Malene Romme-Mølby

14. april 2014 af Malene Romme-Mølby

Hvis elever skal måles på deres innovative kompetencer, vil det begrænse deres udvikling af innovative kompetencer, advarer innovationsforsker Birthe Lund. For innovation kræver plads til at begå fejl.

Læs mere
7. april 2014 af Malene Romme-Mølby

Skal der være forskel på gymnasialt niveau på eux og hhx? Gymnasieskolernes Lærerforening frygter, at det bliver konsekvensen af lovforslaget om eud-reformen. Ministeren er uenig.

Læs mere
4. april 2014 af Malene Romme-Mølby

Almen studieforberedelse (AT) var så stor en nyskabelse, at den kræver tid, mener undervisningsministeren. Nu spørger hun lærerne til råds for at få rettet op på fagets problemer.

Læs mere
28. marts 2014 af Malene Romme-Mølby

De dygtigste elever får mest ud af almen studieforberedelse (AT), hvorimod faget volder de knap så dygtige elever mange problemer, vurderer lærerne i en evaluering af AT. Samtidig er der stor forskel på, hvad lærere og skoler lægger vægt på ved AT.

Læs mere
19. marts 2014 af Malene Romme-Mølby

Den afsluttende eksamen blev erstattet af prøver i løbet af året på Borupgaard Gymnasium og Ørestad Gymnasium. Det resulterede i større motivation og mere læring på højere niveau.

Læs mere
6. februar 2014 af Malene Romme-Mølby

Fælles efteruddannelse rykker mest, mener de på Cph West. De har opprioriteret efteruddannelse efter OK 13, for at det fortsat skal være attraktivt at være gymnasielærer.

Læs mere
30. januar 2014 af Malene Romme-Mølby

Hvordan kommer gymnasier godt med i forandringssporet? Læs erhvervspsykolog Ejnar Brylds gode råd.

Læs mere
28. januar 2014 af Malene Romme-Mølby

Hvordan gør man, når man pludselig skal vurdere, om kollegaen bruger for meget tid på at forberede sig eller rette opgaver? Gymnasieskolen har talt med tre GL-medlemmer med ledelsesansvar om samarbejde og ledelse i en turbulent tid.

Læs mere
28. januar 2014 af Malene Romme-Mølby

For at få alle med i forandringssporet skal man forstå baggrunden for modstanden. Erhvervspsykolog Ejnar Bryld forklarer, hvordan man får vendt modstand til forandring.

Læs mere
27. januar 2014 af Malene Romme-Mølby

Talentarbejde har ofte handlet om naturfag. Men i Nordjylland har de skabt en tradition med en sprogcamp for de dygtigste sprogelever.

Læs mere
17. januar 2014 af Malene Romme-Mølby

Lærerne på Holstebro Handelsgymnasium oplever sig selv som alt andet end it-forskrækkede. Læs om deres didaktiske og faglige overvejelser, der ligger til grund for it-forsøget.

Læs mere
9. januar 2014 af Malene Romme-Mølby

Mange frygtede, at de mundtlige eksamener med et døgns forberedelse ville gavne elever fra hjem med højt uddannelsesniveau og derved også ramme elever fra uddannelsesfremmede hjem. Men nu viser ny undersøgelse, at prøveformen ikke påvirker elevers præstation.

Læs mere
23. december 2013 af Malene Romme-Mølby

Gymnasieskolen holder juleferie fra den 23. december 2013.

Læs mere
19. december 2013 af Malene Romme-Mølby

Teoretisk pædagogikum vil fra næste år stå i samarbejdets tegn. Både fordi der kommer til at stå flere universiteter bag uddannelsen, men også fordi man har lyttet til kritikken og vil arbejde for at bringe teori og praksis tættere.

Læs mere
12. december 2013 af Malene Romme-Mølby

Læreren er altafgørende, viser uddannelsesforskeren John Hatties liste over, hvad der påvirker elevers læringsresultater.

Læs mere
11. december 2013 af Malene Romme-Mølby

Lærerne er blevet en del af hinandens efteruddannelse på VUC & HF Nordjylland. Skolen har startet læringscirkler op for at få et fælles kompetenceløft.

Læs mere
5. december 2013 af Malene Romme-Mølby

Gymnasieskolernes Lærerforening forsætter sit projekt i Egypten, hvor danske lærere skal inspirere egyptiske kolleger. Du kan komme med.

Læs mere
25. november 2013 af Malene Romme-Mølby

God skoleledelse er ikke kun public management, understregede departementschef Jesper Fisker fra Undervisningsministeriet til GL's repræsentantskabsmøde.

Læs mere
19. november 2013 af Malene Romme-Mølby

Gymnasieskolernes Rektorforening skal have ny formand i denne måned, hvor Jens Boe Nielsen takker af.

Læs mere
13. november 2013 af Malene Romme-Mølby

Eleverne skal opnå innovative kompetencer i gymnasiet, mener lærere og ledelse på Handelsgymnasiet København Nord. De gentænker gymnasiet, hvilket betyder, at lærere kan undervise to hold på én gang, og at der er flere eksterne partnere i undervisningen.

