Systemer til tidsregistrering er klar
Gymnasieskolen_1

Systemer til tidsregistrering er klar

Tidsregistrering af arbejdstiden er nu integreret i systemerne Ludus Suite og Lectio. Målet er, at det skal være nemt og enkelt at bruge, siger virksomhederne bag systemerne.

Efter sommerferien skal lærere ikke gå i detaljer med, hvad de laver hvornår. Firmaerne bag systemerne Lectio og Ludus Suite, som bliver brugt på en lang række skoler, har udviklet simple funktioner til at registrere lærernes arbejdstid.

Hvis skolerne vil benytte systemerne efter sommerferien, skal lærerne ikke sidde og fedte med, hvornår de retter opgaver, besvarer mails, er til møder eller står og underviser. Som udgangspunkt er det den rene arbejdstid, som bliver målt.

Enkelt system
Ludus Suite bliver brugt som system til blandt andet administration, kommunikation og undervisning på landets VUC’er og på en række gymnasier. Nu kan tidsregistrering også kobles på Ludus Suite.

”Vi har lyttet til skolerne, som ønsker et enkelt system. De fleste siger, at de kun ønsker at kunne registrere, hvornår man møder, og hvornår man stopper med at arbejde – eller ganske enkelt hvor mange timer, man har arbejdet den enkelte dag,” siger Niels Larsen-Ledet, som er konsulent i CSC, der producerer Ludus Suite.

Flere kategorier kan oprettes
Systemet kan dog alligevel mere end det. Den enkelte lærer eller hele skolen kan oprette flere kategorier, hvis de får brug for det.

”Jeg tror, at skolerne med tiden ønsker at oprette flere kategorier, så de mere aktivt kan arbejde med, hvordan tiden bruges. Men det kan også bruges helt enkelt, så der kun er en kategori,” siger han.

Læreren kan bruge systemet med en mobil applikation til telefonen eller fra en hvilken som helst webadgang. Læreren kan slå en tidsmåler til, når hun møder, og slå den fra igen, når hun går hjem. Vil man ikke slå en tidsmåler til, kan man nøjes med at notere otte timer, eller hvor lang tid man har arbejdet i løbet af dagen. Læreren behøver ikke notere sine timer hver dag, men kan udfylde for flere dage ad gangen.

Ingen detaljer
Firmaet Macom, som står bag Lectio, har forsøgt at gøre tidsregistrering så enkelt som muligt. Firmaet har lavet et løsningsforslag, som flere skoler nu giver feedback på.

I systemet er der kun en kategori for arbejdstid.

”Vi har forsøgt at lægge os så tæt op ad overenskomsten som muligt. Og derfor behøver lærerne ikke gå i detaljer med, hvad arbejdstiden bliver brugt til,” siger Kristine Lewinsky Hald, forretningskonsulent i Macom.

Kan selv bestemme
Lærerne kan dog selv oprette en note, så de for eksempel kan se, hvor lang tid de brugte på musicalen eller på at rette opgaver. Derudover kan lærerne også notere ferie, sygdom, afspadsering med videre.

Når man er inde på Lectio, er menupunktet tidsregistrering hele tiden synlig, og til højre kan lærerne følge med i den løbende opsummering af arbejdstiden hen over året. Der er dog ikke et ur, som tæller timerne i løbet af dagen. Lærerne skal selv skrive på, hvor mange timer de har arbejdet på en dag, eller for eksempel gøre det om fredagen for en hel uge.

”Vi har ikke en tidsmåler, fordi lærerne ikke skal gå og føle det som en pligt at slå den til og fra. Jeg vil dog ikke udelukke, at funktionen kan blive integreret på længere sigt,” siger Kristine Lewinsky Hald.