Tidligere stressramt lærer: Fastansat efter 4 år med vikarjobs
20140509karinaborgbjerg001

Tidligere stressramt lærer: Fastansat efter 4 år med vikarjobs

Gymnasielærer Karina Borgbjerg Rohde havde egentligt fået nok af gymnasieverdenen. For mange vikariater og et stressforløb var årsagen. Men nu behøver hun alligevel ikke at droppe sit drømmejob.

Fastansættelse i stedet for endnu et barselvikariat.
Gymnasielærer Karina Borgbjerg Rohde tør næsten ikke tro på det.

For et par uger siden var hun ellers klar til at droppe drømmen om gymnasiet. På trods af at hendes hjerte stadig bankede for at undervise, havde et stressforløb gjort hende opmærksom på, at intet job var det værd.

Men på et par uger er hendes verden vendt 360 grader. Nu har hun lige modtaget ansættelsesaftale fra Vesthimmerlands Gymnasium og HF om fastansættelse og pædagogikum allerede efter sommerferien.

”Det er helt utroligt, og jeg er bare så glad og lettet,” fortæller hun.

For mange vikariater
For en måned siden fortalte Karina Borgbjerg Rohde sin historie til Gymnasieskolen. Hun fortalte om, hvordan hun som mange andre nyuddannede havde accepteret midlertidige ansættelser efter hinanden og et alt for stort arbejdspres.

Skoler spekulerer i vikariater
I fire år havde Karina Borgbjerg Rohde taget alt, hvad hun kunne få af vikariater og timerester på forskellige gymnasier og indimellem kørt ekstra kilometer i håb om at komme i betragtning, hvis der skulle blive et job ledigt. Men det er desværre også hendes oplevelse, at nogle skoler holder igen med fastansættelser og hellere ødsler med time­rester og midlertidige ansættelser.

”Det virker som om, at nogle skoler spekulerer i at udnytte de nyuddannede lærere, som i håb om en fast stilling arbejder meget mere, end det er rimeligt, og alligevel må kigge langt efter fast job og pædagogikum,” siger Karina Borgbjerg Rohde.

Ramt af stress
For to år siden blev Karina Borgbjerg Rohde ramt af stress efter en urimelig kamp med ledelsen på Vejen Gymnasium om fastansættelse. Hun havde taget en masse timerester og vikarierede ikke for nogen, men ledelsen ville ikke vedkende sig hendes ret til fastansættelse.
Den sag skal senere vurderes som en faglig voldgift, da Gymnasieskolernes Lærerforening aldrig har oplevet noget lignende.

Frygten for konsekvenserne
Det var hårdt for Karina Borgbjerg Rohde at fortælle sin historie til Gymnasieskolen og derved få rippet op i alt igen, og hun frygtede samtidig lidt for konsekvenserne.

”Men jeg synes samtidig også, at jeg havde en pligt til at stå frem, fordi jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der oplever sådanne urimeligheder,” siger hun.

Fristende mail
Efter interviewet var Karina Borgbjerg Rohde dog heller ikke i tvivl om, at hun måtte videre og finde en anden levevej.
Hun tog afsted på en tur med sin datter med ønsket om at komme lidt væk fra det hele.
Men da hun kom hjem, var der en mail til hende fra Vesthimmerlands Gymnasium og HF, der gerne ville se hende til samtale angående et barselvikariat, som hun tidligere havde søgt.

”Selvom jeg var så afklaret med mit fravalg af gymnasiet, kunne jeg alligevel ikke få mig selv til at afslå samtalen. Det var simpelthen for fristende,” siger hun.

Ikke endnu et vikariat
Karina Borgbjerg Rohde tog til samtalen, men dog fast besluttet på, at hun ikke ville acceptere endnu en midlertidig ansættelse.

”Jeg spurgte derfor ret hurtigt, hvad de kunne tilbyde mig,” fortæller hun og fortsætter:
”De svarede, at det var et barselvikariat. Men ret hurtigt nævnte de selv pædagogikum, og jeg sagde, at det ville være rigtig godt for mig. Det kunne de godt forstå.”

Endelig et job med fremtid
Kort tid efter blev Karina Borgbjerg Rohde ringet op af lederen fra Vesthimmerlands Gymnasium og HF, som tilbød hende fastansættelse og pædagogikum allerede fra august.

”Jeg glæder mig sådan til at have et job med fremtid i og mulighed for at planlægge mere langsigtet. Det bliver også rigtig godt at få feedback og blive en fast del af en arbejdsplads,” siger Karina Borgbjerg Rohde.