Læs mere
7. november 2013 af Malene Romme-Mølby

Eksamensformerne passer ikke til nutidens gymnasium og undervisning - sådan har kritikken lydt længe fra blandt andet lærere. Nu har Undervisningsministeriet bedt en arbejdsgruppe om at komme med anbefalinger til nye eksamensformer.

Læs mere
30. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

Icebreakers og innovative kompetencer kom i spil, da gymnasieeleverne skulle planlægge en konference for Dansk Industri.

Læs mere
24. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

Det nuværende taxametersystem er med til at øge den uddannelsesmæssige ulighed, mener tænketanken Cevea. Derfor anbefaler de et socialt taxameter, der tager hensyn til elevernes sociale baggrund.

Læs mere
16. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

Mange folkeskoler har taget LP-modellen til sig, hvor lærerteamet sammen skal analysere læringsmiljøet for at forbedre elevernes læring. Men modellen kan ikke helt overføres til gymnasiet, mener lærerne i et LP-projekt.

Læs mere
16. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

I et projekt om forskelle mellem drenge og piger har lærerne med stor begejstring benyttet sig af LP-modellen. Men selve tesen om den store forskel mellem drenge og piger holder ikke.

Læs mere
10. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

Det var i gymnasiets elevråd, at statministerens første interesse for politik spirede. At Ishøj er en atomvåbenfri zone kan måske også skyldes Helle Thorning-Schmidts tidlige politiske engagement.

Læs mere
9. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

Der kan komme en bedre sammenhæng mellem erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser med regeringens udspil til en erhvervsuddannelsesreform, mener Gorm Leschly, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening(GL).

Læs mere
2. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

Regeringen fremlagde i dag sit udspil til en reform af erhvervsuddannelser. Adgangskrav og flere campusser kan også få konsekvenser for de gymnasiale uddannelser.

Læs mere
1. oktober 2013 af Malene Romme-Mølby

Øget fokus på at teste og måle i uddannelserne har skabt en performance-kultur, som underminerer læringskulturen, sagde ungdomsforskeren Camilla Hutters til Gymnasiedage.dk. Hun mener, at man er nødt til at gentænke meningen med gymnasiet.

Læs mere
25. september 2013 af Malene Romme-Mølby

Alt for mange får for lidt ud af gymnasiet, mener gymnasieforsker Steen Beck. Både de dygtigste og de svageste elever ville have gavn af en form for enhedsgymnasium, sagde han til konferencen Gymnasiedage.dk.

Læs mere
20. september 2013 af Malene Romme-Mølby

Foreløbig er arbejdet ikke anderledes, oplever lærerne Jørgen Wind-Willassen og Ulla Stampe Jakobsen på Herlev Gymnasium. Men de frygter, hvordan ledelsen vil bruge tidsregistreringen.

Læs mere
18. september 2013 af Malene Romme-Mølby

Mere tilstedeværelse kræver gode arbejdsrammer. Derfor er GL med til at udgive en guide, der kan hjælpe skolerne til at skabe bedre arbejdspladser for lærerne.

Læs mere
18. september 2013 af Malene Romme-Mølby

Adgangskrav til gymnasiet: Skal der indføres adgangskrav til gymnasiet?

Læs mere
18. september 2013 af Malene Romme-Mølby

Det kan let blive lærerens subjektive mening, når man skal vurdere elevernes innovative kompetencer. Men et nyt skema hjælper lærerne, så vurderingerne bliver ensartede.
Og eleverne kan få karakter for deres innovative kompetencer.

Læs mere
3. september 2013 af Malene Romme-Mølby

Det er gået stærkt for bloggerne de sidste par år. Fra at være en lille, særlig gruppe af gymnasielærere, der bloggede, er de tre gymnasielærere fra Midtfyns Gymnasium blevet del af en ny måde at videndele og sparre på.

Læs mere
29. august 2013 af Malene Romme-Mølby

Mødet med gymnasiet blev en brat opvågnen for Sissel-Jo Gazan, fordi det pludselig ikke var muligt at bluffe lærerne ved bare at være velformuleret eller fortælle en tryllebindende historie.

Læs mere
22. august 2013 af Malene Romme-Mølby

Igen i år har Gymnasieskolernes Lærerforening arrangeret løb for lærerne til DHL-stafetten i fire byer.

Læs mere
21. august 2013 af Malene Romme-Mølby

Det svirrer i luften med tal og prognoser om gymnasiet. Er der for mange studenter? Skaber vi et studenterproletariat? Gymnasieskolen har kigget nærmere på tallene og myterne.

Læs mere
20. august 2013 af Malene Romme-Mølby

Ledelsen på Campus Bornholm forsøger nu at imødekomme den kritik af manglende pædagogisk fokus, som gymnasielærerne kom med i foråret.

Læs mere
16. august 2013 af Malene Romme-Mølby

Nogle skoler og lærere lægger et kæmpe arbejde i hvert år at uddanne pædagogikumkandidater. Mens andre lader andre om arbejdet og udgifterne. Ordningen bør ændres, mener rektorer.

Læs mere
2. juli 2013 af Malene Romme-Mølby

Redaktionen holder sommerferie, imens agurketidshistorier fylder mange andre medier.

Læs mere
28. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

De har brugt meget tid på teoretisk pædagogikum, men i virkeligheden får de mest ud af at være på skolen, siger Morten Gregers Carstensen og Mette Valentin Lausen, der netop har bestået pædagogikum.

