Tidsregistrering deler vandene
Tidsregistrering

Tidsregistrering deler vandene

Der er stor forskel på, hvordan gymnasielærere oplever deres nye arbejdsdag, efter OK 13 trådte i kraft. Det viser de første indberetninger til Gymnasieskolens projekt Vores nye hverdag.

Siden gymnasieskolen.dk i sidste uge lancerede temasiden Vores nye hverdag, har en del lærere indsendt deres oplevelser af tiden efter OK 13. Og det stikker i mange retninger.

Karl Arne Vinther fra VUC Syd skriver for eksempel:

"Arbejdspresset er ved at tage livet af mig her efter sommerferien. Jeg har nu tre klasser, som jeg skal forberede mig til. Jeg har undervisning i 20 lektioner per uge og cirka 13 lektioner til forberedelse og møder. I begyndelsen havde jeg også fem lektioner som assisterende lærer, men de er heldigvis blevet fjernet igen. Efterhånden har jeg lært at forberede mig mindre."

Den opfattelse har Liselotte Naamansen fra VUC Fyn også:

"Jeg pukler for at nå de ting, jeg skal, og samvær med kolleger er blevet noget mindre, til trods for vi alle er på skolen hele tiden. Jeg ser mine kolleger skynde sig ind og lukke døren for at nå deres arbejde, så både kolleger og kursistsamvær kommer i anden/ tredie række. Før sad vi tit på lærerværelset og hyggesnakkede, inden vi gik hjem, men nu ser jeg kolleger skynde sig ud af døren, når arbejdsdagen er slut," skriver hun.

Beretningerne viser også, at der er forskel på skolerne, hvordan overenskomsten er blevet implementeret, og hvordan lærerne har det. Malene Brønd fra Roskilde Katedralskole skriver:

"Jeg oplever tidsregistreringen som en sikring af, at jeg rent faktisk har styr på, hvor mange timer jeg arbejder, og at jeg ikke føler jeg "arbejder forgæves" – nu registrerer jeg jo reelt den tid, jeg bruger uanset på hvad."

Hun får opbakning af Jan B. Sørensen fra Aalborg Studenterkursus.

"I bund og grund oplever jeg dermed ikke hverdagen som specielt anderledes. Opgaverne – både de helt nødvendige og de "ekstra" er stadig de samme. Eneste forskel er, at jeg blive mindet om af min kumulerede tidsregistrering, når jeg har tid til at lave noget mere af det "ekstra", men i bund og grund ender jeg nogenlunde med at lave det samme som før," skriver han.

Læs alle beretningerne her

Fortæl hvordan du oplever tiden efter OK 13