Slagelse Gymnasium samlede det grå guld op
tema_nedskaeringer_slagelse_graa_guld

Slagelse Gymnasium samlede det grå guld op

Chokket var stort for ægteparret Leif Andersen og Lone Glenstrup, da de begge blev afskediget fra det samme gymnasium sidste år. På trods af at de er 60 og 68 år, underviser de nu igen.

De tager begge to madkassen frem og begynder at spise de hjemmesmurte rugbrødsmadder.

”Vi spiser morgenmad tidligt, så vi er lidt sultne,” siger Leif Andersen.

Hans kone, Lone Glenstrup, supplerer med at fortælle om turen til Slagelse Gymnasium, som godt kan løbe op på to en halv time fra huset i Nykøbing Falster.

Transporttiden er dog det eneste negative, som ægteparret har at sige om deres nye arbejde på Slagelse Gymnasium.

De roser begge arbejdspladsen fra ende til anden og udtrykker taknemmelighed for, at rektor så på kvalifikationerne og ikke dåbsattesten, da de blev ansat sidste år.

Lone Glenstrup er 60 år, og Leif Andersen er 68 år. For et år siden troede de begge, at deres arbejdsliv skulle slutte med en afskedigelse efter mere end 35 år på den samme arbejdsplads – Nykøbing Katedralskole.

Gik helt i sort
Lærerne på Nykøbing Katedralskole havde fået at vide, at der skulle afskediges medarbejdere. Den 6. januar sidste år ventede lærerne med nervøsitet på, hvem der ville modtage en e-mail fra ledelsen.

Leif Andersen og Lone Glenstrup blev på skolen til sidst på eftermiddagen for at være der for dem, som blev afskediget. Ingen af de to havde forestillet sig, at det blev en af dem, og anså det for utænkeligt, at begge to ville blive ramt.

”Jeg gik helt i sort og var lammet i nogle dage, men så gik jeg i gang med at søge alle stillinger, der var mulige at søge,” siger Lone Glenstrup.

Leif Andersen reagerede med vrede.

”Man fyrer da ikke et ægtepar fra den samme arbejdsplads, tænkte jeg. Jeg er kemilærer, og jeg vidste også, at der objektivt set var brug for kemilærere, så jeg havde anset det for utænkeligt at blive fyret,” siger Leif Andersen.

Han havde en af karrierens få sygedage dagen efter, men kom derefter tilbage og afsluttede sine klasser frem til sommerferien.

Lone Glenstrup blev fritstillet. Og nu stod hun som 59-årig arbejdsløs gymnasielærer og kunne konstatere, at hendes karriere muligvis var slut. Ud over at afskedigelsen var et kraftigt slag mod privatøkonomien, så var hun også sønderknust over, at hun måske havde stået foran en flok elever for sidste gang.

”Mit arbejde betyder rigtig meget for mig. Jeg kan godt lide at være sammen med eleverne og mærke, når de bliver begejstrede og nysgerrige,” siger hun.

Leif Andersen nikker og fortæller, at han lige har fået en elevevaluering på Slagelse Gymnasium, som ”man skulle tro, jeg selv havde skrevet”.
”En kollega sagde til mig, at eleverne snakkede om Leif Andersens kemitimer, og han spurgte, om han måtte komme og overvære dem,” fortæller han.

Det lyder ikke som pral, men mere som en konstatering af, at det grå guld ikke bare er en kliche fra Ældre Sagen.

Ældre kan godt få arbejde
I sidste nummer af Gymnasieskolen var der et tema om, at ældre gymnasielærere har svært ved at komme tilbage til arbejdsmarkedet, hvis de først mister deres arbejde. Det fik Lone Glenstrup til at henvende sig for at fortælle sin og Leif Andersens historie.

”Jeg synes, det er vigtigt at vise, at det godt kan lade sig gøre at få arbejde igen som gymnasielærer, og at vi ældre gymnasielærere har en stor erfaring, som kan komme skolerne til gavn,” siger hun.

Lone Glenstrup søgte omkring 40 job – også uden for undervisningssektoren – men kun få steder kom hun til samtale.

Lige netop hendes erfaring var en stor fordel, da Slagelse Gymnasium viste interesse for hende. En lærer var pludselig stoppet på skolen få måneder før sommerferien, og fem hold skulle til eksamen i naturgeografi. 1. april begyndte Lone Glenstrup i en 70-procentstilling, som i dag er blevet til en fastansættelse.

”Det var mit held, at skolen manglede en lærer, som med kort varsel kunne føre fem hold op til eksamen,” siger Lone Glenstrup.

Da hun begyndte på skolen, sad chokket fra afskedigelsen stadig i hende. Hun kunne lettere end før blive stresset, hvis tingene ikke gik helt som planlagt i timerne.

”Jeg kunne pludselig få tanken, ’er jeg ikke god nok?’ og sådan har jeg aldrig haft det før,” siger hun.

Leif fik arbejde
Lone Glenstrups held blev op til sommerferien også hendes mands held. Til sommerfrokosten på Slagelse Gymnasium hørte hun, at en af kemilærerne netop havde sagt op, og hun kunne så meddele ledelsen, at hun kendte en dygtig kemilærer.

I dag er Leif Andersen ansat i en 35-procentstilling som årsvikar.

Ved siden af arbejdet på Slagelse Gymnasium har ægteparret ovenikøbet fået timer på Hindholm STX. De har tidligere arbejdet sammen med skolens rektor på Nykøbing Katedralskole.

”Det er et skulderklap, at en, som kender vores arbejde, gerne vil bruge os,” siger Leif Andersen.

Denne dag skal Leif Andersen efter frokostpausen videre fra Slagelse og undervise på Hindholm STX. Transporttiden kan i dag godt komme op over fem timer.

Den 68-årige lærer er dog ikke fristet af en pensionisttilværelse, som ellers nok ville betyde mere afslapning.

”Nu kan jeg vælge at stoppe, når jeg vil. Men jeg ville ikke afslutte min karriere med, at jeg blev smidt ud. Sådan skulle det ikke være,” siger Leif Andersen.

Frokosten er spist, og lågene sættes tilbage på den røde og den grønne madkasse. Leif Andersen skal videre med bussen til Hindholm STX, og Lone Glenstrup skal ned til 2.c og undervise i naturgeografi.