Læs mere
25. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Teoretisk pædagogikum og praktisk pædagogikum lever stadig fjernt fra hinanden og i vidt forskellige verdener. Men der er også positive ord om pædagogikumordningen i ny evaluering.

Læs mere
20. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Dannelse, gymnasiets succes og brugerbetaling på videregående uddannelser var nogle af de emner, som blev debatteret på Folkemødet.

Læs mere
19. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Et flertal af de nye lærere har undervisningserfaring, inden de kommer i pædagogikum. Ministeriet for Børn og Undervisning kritiserer tendensen, men rektorforeningen mener, at det er helt forståeligt.

Læs mere
14. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Skal vi i fremtiden have akademiske håndværkere? Jens Boe Nielsen og Peter Amstrup mødtes i en clinch på Folkemødet.

Læs mere
13. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Hvis skyld er det, at gymnasiet har mange elever og erhvervsuddannelserne for få? Debatten gik højt på Folkemødets første dag.

Læs mere
13. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Medlemmer fra Gymnasieskolernes Lærerforenings sekretariat og hovedbestyrelse er taget til Bornholm for at diskutere fremtidens uddannelsespolitik.

Læs mere
6. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Løb i undervisningen har givet imponerende resultater på Aalborghus Gymnasium. Ud over den gode kondition har eleverne fået højere karakterer og et bedre sammenhold.

Læs mere
16. maj 2013 af Malene Romme-Mølby

Eleverne var ikke i tvivl om, at Rudi Lauridsen er den bedste lærer. Men han vil ikke tage æren alene. Til gengæld indrømmer han gerne, at han har fundet frem til nogle arbejdsformer, der får alle med i klassen.

Læs mere
13. maj 2013 af Malene Romme-Mølby

Alle kan være med, når Schools On The Run løber af stablen med god musik. Målet er at få flere elever til at dyrke idræt.

Læs mere
7. maj 2013 af Malene Romme-Mølby

Gymnasielærer Rudi Lauridsen får Politikens undervisningspris blandt andet for sine høje ambitioner på elevernes vegne.

Læs mere
2. maj 2013 af Malene Romme-Mølby

De fleste sorgramte unge oplever ikke ekstra støtte fra deres undervisere, viser ny undersøgelse.

Læs mere
29. april 2013 af Malene Romme-Mølby

Man kan ikke fortsætte undervisningen, som man altid har gjort, når man bruger en digital tavle, fortæller Rita Houmann. Hun har vendt sin undervisningspraksis helt på hovedet.

Læs mere
24. april 2013 af Malene Romme-Mølby

Hjerneforskere har vidst det et stykke tid. Musik betyder mere end blot nydelse. Musik påvirker hjernen på mange måder, også i forhold til læring, fortæller hjerneforsker og musiker Peter Vuust.

Læs mere
24. april 2013 af Malene Romme-Mølby

Elevens hjerne står af mange gange i løbet af en undervisningstime, fortæller hjerneforsker Jens Bo Nielsen. Korte undervisningsforløb og mere fysisk aktivitet er mere ideelt for den lærende hjerne.

Læs mere
9. april 2013 af Malene Romme-Mølby

Hvis man skal nå eleverne med det faglige, er man nødt til at lære eleverne godt at kende, mener lærerne Jannie Andersen og Jane Deele. Fokus på forskellige ledelsesstile har hjulpet dem.

Læs mere
4. april 2013 af Malene Romme-Mølby

God klasseledelse kræver, at lærerne interesserer sig meget mere for eleverne både fagligt og socialt, siger Dorte Ågård, ph.d.-stipendiat på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet.

Læs mere
26. marts 2013 af Malene Romme-Mølby

Finansministeren har fremhævet gymnasielærernes OK-aftale. Men han tager gymnasielærerne som gidsler i de andre læreres OK-konflikt. Og han forvansker historien, siger GL og gymnasielærere.

Læs mere
21. marts 2013 af Malene Romme-Mølby

Hvis man mangler materiale, må man skrive det selv. Derfor allierede Heidi Funder sig
med eleverne og skrev en historiebog.

Læs mere
20. marts 2013 af Malene Romme-Mølby

Klasseledelse og skoleudvikling indefra kan give bedre læringsmiljøer og læringsresultater, mener Bent B. Andresen, forskningsleder ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet.

Læs mere
14. marts 2013 af Malene Romme-Mølby

En gymnasieklasse skal ledes, påpeger Dorte Ågård, der forsker i relationen mellem lærer og elev. En af ledelsesopgaverne er at få løst computerproblemet.

Læs mere
28. februar 2013 af Malene Romme-Mølby

Mange naturfaglige øvelser kræver særlige faciliteter. Derfor åbner Det Maritime Hus op for, at elever kan nærstudere havet. Gymnasielærer er begejstret for de nye muligheder for undervisning.

Læs mere
21. februar 2013 af Malene Romme-Mølby

Der er meget langt fra at læse prosa til at læse en faglig tekst i matematik. Derfor er lærerne nødt til at hjælpe eleverne med at knække den faglige sprogkode, siger Ruth Mulvad, konsulent i faglig læsning, Nationalt Videncenter for Læsning.

