Tillidsrepræsentanter: Merarbejde anerkendes stadig ikke

Tillidsrepræsentanter: Merarbejde anerkendes stadig ikke

På mange skoler er der stadig merarbejde, som ikke er blevet honoreret. Det viser ny undersøgelse, som blev fremlagt på GL's repræsentantskabsmøde.

Selv om det går fremad, så er der på mange skoler stadig lærere, som ikke har fået honoreret al deres tidsregistreret merarbejde.

Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget blandt GL's tillidsrepræsentanter, og som blev startskuddet på en debat om implementeringen af OK 13 på GL's repræsentantskabsmøde i dag.

På 19 procent af skoler med tidsregistrering er alt merarbejde blevet honoreret, mens merarbejdet på 39 procent af skolerne ikke er blevet honoreret.
På 34 procent af skolerne har tillidsrepræsentanterne svaret, at tidsregistrering er blevet delvist honoreret.

I forhold til en tilsvarende undersøgelse i april er der sket fremskridt, men formand for GL Annette Nordstrøm er stadig ikke tilfreds. Det gav hun udtryk for på scenen i Falconersalen på Frederiksberg, da hun fremlagde undersøgelsen og lagde op til debat om implementeringen af OK 13.

"Ledelsens skøn er ikke konkrete og individuelle, som de skal være," sagde Annette Nordstrøm Hansen, som også understregede, at et af problemerne på nogle skoler er, at der er ledelsesudmeldte akkorder, som er uigennemsigtige for lærerne.

Afdæmpet debat
OK 13 skabte sidste år voldsom debat blandt tillidsrepræsentanterne, men dagens debat bar præg af, at OK 13 nu er inde i år to. Tillidsrepræsentanterne er nu i højere grad enige om at arbejde for at få det bedste ud af arbejdstidsaftalen – om det så er på en tidsregistreringsskole eller på en skole med forståelser eller aftaler.

Annette Nordstrøm Hansen pointerede også, at der er stor diversitet på skolerne, forstået på den måde, at der også er mange skoler, hvor der er en god dialog mellem ledelse og lærere.

Undersøgelsen, som blandt andet viser, at alt merarbejde stadig ikke er honoreret, fik flere tillidsrepræsentanter til at gå på talerstolen.

Nikolaj Overgaard Larsen, tillidsrepræsentant på Vestegnen HF & VUC, antydede, at lederne ikke har tillid til lærernes tidsregistrering, når merarbejdet på så mange skoler ikke bliver honoreret.

Øget differentiering
Det blev også debatteret, om det er et problem, at der bliver differentieret mellem lærerne, så nogle lærere får flere opgaver end andre.

Medlem af hovedbestyrelsen Tomas Kepler sagde, at han er imod større individualisering, markedsgørelse og differentiering blandt lærerne.

Annette Nordstrøm Hansen sagde, at hun også er sikker på, at mange lærere er imod øget differentiering, men hun understregede samtidig, at differentiering er indbygget i tidsregistreringssystemet. Hun opfordrede igen alle til at stå sammen om at skabe de bedste vilkår ude på skolerne.