Opråb fra undervisere: Kvaliteten er presset
debat

Opråb fra undervisere: Kvaliteten er presset

Politikerne vil have mere kvalitet i uddannelserne, men alligevel fortsætter de nedskæringerne på området. Sådan lød kritikken på Folkemødet.

Tonerne gik højt, da underviserne mødtes til debat på Folkemødet.

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og de øvrige organisationer i Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS) havde slået dørene op for arrangementet ‘Uddannelse betaler sig – eller?’.

Budskabet fra GL’s formand, Annette Nordstrøm Hansen, var klart:

“Vi kan ikke fastholde kvaliteten i uddannelserne, når politikerne skærer så meget. Kvalitet og nedskæringer hænger bare ikke sammen.”

Nedskæringerne betyder blandt andet, at der spares to procent på uddannelsesområdet i år og de kommende år. To procent, som Annette Nordstrøm Hansen mener, har stor betydning.

“Det er slet ikke det samme at tage en gymnasial uddannelse i dag, som det var for tre år siden. Der er alene sidste år blevet 1.000 færre lærere, og der bliver endnu færre i år. Det går ud over kvaliteten på de gymnasiale uddannelser,” sagde hun.

Også Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening, er uforstående over for nedskæringerne, som hun kaldte historisk store.

“Det betyder, at de unge får en ringere uddannelse, og det er der ingen politikere, der taler om. De taler om kvalitet, samtidig med at der skæres. Der er altså nogle paradokser inden for uddannelsespolitikken, hvor jeg mangler, at nogle tager ansvar,” sagde hun.

Mads Lundby Hansen, der er cheføkonom og vicedirektør i Center for Politiske Studier (Cepos), havde kun hovedrysten tilovers for, at nedskæringerne på uddannelserne skulle være voldsomme.

Det var ikke den eneste gang, Annette Nordstrøm Hansen og resten af organisationerne i DUS var uenige med Mads Lundby Hansen under debatten.

Uenighed om Danmarks placering
Flere gange henviste Mads Lundby Hansen til tal fra Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD), hvor han påpegede Danmarks høje placering.

“Sammenlignet med andre lande i OECD ligger Danmark i toppen over lande, der bruger flest penge på uddannelser,” sagde han.

Annette Nordstrøm Hansen gjorde opmærksom på, at de tal var blevet fejlfortolket.

Læs: Minister bruger børnehaver i besparelsesdebat om uddannelser

“Danmark ligger på en 24. plads i OECD, når man opgør udgifter per gymnasieelev til undervisningen,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

For få unge får en uddannelse
Et andet problem, der også blev debatteret, var, at 20 procent af en ungdomsårgang ikke får en uddannelse i dag. Det ser Annette Nordstrøm Hansen som et stort problem.

“Det er ikke spørgsmålet om, hvorvidt 50 eller 60 procent skal gå i gymnasiet. Det handler om, at der er alt for mange unge, der ikke får en uddannelse, og at den uddannelse, de får i øjeblikket, bliver dårligere på grund af besparelser. Det er det egentlige problem i Danmark,” fastslog hun.

Danske Underviserorganisationers Samråd

Danske Underviserorganisationers Samråd er et samarbejdsorgan for landets syv underviserorganisationer:

• Gymnasieskolernes Lærerforening
  • BUPL