Læs mere
20. februar 2013 af Malene Romme-Mølby

Mange elever har svært ved at knække den naturfaglige sprogkode. På Køge HTX læser de det svære stof højt i klassen. Det er en af måderne til at gøre eleverne til bedre læsere.

Læs mere
7. februar 2013 af Malene Romme-Mølby

Selvom om tv-værten talte bedre amerikansk end læreren, var hun ikke imponeret. Kim Bildsøe Lassen mindes både de gode og de dårlige lærere.

Læs mere
4. februar 2013 af Malene Romme-Mølby

Når lærerne ikke er på Skolekom, kan den faglige sparring foregå på Facebook, mener It-lærerforeningens formand. Dansklærerne har spredt videndeling til hjemmeside, Facebook og nyhedsbrev. Men det kræver ressourcer.

Læs mere
31. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Gymnasiet og hf er en succes, men samtidig kæmper nogle lærere med flere umotiverede og uengagerede elever. Nogle gymnasier ser også eleverne som kunder - det ændrer lærernes arbejdsmiljø.

Læs mere
30. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Gymnasieskolen.dk søger engagerede gymnasielærere, der som eksperter på den gymnasiale hverdag kan bidrage til at nuancere snakken.

Læs mere
29. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Børne- og undervisningsministeren beder nu lærere og skoler om hjælp til at udvikle gymnasiet. Gruppeeksamen og et mere fokuseret grundforløb kan være en af mulighederne.

Læs mere
25. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Uddannelse er vejen ud af ledighedskrisen, mener det irske formandskab. Derfor vil de arbejde for, at flere tager en uddannelse. Og så skal lærerne have mere politisk opbakning.

Læs mere
25. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

De dygtige elever savner nogle gange udfordringer i folkeskolens udskoling. Derfor har Gefion Gymnasium startet masterclass for de kvikkeste folkeskolehoveder. Og så skal lærere på folkeskolerne og gymnasiet til at arbejde meget mere sammen.

Læs mere
23. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Det trækker lange spor efter et barn, når det mister en forælder. Livet er forandret og mange gange en hård kamp. På Greve Gymnasium hjælper psykotera­peuter og studievejleder de ulykkelige unge videre.

Læs mere
22. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Undervisning på universitetet kan nogle gange være en stor faglig udfordring for gymnasieelever. Men gymnasielærer Peter Winfeldt har været med til at skabe et undervisningsforløb, der passer til gymnasieeleverne. Resultatet var, at alle elever pludselig blev ambitiøse forskere.

Læs mere
17. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Fortæl os, hvad du synes om gymnasieskolen.dk

Læs mere
15. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Normaliseret arbejdstid betyder et mindre forbrug af kaffe, mener gymnasielærer Tine Vedel Eriksen. Derfor har hun taget initiativ til at sende kaffe til finansministeren. Mange lærere gør som hende.

Læs mere
14. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

En dansklærer tændte Stefan Hermanns læselyst – før gad han ellers ikke at læse. Rektoren for professionshøjskolen Metropol ser tilbage på sin gymnasietid med ritualisering og dannelse. Det savner han i nutidens uddannelseskultur.

Læs mere
9. januar 2013 af Malene Romme-Mølby

Der er uvished om, hvem der reelt leder lærerne, viser undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Rektorerne bør arbejde på at gøre de pædagogiske lederes rolle endnu mere tydelig og legitim, vurderer EVA.

Læs mere
20. december 2012 af Malene Romme-Mølby

Gymnasielærere forsvarer sig efter finansministerens angreb.

Læs mere
18. december 2012 af Malene Romme-Mølby

Finansministeren vil have lærerne til at arbejde anderledes og være mere sammen med eleverne. Det kræver en afgrænsning af arbejdstiden og ordentlige arbejdspladser, siger GL.

Læs mere
14. december 2012 af Malene Romme-Mølby

Rektorerne bør tage initiativ til at udvikle en fælles forståelse for skolens retning og den pædagogiske udvikling, viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Læs mere
12. december 2012 af Malene Romme-Mølby

En historielærer åbnede verden for Noemi Katznelson, som ser tilbage på sin gymnasietid med stor frihed. Det mangler der i nutidens gymnasium, mener ungdomsforskeren.

Læs mere
12. december 2012 af Malene Romme-Mølby

En smitsom virus er brudt ud. Gymnasieelever fra Sct. Knuds Gymnasium tager til universitetets laboratorier og prøver at danne et lægemiddel mod den.

Læs mere
5. december 2012 af Malene Romme-Mølby

Eleverne kan nu få support fra forskere til deres studieretningsprojekt, hvis de tilmelder sig konkurrencen Unge Forskere. Der er også præmie til læreren.

Læs mere
3. december 2012 af Malene Romme-Mølby

Han fik ikke lov til at gennemføre gymnasiet. Men Manu Sareen synes alligevel, at det var den bedste tid i hans liv. Det skyldes især én lærer.

Læs mere
30. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Hvis man ikke ved, hvordan man skal gå til opgaven, er den næsten umuligt at gennemføre. Derfor har Vordingborg Gymnasium og HF sat fokus på studieteknik og læsekursus.

