Samme adgangskrav til gymnasiet og erhvervsuddannelser
christine Antorini

Samme adgangskrav til gymnasiet og erhvervsuddannelser

Regeringen fremlagde i dag sit udspil til en reform af erhvervsuddannelser. Adgangskrav og flere campusser kan også få konsekvenser for de gymnasiale uddannelser.

Mindst 02 i dansk og matematik ved afgangsprøven i folkeskolen. Det bliver adgangskravet både til erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser, hvis regeringens udspil til en erhvervsuddannelsesreform får flertal blandt Folketingets partier.
Udspillet blev fremlagt tidligere i dag af undervisningsminister Christine Antorini (S).

​Selvom adgangskravet skal gælde for både erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser, får det sandsynligvis de største konsekvenser for erhvervsuddannelserne. Som Gymnasieskolen tidligere har beskrevet, er der relativt få elever, som begynder gymnasiet med meget lave karakterer.

Få gymnasieelever med lave karakterer
Sidste år optog de gymnasiale uddannelser 313 elever, som fik under 02 i enten dansk eller matematik ved afgangseksamen, viser tal fra Undervisningsministeriet.

Umiddelbart ser det ud til, at adgangskravet let kan blive en realitet, da kun Enhedslisten er imod adgangskrav til ungdomsuddannelserne. Læs mere om det i artiklen Adgangskrav til gymnasiet på vej.

Flere campusser
Et andet tiltag i regeringens erhvervsuddannelsesreform kan også få konsekvenser for de gymnasiale uddannelser. Regeringen ønsker at se på muligheder for at skabe campusmiljøer og fusionere uddannelserne.
”Vi har gode erfaringer fra campusmiljøer med erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser. Det skaber gode rammer for fælles uddannelsesmiljø, faglokaler og lærersamarbejde på tværs af uddannelserne,” sagde Christine Antorini ved dagens pressemøde.

Regeringens udspil til erhvervsuddannelsesreformen lægger blandt andet op til en enklere struktur på landets erhvervsuddannelser, mere undervisning, udbygning af eux, en ny erhvervsuddannelse for voksne og højere faglighed.
Målet er at øge fagligheden, mindste frafaldet og at 30 procent af alle unge skal vælge en erhvervsuddannelse.

Faglært til fremtiden

Se regeringens udspil til en reform af erhvervsuddannelserne her.