Rektorformand: Vi har ikke fået det optimale ud af studieretningerne
No image

Rektorformand: Vi har ikke fået det optimale ud af studieretningerne

Der er et stykke vej endnu.Sådan lyder det fra Jens Boe Nielsen, der er formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.

Rektorformanden erkender, at man efter næsten syv år stadig ikke har indfriet intentionen med reformen om lærersamarbejde på tværs af fagene i studieretningerne.

"Vi har endnu ikke fået det optimale ud af studieretningerne," siger han.
Udmeldingen kommer på baggrund af en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der netop viser, at samarbejdet om undervisningen i studieretningerne halter. Når lærerne arbejder sammen i team, handler det oftest om at skabe et godt læringsmiljø i klasserne og forhindre frafald.

Ifølge rektorformanden er årsagen, at gymnasierne ikke har haft ressourcerne til at realisere reformens mange krav på én gang. I de første år har man brugt mange kræfter på at få almen studieforberedelse, almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb til at fungere.

"Vi har taget fat fra en ende af. Vi har især brugt meget krudt på almen studieforberedelse. Nu kører det godt de fleste steder, så nu er vi klar til at tage fat på studieretningerne," siger Jens Boe Nielsen og understreger, at nogle gymnasier har formået at skabe et godt samspil mellem studieretningsfagene.

Ud over ressourcer har gymnasierne også manglet konkret viden om, hvordan man skulle realisere reformens intention om flerfagligt samarbejde. Både lærere og ledelse har været en anelse rådvilde, erkender Jens Boe Nielsen. Han er enig med EVA i, at ledelserne skal blive bedre til at komme med visioner og input til teamene, hvis de skal løfte opgaven med at udvikle studieretningerne.

"Der er stor forskel fra skole til skole, men generelt er der behov for, at vi gør noget på det punkt. Og det er jeg sikker på, at ledelserne er parate til. "