Læs mere
29. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Der har været så stor interesse for Ny Nordisk Skole-projektet, at nogle institutioner må vente til næste skoleår med at starte projektet op.

Læs mere
27. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Regeringen vil sætte fokus på elevdemokrati på ungdomsuddannelserne. Ny elevrådsbekendtgørelse er nu til høring.

Læs mere
21. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Den sociale ulighed påvirker gymnasieelevers karakterer i højere grad. Men det skyldes ikke bonus A-ordningen, viser beregninger fra Danmarks Evalueringsinstitut.

Læs mere
20. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Lektiecaféer og skriveværksteder – der er mange tiltag for at øge de gymnasiefremmedes faglige udbytte. Men ofte er der også behov for at tage fat i den almindelige undervisning, fortæller lektor Lars Ulriksen. Lærere har fundet nye måder at nå de gymnasiefremmede.

Læs mere
19. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Det kan være svært at forstå konflikten mellem palæstinenserne og israelerne. En masterclass i området gjorde danske gymnasielærere og elever klogere.

Læs mere
15. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Mange elever har svært ved grammatik og stavning. Derfor supplerer dansklærerne i Birkerød ny skriftlighed med et grundigt kursus i grammatik og stavning.

Læs mere
12. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Gymnasieelever fra Birkerød underviser folkeskoleelever i grammatik.
Men først har de selv været på en intensiv grammatiktræningslejr.

Læs mere
9. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Det kræver et godt kendskab til lærerne at afholde konstruktive medarbejderudviklingssamtaler. Derfor overværer pædagogisk leder Ida Diemar lærernes undervisning.

Læs mere
7. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Gymnasier over hele landet fulgte præsidentvalget i nat.

Læs mere
6. november 2012 af Malene Romme-Mølby

Digitaliseringen fører til højere kulturforbrug, viser Kulturministeriets kortlægning af danskernes kulturvaner.

Læs mere
27. oktober 2012 af Malene Romme-Mølby

Selvom det almene gymnasium er en succes, skal det blive bedre til samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner, mener Christine Antorini. Ny Nordisk Skole kan være løsningen.

Læs mere
26. oktober 2012 af Malene Romme-Mølby

E-læring kan åbne op for nye læringsveje og -rum. Men det er ikke et teknologisk fix. E-læring kan ikke stå alene uden lærerens didaktiske overvejelser, fortæller Jens Jørgen Hansen, der forsker i e-læring og didaktik.

Læs mere
22. oktober 2012 af Malene Romme-Mølby

Matematiklærer Sami Al-Beik blev træt af de eksisterende regneprogrammer og lavede sit eget.

Læs mere
16. oktober 2012 af Malene Romme-Mølby

Flest danskere ønsker den almene studentereksamen for deres barn, viser ny undersøgelse. Det skyldes i høj grad politikernes favorisering af stx, mener direktøren for Danske Erhvervsskoler.

Læs mere
15. oktober 2012 af Malene Romme-Mølby

Der bliver givet og taget, når samarbejdsudvalget arbejder på Marselisborg Gymnasium. Her sidder rektor og lærerne ikke på hver deres side af bordet, for der skal samarbejdes.

Læs mere
1. oktober 2012 af Malene Romme-Mølby

Fagligt stærke folkeskoleelever bliver ikke udfordret nok i folkeskolen, mener matematiklærer Nynne Afzelius. Derfor underviser hun nu københavnske 9. klasseelever i matematik C.

Læs mere
26. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Der skal være flere projekter på tværs af uddannelserne, siger lektor Noemi Katznelson. Det vil skabe mere læring og øge elevernes motivation.

Læs mere
20. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Lærerne skal tilbringe mere tid i klasseværelset, lyder et politisk mantra. Men lærernes arbejde er ikke kun undervisning og forberedelse, påpeger lektor Thomas Aastrup Rømer.

Læs mere
19. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Gymnasie- og folkeskolelærere har skabt en 10. klasse på Odsherred Gymnasium. Det har åbnet gymnasiets døre for unge fra hjem uden gymnasial uddannelse.

Læs mere
14. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Gymnasielærernes arbejdstid har i længere tid stået for skud. Vær med til at finde intelligente løsninger, der sikrer, at arbejdstiden kobles til kvaliteten, lyder opfordringen fra GLs hovedbestyrelse.

Læs mere
13. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Danmark har svært ved at bryde den sociale arv. Derfor vil professor Mads Meier Jæger fra Aarhus Universitet gøre sit til at knække koden for den sociale arv.

Læs mere
12. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Global kulturformidling, sund levestil og god sparring er hovedelementerne i et samarbejde mellem DGIs verdenshold og Langkær Gymnasium og HF.

Læs mere
10. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Fagligheden skal løftes, lyder målet for Ny Nordisk Skole. Børne- og undervisningsministeren beder nu blandt andet lærerne om hjælp til at forbedre undervisningen.

Læs mere
5. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Er du vikaransat eller ledig gymnasielærer, kan du nu være med til at sikre og forbedre arbejdsvilkår for ikke-fastansatte gymnasielærere.

Læs mere
3. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Det er uanstændigt, hvad teoretisk pædagogikum udsætter kandidater for, siger kursuslederen fra Haderslev Katedralskole.

Læs mere
31. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Verdens største motionsløb tiltræk i år 700 gymnasielærere.

