Se hvad politikerne skriver om reformen
folketinget_eksterioer

Se hvad politikerne skriver om reformen

Hf, AT og almen dannelse er blandt de ting, der bliver diskuteret på de sociale medier blandt uddannelsesordførerne, efter regeringen har præsenteret sit udspil til en ny gymnasiereform.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og minister for børn, undervisning og ligestilling, Ellen Trane Nørby (V) præsenterede ved et pressemøde i går regeringens udspil til en ny gymnasiereform.
På de sociale medier har de øvrige partiers uddannelsesordførere siddet klar til at kommentere på regeringens oplæg.

En af de politikere, der er glade for udspillet, er DF’s gymnasieordfører Marie Krarup (DF), der lagde et billede af sig selv med et bredt smil på Facebook og skrev med rosende ord om reformudspillet.

”Her ser du en glad gymnasieordfører. Der er nemlig kommet et fint udspil fra regeringen på gymnasieområdet, hvor det bliver tydeligt, at regeringen har lyttet til Dansk Folkeparti og taget nogle af vores ideer med i deres udspil,” skriver Marie Krarup på Facebook.

Marie Krarup skrev i Facebook-opslaget om, hvilke punkter DF og regeringen er enige i. Blandt andet er DF glad for, at hf nu skal være målrettet mod professionsbacheloruddannelserne. Det er der dog flere politikere, der ikke er. Det Konservative Folkepartis uddannelsesordfører, Mai Mercado (K) er skeptisk overfor forslaget.

”K siger ja til karakterkrav på hf, men er skeptisk overfor at målrette HF mod prof.bach og erhvervsakademier,” skriver Mai Mercado på Twitter.

Alternativets uddannelsesordfører, Carolina Maier (ALT), er mere eksplicit i sin kritik af udspillet til hf-uddannelsen.

”Så ærgerligt med en opdeling af hf i hf-alm og hf-plus. Alle hf-eleverne er unikke og mangfoldige – skal også kunne komme på uni,” skriver Carolina Maier på Twitter.

Marie Krarup er dog ikke udelukkende positivt indstillet overfor reformen. Hun er blandt andet utilfreds med sammenlægningen af oldtidskundskab, religion og historie i en samlet historisk-humanistisk faggruppe.

”Her ser du en sur gymnasieordfører, der er utilfreds med den del af regeringens udspil til gymnasiereform, der går ud på at lægge oldtidskundskab, religion og historie sammen. Det duer ikke. Det duer heller ikke, at regeringen vil bibeholde de tværfaglige faggrupper på hf,” skriver Marie Krarup i et Facebook-opslag, hvor hun også har vedlagt et billede af sig selv med en sur mund.

Almen Studieforberedelse
Carolina Maier fra Alternativet udtrykker også utilfredshed med, at regeringen afskaffer Almen Studieforberedelse (AT). Hun mener generelt, at reformen ikke tager højde for den almene dannelse.

”AT afskaffes. Hvor sikres dannelse som både pædagogik og etik?” skriver Carolina Maier på Twitter.

Radikale Venstres Lotte Rod (RV) er heller ikke begejstret for, at regeringen vil fjerne AT.

”Regeringen vil afskaffe AT. Knæfald for dårlig implementering i stedet for at sørge for, at det kommer til at virke,” skriver Lotte Rod på Twitter.

Studieretninger
Hos Liberal Alliance udtrykker uddannelsesordfører Merete Riisager (LA) glæde ved det nye udspil. Hun er glad for, at regeringen vil indskærpe antallet af studieretninger.

”Færre studieretninger. Rigtig godt! Det er vi enige i i Liberal Alliance,” skriver Merete Riisager på Twitter.

En anden del af reformeringen af studieretningerne er, at eleverne først skal vælge studieretning efter tre måneders introforløb. Det er ifølge uddannelsesordfører fra Enhedslisten Jacob Sølvhøj dog en meget dårlig ide. Han skriver i en pressemeddelelse på Enhedslistens hjemmeside:

”Stamklasseprincippet – det at du som elev som udgangspunkt begynder sammen med dem, du skal gå i klasse med resten af skoletiden – er en af de største succeser i det nuværende gymnasium. Det giver en enorm tryghed, at eleverne fr a første dag kan indgå i det fællesskab. Jeg er overbevist om, at det har betydning for, hvor mange der gennemfører gymnasiet.
I UNI-Cs rapport om frafald på de gymnasiale ungdomsuddannelser fremhæves det tydeligt, at klasserumskultur og studiemiljø er en væsentlig faktor for, hvor højt frafaldet er. Det undrer mig, at ministeren virkelig vil trodse dette ved at oprette disse midlertidige klasser.”