Politikere uenige om adgangskrav til hf
folketinget_eksterioer

Politikere uenige om adgangskrav til hf

Nu lyder der to forskellige meldinger om, hvad kravene er for at komme på hf direkte efter 9. klasse. Politikere erkender rod.

Reglerne om karakterkravene til gymnasierne kritiseres for at være indviklede for elever og forældre.

Reglerne er dog åbenbart også så indviklede, at politikerne selv er usikre på, hvad de har aftalt i forhold til at komme på hf direkte fra 9. klasse.

En af de nye ting i reformen er, at elever kan komme i hf efter 9. klasse.

Det ligger fast at for at komme på hf, skal eleverne have et gennemsnit på 4 af deres standpunktskarakterer i deres uddannelsesparathedsvurdering i 8. og 9. klasse.

Men hvad karakterkravet til afgangseksamen er, er politikerne ikke enige om. Spørgsmålet er, om eleverne skal have 02 eller 4 i karaktergennemsnit ved afgangseksamen for at gå fra 9. klasse til hf?

Anni Matthiesen, som er undervisningsordfører for Venstre, siger, at reglerne er, at eleven skal have mindst 4 til afgangseksamen for at komme på hf direkte efter 9. klasse.

“Argumentet er, at når man kommer direkte fra 9. klasse til hf, er man ikke så moden, og så skal det faglige grundlag til gengæld være på plads,” siger Anni Matthiesen

Hun kommer direkte fra et møde med undervisningsministeren, som ifølge Anni Matthiesen bekræftede, at reglerne er sådan.

SF: Ikke rigtigt
Det er dog ikke rigtigt, mener Jacob Mark, som er undervisningsordfører for SF. Det har ikke været muligt at interviewe ham i dag, men i en sms skriver han, at karakterkravet til afgangseksamen for at komme på hf efter 9. klasse er 02 – vel at mærke efter at eleven har levet op til kravene i uddannelsesparathedsvurderingen.

Da forliget var skrevet under, gjorde han også meget ud af at fortælle, at SF har været med til at sikre, at karakterkravet til afgangseksamen nu er 02 for alle ungdomsuddannelser.

Hvis han ikke har ret, betyder det med andre ord, at kravene til afgangseksamen for at komme i hf efter 9 klasse er højere end kravene til alle andre ungdomsuddannelser.

DF: Uklar tekst
Gymnasieordfører for Dansk Folkeparti Marie Krarup, mener, at aftaleteksten på det område er uklart skrevet.

“Jeg opfatter det, som om samme model gælder for hf efter 9. klasse som til gymnasiet,” siger Marie Krarup, som dermed giver Jacob Mark ret.

Samme model som til gymnasiet betyder, at eleverne skal leve op til deres uddannelsesparathedsvurdering, men derefter i princippet kan nøjes med at få 02 i gennemsnit til afgangseksamen.

LA: Ingen kan forklare det
Undervisningsordfører Merete Riisager fra Liberal Alliance erkender, at adgangskravene er blevet så rodede, at “ingen på stående fod kan redegøre for dem.”

Direkte spurgt til adgangskravet til hf efter 9. klasse mener hun dog, at karakterkravet til afgangseksamen er 4 i gennemsnit. Og dermed skrappere end, hvis man skal på hf fra 10. klasse. Her er kravet nemlig mindst 02 i gennemsnit i dansk og matematik.

Hun mener, at forligspartierne nu har et ansvar for at sætte sig sammen og rydde op i misforståelser og forsøge at skabe mindre indviklede adgangskrav.

“Vi har ansvar for at gøre reglerne forståelige,” siger Merete Riisager.

Det har ikke været muligt at få et svar fra Undervisningsministeriet inden deadline.

Adgangskravet kort fortalt

For at komme i gymnasiet skal eleverne leve op til en uddannelsesparathedsvurdering i 8. og 9. klasse. Den kræver blandt andet et karaktergennemsnit på 5 i standpunktskarakterne.

For hf er kravet 4.

Derefter skal eleverne have mindst 02 i gennemsnit til afgangseksamen for at komme på gymnasiet.

Nu viser det sig, at politikerne ikke har samme opfattelse af, hvad reglerne er for at komme i hf direkte efter 9. klasse.