At skabe sig et navn
No image

At skabe sig et navn

Tradium i Randers brander sig som en international og innovativ uddannelsesin­stitution. Det involverer både lærere og elever og skaber identifikation og stolthed over arbejdet som gymnasielærer.

Det værste, jeg kunne forestille mig, var, hvis Tradium bare var ord,” siger Lars Michael Madsen, vicedirektør på uddannelsesinstitutionen Tradium, der huser både handelsgymnasium og teknisk gymnasium.
”Vi vil gerne stå for nogle værdier og retninger, men vi er først og fremmest vores uddannelser. Og uddannelserne er vores lærere og elever.” Det er grunden til, at Tradium ikke er et brand i sig selv, men at skolens branding i stedet tager udgangspunkt i uddannelserne og livet på skolen. For Tradium brander sig i høj grad.
Skolen sender mange pressemeddelelser ud til de lokale medier for at udbrede kendskabet og de mange gode historier om tiltag og aktiviteter på skolen.
Historierne er centreret om elever og lærere, som tilsammen danner et billede af, hvad Tradium er. De fleste historier er forankret i skolens vision om at være erhvervsrettet, international, innovativ og med iværksætterånd. En vision, som blev udarbejdet i forbindelse med en fusion for to år siden, og som i dag danner grundlag for Tradiums branding.

Mere end ”bare” lærer
For Lars Michael Madsen er det ikke nok, at lokalbefolkningen kender til skolens eksistens. De skal også vide, hvad der foregår på skolen. Og det er vigtigt for ham, at skolens lærere er stolte af at arbejde på Tradium. Men den seneste medarbejdertilfredshedsundersøgelse viser, at et af skolens forbedringsområder netop er lærernes selvforståelse. Derfor lægger han op til, at lærerne selv kan være med til at profilere skolen og sætte fokus på projekterne i deres hverdag.
Det har Mikkel Brunvold, der er lærer på Tradium Handelsgymnasium, benyttet sig af. Han har været med til at starte en iPad-klasse som den første af sin slags på et handelsgymnasium. Og studieretningen med iPads har oplevet enorm søgning til dette skoleår. Måske på grund af den omtale, den har fået i Randers Amtsavis. Eller som Mikkel Brunvold siger: ”Det rygtes jo hurtigt, at eleverne får iPads oppe på Rådmands Boulevard.”
”Jeg synes, det er fedt at være med til at markedsføre skolen og stille skarpt på, hvad et handelsgymnasium kan tilbyde eleverne. Med iPad-projektet viser vi omverdenen, at vi er innovative,” siger han.
Mikkel Brunvold oplever, at nogle mennesker har en tendens til at se ned på jobbet som handelsgymnasielærer.
”Der er ikke ligefrem nogen wow-effekt, når jeg siger til folk, jeg er handelsskolelærer,” fortæller han. Men det er Tradiums intensive kommunikationsarbejde med til at ændre på.
”Når folk spørger, hvad jeg laver, kan jeg godt finde på at sige, jeg er handelsskolelærer på Tradium, og jeg er med i et iPad-projekt. Det giver wow-effekt. Og på den måde får jeg også fortalt folk, at jobbet giver plads til at være fremsynet og ikke kun indeholder den daglige undervisning,” siger han.
”Derfor er det vildt fedt, at Tradium gør så meget ud af at fortælle om de projekter, vi laver,” siger han.
Mona Skogly, der underviser på Tradium Tekniske Gymnasium, er enig.
”Jeg er glad for, at skolen gør noget ud af at være synlig i pressen. Jeg bor selv i lokalområdet, og det gør da noget ved mig, at andre ved, at vi laver spændende ting på min arbejdsplads.”
Hun er tilknyttet skolens talentudviklingsgruppe og tror på, det er godt for de dygtige elever at blive fremstillet på en måde, hvor de ikke bliver stemplet som nørder.
”Det er vigtigt at vise omverdenen, at det er sejt at være klog, og at vi gør noget ekstra for de dygtigste elever på vores skole. Det kan forhåbentlig få flere dygtige elever til at vælge os i fremtiden,” siger hun.
Det er netop i Lars Michael Madsens ånd. At vise kommende elever den virkelighed, de faktisk møder, når de starter på skolen.