Læs mere
29. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Regeringen prioriterer uddannelse i finanslovforslaget. Men der lægges også op til at skære yderligere i elevtaksten, advarer Gymnasieskolernes Lærerforening.

Læs mere
27. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Der er fokus på uddannelse i regeringens forslag til næste års finanslov. Det kommer især erhvervsuddannelserne til at nyde godt af.

Læs mere
22. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Usikkerhed og søvnløse nætter. Pædagogikum er en udfordring for de fleste. Hvordan tackler man det bedst? To lærere og en kursusleder kommer med deres bedste råd.

Læs mere
21. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Demokratisk undervisning satte sindene i kog, da danske gymnasielærere mødte deres egyptiske kolleger. Men lærer Malene Friis glæder sig til at samarbejde med egypterne. Måske skal der også rives nogle mure ned.

Læs mere
21. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Pædagogikum er hektisk og stressende. Når litteratur og undervisning i teoretisk pædagogikum ikke virker relevant, kan det opleves som spild af tid, fortæller lærer Søren Bredlund Caspersen efter netop afsluttet pædagogikum.

Læs mere
21. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Snart tager børne- og undervisningsminister Christine Antorini på et roadshow med Ny Nordisk Skole. Hun vil besøge børne- og undervisningsinstitutioner rundt omkring i Danmark for at drøfte og diskutere Ny Nordisk Skole med lærere, ledere og pædagoger. Ny Nordisk Skole blev i foråret lanceret af hende som starten på en skolerevolution indefra.

Læs mere
21. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Hvad mener du om kritikken af, at det teoretiske pædagogikum er for langt fra virkeligheden på gymnasierne?

Læs mere
21. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Fagbladet Gymnasieskolen fik i maj måned ny hjemmeside. Her er der mulighed for at læse de daglige nyheder, debattere, videndele, holde sig orienteret, læse tidligere udgaver af det trykte magasin eller blogindlæg fra forskellige aktører i uddannelses- og gymnasieverdenen. Snart udsender vi også et nyhedsbrev.

Læs mere
21. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Fagligheden skal hæves, er målet med Ny Nordisk Skole. Det gjorde de på CPH West. Men først skulle slåskampene ud af skolen, og mål og resultater synliggøres.

Læs mere
17. august 2012 af Malene Romme-Mølby

CPH West har for første gang haft summer school. I en uge fik eleverne mulighed for at genopfriske deres viden. Lærer Christina Gram er imponeret over elevernes engagement

Læs mere
4. juli 2012 af Malene Romme-Mølby

Gymnasieskolen.dk og fagbladet Gymnasieskolen holder sommerferie. Redaktionen holder også ferie og arbejder sidenhen på nye spændende historier.

Læs mere
29. juni 2012 af Malene Romme-Mølby

Malene Nyborg Madsen har lige knoklet sig til studenterhuen. Men allerede 1.juli er hun klar til at kæmpe for mere elevdemokrati, når hun bliver ny formand for DGS. Og der er nok at tage fat på.

Læs mere
22. juni 2012 af Malene Romme-Mølby

En lang tjekliste bliver taget frem hver gang Holstebro Gymnasium og HF ansætter en ny lærer. Supervision er en af måderne til at få de nye kolleger til at falde til.

Læs mere
19. juni 2012 af Malene Romme-Mølby

Det stod på faglig sparring og demokratiske drømme, da egyptiske lærere besøgte danske gymnasier. Men da lærerne vendte hjem igen, var der trusler om fyring og manglende løn.

Læs mere
19. juni 2012 af Malene Romme-Mølby

Nogle myter lever lidt for længe: At en nyuddannet gymnasielærer først skal være årsvikar, er en af dem. Men GL vil ikke acceptere et års prøvetid for lærerne. Det har nu resulteret i mange fastansættelser.

Læs mere
19. juni 2012 af Malene Romme-Mølby

Er der råd til sommerferien? Hvad skal jeg lave til næste år?
Flere år i vikariater påvirker både privat- og arbejdslivet. Birgitta Dobson og Jakob Sørensen er nu begge fastansatte og glæder sig til at kunne være med til at udvikle skolen og fagligheden.

Læs mere
19. juni 2012 af Malene Romme-Mølby

Der er nok at få styr på for de nyuddannede lærere i første job. Men ikke alle skoler har faste procedurer for modtagelse af nye lærere. Det vil GL og Rektorforeningen gerne ændre på.

Læs mere
4. juni 2012 af Malene Romme-Mølby

Der er meget at få styr på, når man som nyuddannet skal stå for de første eksamener. Caroline Vogelius Wiener har efterhånden prøvet det et par gange og fundet frem til, hvordan hun bedst forbereder sig til den hektiske tid.

Læs mere
4. juni 2012 af Malene Romme-Mølby

Hvilken betydning har lokalet egentligt for læringen? På Nærum Gymnasium har de ledt efter svaret og fundet nye undervisningsmuligheder på skolens arealer.

Læs mere
29. maj 2012 af Malene Romme-Mølby

Danmark har behov for flere fremmedsprog, mener rektor på Akademisk Studenterkursus, Inga Albertsen. Derfor er hun glad for at udvide med arabisk. For det kommer samfundet til gode.

