler tillidsrepræsentant Morten Kjærgaard Christensen fra Midtsjællands Gymnasium.

”Det er svært at forstå, men ledelsen har valgt at generere overskud, på trods af at det betyder afskedigelser,” siger Morten Kjærgaard Christensen.

For kort tid siden meddelte ledelsen på Midtsjællands Gymnasium, at lærerstaben ville blive 12 medarbejdere færre til næste skoleår. De mange afskedigelser skyldes udover nedskæringerne, at bestyrelsen krævede, at der næste år skulle være et overskud på 500.000 kroner plus en overskudsreserve på 620.000 kroner. De sidste tre år har skolen haft et budget i nul eller lige over nul, fortæller tillidsrepræsentanten.

”Det er uforståeligt, at man vælger at ændre kurs nu, hvor der er nedskæringer. Vi er en skole – ikke en købmandsbutik, der skal have overskud,” siger Morten Kjærgaard Christensen.

Uden indflydelse
På Horsens HF og VUC er det også triste tider. Inden jul blev ni lærere varslet afskediget. Her er tillidsrepræsentanterne heller ikke enige i prioriteringen. Ledelsen og bestyrelsen ønsker nemlig, at budgettet går i nul.

”Vi mener ikke, at det er nødvendigt. Vi kunne godt have taget fra egenkapitalen og derved have undgået et par af afskedigelserne,” siger tillidsrepræsentant Martin Skov Petersen.

På Horsens HF og VUC har der før afskedigelserne været en god dialog, understreger han.

”Vi har været med til at finde besparelser på omkring 2,5 millioner kroner, blandt andet ved at spare på kurser og undervisningsmateriale,” fortæller Martin Skov Petersen.

På Midtsjællands Gymnasium havde Morten Kjærgård Christensen og hans kolleger lavet et katalog af forslag til besparelser fra medarbejderne.

“Men da vi fremlagde dem i medarbejderindflydelsesorganet (MIO) og troede, at det var tid til at finde løsninger og se budgettet for 2016 igennem, var beslutningen allerede taget. Vi kunne komme med kommentarer, men der var allerede fundet en løsning – og den var ikke fælles. Pludselig havde ledelsen løbet hurtigere,” siger Morten Kjærgaard Christensen.

Der var dog områder, hvor lærerne fik lov til at komme med forslag til forbedringer af ledelsens besparelsesforslag på Midtsjællands Gymnasium, fortæller Morten Kjærgaard Christensen.

Det var besluttet, at der skulle skæres i forberedelsen, og her fik lærerne indflydelse på den endelige udformning af ordningen. Fremover  vil forberedelsesfaktoren falde proportionalt med lærerens anciennitet, fortæller tillidsrepræsentanten.

”Det kommer til at kunne mærkes, at lærere med mange års erfaring kommer til at løbe hurtigere og have flere hold. Men formen var den bedste af alle onder,” siger han.

Usikkerhed blandt lærerne
Stor usikkerhed og massiv nedtrykthed præger lærerværelserne, fortæller de to tillidsrepræsentanter.

”Lærerne er frustrerede over, at man ikke var villig til at bruge af egenkapitalen. Jeg oplever også en undren over, at ledelsen ikke blev ramt af besparelser,” siger Martin Skov Petersen.

Den undren kan Morten Kjærgaard Christensen genkende:

”Personalet har følelsen af, at det kun var dem, der skulle stå for skud,” siger han og tilføjer:

”Samtidig præges stemningen blandt lærerne af en usikkerhed over for, om man kan føle sig sikker på sin stilling. De frygter, at der kommer flere afskedigelser.”

Derfor ligger der et stort arbejde forude, påpeger tillidsrepræsentanterne.

”Der er en underlig stemning. De lærere, som ikke er blevet afskediget, er lettede. Men de føler ikke rigtig glæde, fordi de mister gode kolleger,” siger Martin Skov Petersen.

”Folk har været i chok. Derfor er der nu et stort arbejde med at genvinde tilliden til ledelsen, så vi kan samarbejde om at finde fælles løsninger på de opgaver, som vi bliver færre om at løse,” siger Morten Kjærgaard Christensen.

Tema om afskedigelser

Læs hele temaet om afskedigelser: