René Vester Kjær

2. marts 2017 af René Vester Kjær

Hvordan kan man argumentere for de nedskæringer, som sker i dag på gymnasieområdet?
Ja, man kunne starte med at se, hvem der bliver skåret mest hos. Det er åbenbart STX (eller VUC), som bliver beskåret mest. Mens HHX er den retning, som mister mindst målt i procent.

Læs mere
6. februar 2017 af René Vester Kjær

”Synlig læring” er det buzzword, man skal føre sig frem på i dag, hvis man ønsker at blive taget alvorligt i undervisningsverdenen.
De to store læringsguruer Kagan og Hattie gør begge et stort nummer ud af, at de arbejder med ”Synlig læring”.

Læs mere
11. januar 2017 af René Vester Kjær

Må jeg få lov til at erklære min kærlighed til personalets forskellighed på gymnasierne. Jeg elsker nemlig at arbejde med folk, der har en anden baggrund end min egen, for det er superspændende at arbejde med folk inden for andre fag, da det udvider ens horisont. Det kan nemlig være så trist kun at arbejde med folk, der ligner en selv.

Læs mere
7. december 2016 af René Vester Kjær

For nylig var forhenværende undervisningsminister Christina Antorini (S) ude at klage over den borgerlige regerings besparelser på uddannelsesområdet.

Læs mere
24. november 2016 af René Vester Kjær

GL's krav om fastholdelse af lærerkompetencer og stramning heraf vil paradoksalt nok betyde dårligere kvalitet for matematikfaget.

Læs mere
2. november 2016 af René Vester Kjær

Danmark er klart med i førerfeltet, når det gælder brug af IT I undervisningen. Mange andre europæiske lande har været voldsomt bange for at indføre IT i deres uddannelsessektor, mens vi i Danmark har kastet os ud i det uden at tænke på konsekvenserne.

Læs mere
25. oktober 2016 af René Vester Kjær

At erhvervsskolerne nu ønsker at få en bid af den store hf-lagkage, er åbenbart ikke noget de nuværende hf-skoler blev glade for at høre.

Læs mere
5. oktober 2016 af René Vester Kjær

Nu hvor matematik på B-niveau bliver obligatorisk hos næsten alle gymnasieelever, så har man ønsket, at der skulle være en matematikprøve efter tre måneder i 1.g. Spørgsmålet har så været, hvad den prøve skulle betyde.

Læs mere
28. september 2016 af René Vester Kjær

Forleden spurgte min søn på ni år, om lærere fik mindre i løn, hvis deres elever dumpede til eksamen. Til det måtte jeg svare: ”Nej desværre, men jeg ville ønske, det var sådan”. Hvorfor så det?

Læs mere
12. september 2016 af René Vester Kjær

Så blev den nye matematikkommissions medlemmer offentliggjort, og man kan håbe, at deres resultater bliver bedre end gymnasiereformen, som reelt set kun var et skridt frem og to tilbage.

Læs mere
5. september 2016 af René Vester Kjær

For nogle år siden fandt flere uddannelsesinstitutioner åbenbart uddannelsessektorens svar på ”De vises sten”. Den hed COOperative Learning, som fik det mundrette navn COOL.

Læs mere