Rektorer: Vi vil ikke belønnes for løfteevne
lærer hjælper elev shutterstock_96451259

Rektorer: Vi vil ikke belønnes for løfteevne

Det nuværende færdiggørelsestaxameter skal erstattes af et løfteevnetaxameter, mener Dansk Erhverv. Men forslaget møder ikke opbakning blandt landets rektorer.

Beløn kvalitet frem for kvantitet. Sådan lyder et forslag fra Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv mener, at det nuværende færdiggørelsestaxameter skal erstattes af et løfteevnetaxameter, der skal belønne skolerne for, hvor meget de løfter deres elever fagligt, eller om skolerne gennemgår en positiv udvikling.

“Det er vigtigt, at vi har en diskussion om, hvordan vi får mere fokus på kvaliteten på uddannelserne i stedet for, hvor mange studenter vi får spyttet ud i sidste ende,” siger Mette Fjord Sørensen, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv.

Hun mener, at der er for meget fokus på kvantitet.

“Det er uhensigtsmæssigt, at man får en kontant belønning, når en elev får huen på. Vi vil meget hellere belønne de gymnasier, der løfter deres elever fagligt, eller som er i gang med at forbedre løfteevnen og gennemgår en positiv udvikling,” siger Mette Fjord Sørensen.

Dansk Erhverv har lavet en undersøgelse af, hvor gode landets gymnasier er til at løfte deres elever. Undersøgelsen er blevet mødt af kritik fra flere at landets rektorer, som også mener, at deres forslag om et løfteevnetaxameter er en dårlig idé.

Læs: Rektorer kritiserer undersøgelse af løfteevne

Færre penge til at gøre det bedre
Mogens Hansen, der er rektor på Rungsted Gymnasium, kalder forslaget for en katastrofe.

“Det er en underlig logik, at man straffer de skoler, der har udfordringer, ved at give dem endnu færre penge. Det betyder bare, at de skoler bliver stillet endnu dårligere,” siger han.

For fem år siden brugte Rungsted Gymnasium ekstra ressourcer på blandt andet efteruddannelse af lærerne og lektiecafé til eleverne i håb om at forbedre skolen.

Mogens Hansen, rektor
Rungsted Gymnasium

“Var vi blevet straffet ved at have fået endnu færre penge, havde vi slet ikke haft mulighed for at sætte de ekstra ressourcer ind, der gjorde, at vi i dag ligger så højt, når man kigger på det samlede karaktergennemsnit,” siger Mogens Hansen.

For stort fokus på karakterer
Forslaget falder heller ikke i god jord hos Sven Gaardbo, der er rektor på Rønde Gymnasium.

“Der er i forvejen et alt for stort fokus på karakterer, hvor eleverne styrer deres adfærd efter, hvordan de opnår de karakterer, de gerne vil have. Hvis skolerne også bliver spændt for den vogn om, at vi skal præstere godt for at få penge i kassen, så bliver det et fuldstændigt fordrejet fokus på karakterer. Og det er jeg alvorligt nervøs for,” siger han.

Henrik Nevers, der er rektor på Roskilde Gymnasium, er også bange for, at en indførelse af et løfteevnetaxameter vil betyde, at fokus på karakterer vil stige.

“Skolerne vil lave nogle styringsmekanismer, der går i en forkert retning, hvor der vil blive sat endnu mere fart på karakterræset. Og så kommer karaktererne til at stige mere og mere på landsplan,” siger Henrik Nevers, der mener, at løfteevne ikke siger noget om helheden for, hvad et gymnasium kan.

Minister: spændende forslag
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) er derimod mere positiv overfor forslaget.

”Det faglige niveau i gymnasiet skal løftes. Det gør vi blandt andet gennem gymnasiereformen, hvor vi hæver adgangskravene og opgraderer fagenes faglige indhold . Jeg vil gerne kvittere for det spændende forslag, Dansk Erhverv har fremlagt. Det er helt rigtigt set, at kvaliteten skal styrkes på bekostning af kvantitet. Vi har dog ikke på nuværende tidspunkt planer om at reformere taxametersystemet,” skriver Merete Riisager i en email til gymnasieskolen.dk.

Færdiggørelsestaxameter

Der gives tilskud til skolen, hver gang en elev afslutter sin uddannelse.

Skemaet viser, hvor meget de forskellige gymnasiale uddannelser modtager per elev.

Stx 13.390
Hf 9.560