Syv afskedigelser blev til én
laerer_underviser_gruppearbejde

Syv afskedigelser blev til én

Nedskæringer og faldende elevtal kunne have kostet syv afskedigelser på Vejen Gymnasier, men frivillige aftrædelser, deltidsstillinger og besparelser ændrede billedet.

Syv lærere risikerede at miste deres arbejde på Vejen Gymnasium, men det er endt med, at én lærer er blevet afskediget, og denne lærer er i øvrigt allerede blevet genplaceret på en anden skole.

Dermed blev en truende afskedigelsesrunde på gymnasiet noget mindre dramatisk, end det først var lagt op til.

Ifølge rektor på Vejen Gymnasium Lars Amdisen Bossen viste budgetterne, at skolen potentielt skulle skille sig af med syv medarbejdere.

Skolen er både ramt af generelle nedskæringer, og af at færre elever søger ind på skolen. I år er der fem 1. g klasser, mens der er seks 2. g og seks 3. g klasser.

Læs: Overblikket: Se hvor meget der skal skæres på skolerne

Færre penge
”Vi står ganske enkelt med færre penge nu. I efteråret fremlagde vi tallene for lærerne, og det så ikke godt ud,” siger Lars Amdisen Bossen.

Siden er der sket det, at en række lærere har tilbudt at gå ned i tid. Nogle fordi de rent faktisk ønskede at gå ned i tid, mens andre gerne ville være med til at ”redde” en kollega. Derudover har flere medarbejdere valgt at gå på pension eller efterløn.

Lars Amdisen Bossen ønsker ikke at gå i detaljer om aftrædelserne, men nøjes med at sige, at der er lavet ”aftaler” med de medarbejdere, som er stoppet.

Ikke en rar situation
Ifølge tillidsrepræsentant Thomas Heshe har det ikke været en nem eller rar situation. Han mener ikke, at alle de pågældende medarbejdere ville være stoppet nu, hvis skolen ikke skulle skære ned.

”Der har været et form for pres på dem både fra ledelsens side, men måske også fra kollegerne,” siger Thomas Heshe.

Han beskriver dog presset som indirekte, men alligevel har det ikke været en rar situation for de pågældende medarbejdere, understreger tillidsrepræsentanten.

Ud over aftrædelserne er der som sagt også flere medarbejdere på Vejen Gymnasium, som går på nedsat tid.

”Det betyder, at de får et hold eller to mindre, når vi laver opgaveporteføljen til næste skoleår,” siger Lars Amdisen Bossen.

Thomas Heshe siger, at det er vigtigt at sikre, at medarbejderne på deltid også reelt set laver færre opgaver, så de ikke bare løber stærkere for en lavere løn.

”Det skal vi være meget omhyggelige med til næste skoleår,” siger Thomas Heshe.

Indkøb og ledelse sparer også
Skolen har også hentet en del af pengene ved at gå budgetterne kritisk igennem. Der bliver sparet på undervisningsmaterialer og på indkøb i det hele taget blandt andet ved at gå med i et indkøbsfællesskab med andre skoler.

Endelig understreger rektor Lars Amdisen Bossen, at der også er sparet på ledelsen.

Flere ledige lærere
Gymnasieskolernes Lærerforening har fået mange meldinger om afskedigelser fra skoler rundt om i landet på grund af nedskæringer. Frivillige aftrædelsesordninger og medarbejdere som går ned i tid kan betyde, at færre lærere havner i ledighedsstatistikkerne.

Formand for GL’s overenskomstudvalg, Ronald Karlsen, mener, at frivillige aftrædelsesordninger, hvor en medarbejder får noget løn eller pension med sig, kan være et godt alternativ til afskedigelser.

”Man skal selvfølgelig ikke presses til at tage imod en aftrædelsesordning, men hvis en medarbejder har mulighed for at gå på pension, kan det være ok, at ledelsen tilbyder vedkommende en aftrædelsesordning,” siger Ronald Karlsen, som understreger, at han ikke forholder sig til situationen på Vejen Gymnasium.

At være eller ikke være på deltid
I forhold til at gå på deltid for at afbøde nedskæringer, mener Ronald Karlsen, at medarbejderne skal tænke sig om. Hvis en medarbejder rent faktisk har et ønske om at gå på nedsat tid i en periode for eksempel på grund af børn, er det fint, at det kan være med til at hjælpe skolen til at få budgettet til at hænge sammen, mener Ronald Karlsen.

Til gengæld advarer han om, at deltidsstillinger ikke skal blive en generel måde at løse nedskæringer på.

”Vi skal passe på, at deltidsstillinger ikke bliver en permanent løsning, så lærerne ikke kan komme på fuld tid igen. Vi risikerer, at gymnasielærerjobbet bliver en slags deltidsjob, og at lærerne så bliver belastet med flere og flere opgaver, uden de får penge for det,” siger Ronald Karlsen, som igen understreger, at han udtaler sig generelt og ikke om deltidsstillingerne på Vejen Gymnasium.