Plakater skal skabe interesse for matematik
mt-20x14-200dpi-London

Plakater skal skabe interesse for matematik

Kunstnergruppen Surrend har i samarbejde med Kongsholm Gymnasium og HF i Albertslund lavet seks matematikplakater, der skal gøre gymnasieelever interesserede i at tage faget på højere niveau.

På Kongsholm Gymnasium og HF vil de gerne vække elevernes interesse for matematik. Derfor har kunstnergruppen Surrend udviklet seks matematikplakater i samarbejde med skolen.

De seks plakaters motiver er hentet fra hvert sit land. Centralt på hver plakat er tegnet et vigtigt matematisk bevis, som indgår i 1. g's matematikpensum. Kunstneren fra gruppen Surrend, Jan Egesborg, der selv underviser i matematik på Esbjerg Gymnasium og HF, har eksempelvis placeret matematiske beviser på en elefant i Indiens gademylder og på et lærred på museet Tate Modern i London.

”De unge er meget interesserede i at rejse. Derfor har jeg valgt at hente motiver fra hele verden. Plakaternes stil og tone er samtidig holdt tilstrækkeligt afslappet og humoristisk til at være i øjenhøjde med de unge, så de bliver nysgerrige og føler sig inkluderet. Det kan være med til at nedbryde barrierer og skabe positive oplevelser med matematik,” siger Jan Egesborg.

Matematik skal være tilgængeligt
Rektor Henrik Aaes fra Kongsholm Gymnasium og HF ser matematik som den største udfordring i gymnasiet. Derfor er han glad for samarbejdet med kunstnergruppen.

”Desværre har matematik et ry for at være svært og kedeligt, og det får mange til at nøjes med at vælge lavt niveau. Plakaterne skal være med til at åbne elevernes øjne for, at matematik er spændende og tilgængeligt, så de vælger et højere niveau,” siger Henrik Aaes.

Matematiklærere, gymnasier og andre interesserede kan rekvirere plakaterne gratis hos rektor Henrik Aaes på Kongsholm Gymnasium og HF via mail på ha@kghf.dk, ligesom plakaterne kan downloades digitalt på gymnasiets hjemmeside www.kghf.dk, så de kan indgå i matematikundervisningen rundt om på landets gymnasier.

Sådan får du fat i matematikplakaterne

Matematiklærere, gymnasier og andre interesserede kan rekvirere plakaterne gratis hos rektor Henrik Aaes på Kongsholm Gymnasium og HF via mail på ha@kghf.dk, ligesom plakaterne kan downloades digitalt på gymnasiets hjemmeside www.kghf.dk.