Regeringen vil styrke elevdemokrati
Greve Gymnasium 22 gruppearbejde

Regeringen vil styrke elevdemokrati

Regeringen vil sætte fokus på elevdemokrati på ungdomsuddannelserne. Ny elevrådsbekendtgørelse er nu til høring.

Elevrådsmøder skal sidestilles med undervisning – det er et af regeringens forslag til en ny elevrådsbekendtgørelse. Udkastet er netop sendt til høring.

Ens regler
Regeringen ønsker, at der skal være én elevrådsbekendtgørelse for alle ungdomsuddannelser. På nuværende tidspunkt er der to forskellige elevrådsbekendtgørelser på ungdomsuddannelsesområdet – en for de almengymnasiale uddannelser og almene voksenuddannelser og en for erhvervsskoler. Den nye bekendtgørelse skal samle reglerne fra de to bekendtgørelser.

Samtidig  ønsker regeringen at tydeliggøre institutionernes pligt til at medvirke til, at elevdemokratiet skal virke i praksis.

Bak op om elevråd
Ud over at deltagelse i elevrådsmøder sidestilles med undervisning, indebærer udkastet blandt andet, at institutionernes ledere skal opfordre eleverne til at danne elevråd og hjælpe dem med vedtægtsforslag, hvis de ikke selv kan komme i gang.

Eleverne skal også løbende have oplysninger om rammerne for elevdemokratiet, og elevrådet skal kunne afgive indstillinger om fælles undervisningsmæssige, faglige, kulturelle, personlige og økonomiske interesser på institutionen.

Desuden skal uddannelsesinstitutionerne yde tilskud til elevrådsarbejdet og stille lokaler til rådighed for møderne.

Unge skal engagere sig
Med en ny fælles elevrådsbekendtgørelse for ungdomsuddannelserne vil børne- og undervisningsminister Christine Antorini sætte fokus på vigtigheden af, at unge engagerer sig i elevdemokratiet.

”I regeringen er vi meget optaget af, at alle ungdomsuddannelserne skal have et velfungerende elevdemokrati, der inviterer til engagement og indflydelse, så eleverne reelt bliver inddraget og har medindflydelse på hverdagen på deres skole," siger hun.

Elevråd er undervisning
At nogle skoler angiver elevrådsmøder som fravær har flere gange været kritiseret af elevorganisationerne. Hvis udkastet bliver vedtaget sidestilles elevrådsmøder med undervisning.

"Med den nye fælles elevrådsbekendtgørelse kommer der nu også lige vilkår for elevdemokratiet på alle ungdomsuddannelserne,” siger Christine Antorini.

Ny bekendtgørelse for elevråd

• Se regeringens udkast til en ny bekendtgørelse for elevråd på alle ungdomsuddannelser her
  • Udkastet er til høring indtil den 19.december 2012