Læs mere
8. maj 2012 af Malene Romme-Mølby

Danskerne taler færre sprog end tidligere. Men det danske samfund har også været alt for dårlig til at udnytte indvandrersprogene, mener lektor Helle Lykke Nielsen. Faktisk har der været mange tiltag, hvis formål er at udrydde indvandrersprogene.

Læs mere
20. april 2012 af Malene Romme-Mølby

Lærerne kan ikke undervise i innovation, med mindre de selv har prøvet kræfter med det innovative, fortæller Lotte Darsø, lektor i innovation. Og uddannelserne skal nytænkes.

Læs mere
20. april 2012 af Malene Romme-Mølby

Et stort fokus på innovation på Københavns åbne Gymnasium har resulteret i en ny lærerrolle. Lærerne skal coache og acceptere, at eleverne også selv kan tage ansvar for læring.

Læs mere
20. april 2012 af Malene Romme-Mølby

Der er for lidt innovation i det almene gymnasium. Derfor starter børne- og undervisningsminister nu et innovationsprojekt.

Læs mere
3. april 2012 af Malene Romme-Mølby

Lærer Anne Lise Bennedsen har med begejstring erfaret, hvordan Facebook kan bruges fagligt. Hendes engagement har nu inspireret gymnasiets ledelse til at arbejde for øget brug af it i undervisningen.

Læs mere
5. marts 2012 af Malene Romme-Mølby

Engang var der en forholdsvis fast definition af almendannelse. Nu jonglerer lærerne med forskellige dannelsessyn, alt efter hvilken gymnasial uddannelse de underviser på.

Læs mere
5. marts 2012 af Malene Romme-Mølby

Det pluralistiske samfund har presset det klassiske dannelsesbegreb ud. Nu er almendannelse tæt knyttet til demokratiet, fortæller professor Ove Korsgaard.

Læs mere
5. marts 2012 af Malene Romme-Mølby

Lærerne har taget det til sig, at alle fag skal være almendannende. De har droppet det klassiske dannelsesideal og forsøger at ruste eleverne til refleksion og analyse.

Læs mere
17. februar 2012 af Malene Romme-Mølby

Umiddelbart virker de danske og svenske ungdomsuddannelser forskellige. Men i forhold til at fastholde de unge i uddannelserne kan lærerne på begge sider af Sundet lære af og inspirere hinanden.

Læs mere
16. januar 2012 af Malene Romme-Mølby

Det kan være en uoverskuelig disciplin at deltage i eller afholde MUS. Men det kan læres, fortæller lektor Søren Frimann Trads, der forsker i MUS.

Læs mere
16. januar 2012 af Malene Romme-Mølby

MUS-konceptet var forældet og et gammelt kompromis på Nyborg Gymnasium. I stedet fandt de frem til et strategisk og dynamisk koncept, der ændrer sig med skolen.

Læs mere
2. december 2011 af Malene Romme-Mølby

Pigerne planlægger, drengene tager det, som det kommer. Det kan give en kønsmæssig slagside, når de skal have en uddannelse, vurderer ungdomsforsker. Hun frygter, at det vil tynde yderligere ud på de videregående uddannelser.

Læs mere
2. december 2011 af Malene Romme-Mølby

Som lærer kan det være svært at konkurrere med Facebook og diverse computerspil. Men i stedet for at konkurrere skal man inddrage de digitale medier, har lærerne Claus Scheuer-Larsen og Frank Villa erfaret.

Læs mere
21. november 2011 af Malene Romme-Mølby

Det kom som et chok for Dana Golan, da hun som ung israelsk soldat blev vidne til sine landsmænds ydmygelser af palæstinenserne. Sammen med andre soldater bryder hun stilheden og tabuerne og fortæller om besættelsen.

Læs mere
21. november 2011 af Malene Romme-Mølby

Hebron er en af de byer på Vestbredden, der dagligt oplever vold og ydmygelser. Men efter sigende er der nogle, der har Gud på deres side.

Læs mere
21. november 2011 af Malene Romme-Mølby

Historiebøgerne bliver hurtigt forældede, hvis man skal undervise om Palæstina. Derfor er lærer Jenny Strid glad for at have ny inspiration til undervisningen efter en uge i felten.

Læs mere
21. november 2011 af Malene Romme-Mølby

Fakta bokse om (freds)aftaler og flygtninge + To tidslinjer - en palæstinensisk og en jødisk udgave.

Læs mere
18. november 2011 af Malene Romme-Mølby

Det var meget lærerigt at opleve Palæstina-problematikken, synes rektoren fra Avedøre Gymnasium. Men hun gjorde sig også erfaringer, som hun kan bruge hjemme på gymnasiet, hvor en del af eleverne også har den palæstinensiske kultur med.

Læs mere
18. november 2011 af Malene Romme-Mølby

Palæstinenserne vil optages i det fine selskab i FN. Men hvordan er livet egentlig for palæstinenserne inde bag muren?

Læs mere
11. oktober 2011 af Malene Romme-Mølby

Der har tidligere været fokus på, at flere piger skulle hjælpes ind i den matematiske verden. Men i gymnasiet er det lige omvendt: Piger får meget bedre karakterer end drenge, og drenge dumper i hobetal.

