TEMA

Rektorformand: Tal åbent om stress

Rektorerne gør allerede meget for at hjælpe nye lærere i gang. Men de kan godt blive bedre til at afmystifisere stress, lyder det fra rektorformand Jens Boe Nielsen.

25. februar 2011 af Tina Rasmussen

Formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Jens Boe Nielsen, har svært ved at genkende billedet af, at stress er et tabu på landets gymnasier. Han erkender dog, at der er plads til forbedringer.
"Hvis det virkelig er tilfældet, at mange unge lærere går ned med stress, har vi selvfølgelig en udfordring. Det er et vink med en vognstang om, at nogle ledelser skal blive bedre til at signalere, at det er okay at tale åbent om stress," siger Jens Boe Nielsen.

Ifølge rektorformanden har gymnasielærerne de seneste 20 år oplevet en arbejdsintensivering.
"Det går selvfølgelig ud over alle lærere. Men det går især ud over de unge lærere, der skal hente børn i daginstitutioner." 

Han håber, at lokalaftalerne gør det muligt at differentiere i forberedelsestiden.
"De unge, uerfarne lærere har brug for lidt mere tid og de erfarne lærere lidt mindre." 

Det er Jens Boe Nielsens indtryk, at landets rektorer generelt er meget opmærksomme på, at det er hårdt at starte som ny, ung lærer, selvom der "selvfølgelig kan være skoler, hvor indsatsen kan blive bedre."

Han fremhæver, at mange gymnasier har særlige introforløb, der skal give nye lærere en god start. En del steder afsætter man timer, så erfarne lærere kan fungere som kontaktlærere for de nyansatte. Kontaktlæreren skal blandt andet indføre den nye lærer i læreplaner, bekendtgørelser og lærebøger, give pædagogiske råd og svare på spørgsmål, der dukker op den første tid på skolen. 

Og den slags initiativer er en rigtig god måde at give unge nyansatte lærere et klart indtryk af, hvad der bliver forventet fra skolens side, mener rektorernes formand.
"Jeg tror, at det gør dem bedre til at styre antallet af timer, de bruger på at forberede sig," siger Jens Boe Nielsen. 

Han understreger, at et godt introprogram også omfatter, at rektor tager en snak med den nye lærer efter et par måneder. Og løbende følger op.

Han forstår dog godt, at de uerfarne lærere kan have svært ved at styre arbejdet hjemme ved skrivebordet.
"Eleverne er blevet mere krævende. Og er de ikke tilfredse, klager de. "

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.