Politikere uenige om 24-timers eksamen
folketinget_eksterioer

Politikere uenige om 24-timers eksamen

Antallet af 24-timers eksamener er kraftigt reduceret i udkastene til læreplanerne. Men politikerne er ikke enige på det område, og reduktionen kan derfor ende mindre drastisk.

Langt færre af fremtidens gymnasieelever vil sidde og forberede sig i 24 timer til eksamen.

Det har partierne bag gymnasiereformen længe været enige om.

Men spørgsmålet om, hvor få elever som skal op til 24-timers eksamen i fremtidens gymnasium, er stadig åbent.

Politikerne bag gymnasiereformen er nemlig uenige om omfanget af 24-timers eksamener i gymnasiet.

I regeringens udkast til læreplanerne, som nu er i høring, er 24-timers eksamen groft sagt blevet reduceret til en eksotisk størrelse, som ganske få elever vil møde i gymnasiet. Det gælder for eksempel, hvis de vælger valgfaget innovation B, eller hvis de skal til eksamen i idræt.

SF: Skåret for kraftigt
Undervisningsordfører for SF Jacob Mark mener, at regeringen har skåret for kraftigt ind til benet i forhold til 24-timers eksamen.

“Vi er enige i, at vi skal have færre 24-timers eksamener, men her er regeringen gået for langt. Der er risiko for, at vi mister nogle gode eksamener for eksempel i samfundsfag,” siger Jacob Mark.

Han opfordrer nu alle høringsparter og specielt de faglige foreninger til at argumentere for eller imod 24-timers eksamen i den høringsfase, som udløber den 27. marts.

“Jeg vil gerne have flere input og feedback for at blive klogere, før jeg melder noget endeligt ud,” siger Jacob Mark.

Da læreplanerne er en del af forliget om reformen, skal politikerne i forligskredsen blive enige om antallet af 24-timers eksamener, og dermed er der lagt op til reelle politiske forhandlinger om det spørgsmål, inden der endeligt slås en sløjfe på hele gymnasiereformen.

DF: Dårligt for indlæringen
Hvis man spørger Marie Krarup, Dansk Folkepartis gymnasieordfører, om 24-timers eksamen, så kan det godt tyde på, at forhandlingerne ikke går glat igennem.

“Det er fint, at vi får reduceret 24-timers eksamener som i regeringens udkast. 24-timers eksamen giver dårlig indlæring, fordi den ikke lægger op til, at eleverne læser i løbet af året. Eleverne mener, de kan læse op på eksamensspørgsmålet i løbet af 24 timer,” siger Marie Krarup.

Hun siger dog, at 24-timers eksamen kan give mening i for eksempel idræt, mens hun ønsker det afskaffet i for eksempel historie.

Regering følger ikke anbefaling
I arbejdet med læreplanerne har Undervisningsministeriet nedsat en række læreplansgrupper. Flere af disse grupper – for eksempel for historie og samfundsfag – endte med at anbefale 24-timers eksamen, men disse anbefalinger er dog ikke taget med i udkastene, som er sendt i høring.

Læs: Lærere: Forkert at afskaffe 24-timers eksamen

I brevet til høringsparterne fra Undervisningsministeriet står der dog, at parterne “opfordres særligt til at overveje dette.”

Radikale Venstre mener, at politikerne skal lytte til læreplansgrupperne, de faglige foreninger og lærerne.

“Dér hvor lærerne selv siger, det er godt med prøverne blandt andet i historie og samfundsfag, er det da helt oplagt, at vi holder fast i det,” skriver partiets ordfører for ungdomsuddannelser, Lotte Rod, til gymnasieskolen.dk

Venstres ordfører for ungdomsuddannelser, Anni Matthiesen, skriver, at Venstre afventer høringssvarene, inden partiet tager endelige stilling til spørgsmålet om 24-timers eksamen.

Undervisningsministeriet foreslår 24-timers eksamen i:

• Innovation B (Valgfag)
  • Erhvervscase B (hhx)
  • Informatik C (hhx)
  • Idræt C (stx og hf)
  • Idræt B (valgfag og htx)

Læreplansgrupperne har derudover foreslået 24-timers eksamen i:

• Biologi A (stx)
  • Historie A (stx), B (hf)
  • Samfundsfag A, B (stx), B (htx)
  • Engelsk B (hf), B (gsk)
  • Psykologi B (valgfag)