Læs mere
26. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Der er ikke en enkelt opskrift på at være en god lærer. Derfor skal pædagogikum­kandidaterne møde en mangfoldighed af lærerpersonligheder. Og det gode pædagogikum starter hos kursuslederen og vejlederne.

Læs mere
26. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Pædagogikum er endelig blevet et samspil mellem teori og praksis. Det kan måske være svært at overskue for nogle kandidater, men det lykkes til sidst, fortæller det teoretiske pædagogikums uddannelseschef.

Læs mere
26. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Der er nok at se til i pædagogikum. Men vejledere og kursusledere kan hjælpe pædagogikumkandidaterne meget med overblik. Og kvaliteten af det praktiske pædagogikum er i skolens hænder, mener tidligere pædagogikumkandidat.

Læs mere
12. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Lærerne får stort set al den efteruddannelse, som de vil have, understreger formanden for Rektorforeningen. Men der er mange hindringer for lærernes efteruddannelse, mener formanden for GL's uddannelsesudvalg.

Læs mere
12. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Det er et faresignal, når lærerne ikke tager efteruddannelse, advarer arbejdsmarkeds­ekspert. Han mener, at lærerne skal tænke deres arbejdsmæssige situation grundigt igennem.

Læs mere
30. august 2011 af Malene Romme-Mølby

Klassekvotienten har ingen betydning for frafald, viser en analyse, som UNI-C har lavet for Undervisningsministeriet. Men konklusionen går imod international forskning, og statistiker stiller spørgsmål ved analysens validitet.

Læs mere
30. august 2011 af Malene Romme-Mølby

Store klasser resulterer ikke i mere frafald, viser UNI-C's analyse. Derved er en sejlivet myte manet i jorden, mener undervisningsministeren. Men professor i statistik sår tvivl om analysens konklusioner.

Læs mere
10. juni 2011 af Malene Romme-Mølby

Hver generation har sine styrker og svagheder. Men de kommende studenter har god grund til at være stolte, mener studiechefen på Københavns Universitet og forskningspolitisk leder i Dansk Industri. For de unge er karriereminded og målrettede.

Læs mere
30. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Det har været en fast og ofte forhadt pligt for lærerne at skulle råbe eleverne op i hver time. Men det slipper de for på Vejen Handelsskole og Handelsgymnasium, hvor elektronisk registrering har taget over.

Læs mere
30. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Elevernes fravær skal være lavt - det kan de fleste blive enige om. Men det kan være svært at vurdere, om fraværeter faldet eller steget, siden 10-procents-reglen blev afskaffet. Endnu er der kun usammenlignelige fraværstal.

Læs mere
30. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Fravær kan føre til frafald. Derfor har de på Tørring Gymnasium startet en del projekter op for at få eleverne til både at deltage i undervisningen og aflevere opgaverne. Især skriftligt fravær kan få kontante konsekvenser for eleverne.

Læs mere
17. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Undervisningsministeriet anbefaler fælles spørgerammer, når uddannelsesinstitutionerne skal undersøge elevtilfredshed og medarbejdertrivsel. Men det giver både fordele og ulemper, oplever lærere og rektor på Holstebro Gymnasium og HF.

Læs mere
17. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Evalueringerne af de gymnasiale uddannelser er blevet systematiseret med ressourceregnskabet. Men benchmarking og brugertilfredshedsundersøgelser kan rumme udfordringer for lærerne og skolerne.

Læs mere
17. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Evalueringer har for længst ramt undervisningssektoren. Men når eleverne skal vurdere lærere og undervisning, er det så til intern brug eller benchmarking? Evalueringsekspert frygter, at de uklare mål kan resultere i, at undersøgelserne kan bruges til hvad som helst.

Læs mere
2. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Der er alt for meget uro i gymnasieklasserne, fordi lærerne ikke er godt nok rustet til at klare eleverne, mener Marie Krarup Møller. Hun fandt inspiration i hæren og hos et par ældre kolleger, da hun startede som gymnasielærer.

Læs mere
2. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Det har altid været svært at gå fra at være studerende til nyuddannet lærer. Men med gymnasiereformen stilles der endnu flere krav til gymnasielærerne. Derfor har pædagogikum ændret uddannelsen.

Læs mere
2. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Klasseledelse er ikke noget nyt begreb. Men som lærer skal man være bevidst om, at man ikke kan hente inspiration fra resten af verden. For dansk klasseledelse er helt sin egen.

Læs mere
11. april 2011 af Malene Romme-Mølby

Nogle gange er de unge så hårdt ramt af eksamensangst, at det ikke er nok at gå på de generelle kurser på skolen. Ofte har de også andre traumer som mobning. Men der er håb for dem, hvis man hjælper dem i tide.

Læs mere
29. marts 2011 af Malene Romme-Mølby

Verdensbilledet indsnævres, og de unge er dårligere rustet. Så dyster er fremtiden for danskerne uden flere fremmedsprog, mener sprogforsker Anne Holmen og forfatter Thomas Harder.

Læs mere
29. marts 2011 af Malene Romme-Mølby

Almen studieforberedelse skulle lære gymnasieeleverne at arbejde på tværs i alle fag. Men for fremmedsprogene er det blevet sværere at spille en tværfaglig rolle.

Læs mere