OK-resultat på GL-området

OK-resultat på GL-området

AC og Finansministeren blev fredag morgen enige om et overenskomstresultat. GL's repræsentantskab diskuterer lige nu.

Tekst_ Morten Jest

En stor pose penge til gengæld for aftaleretten.

Sådan kan resultatet af de overenskomstforhandlinger, Akademikernes Centralorganisation (AC) og finansministeren  fredag morgen klokken ni blev enige om, karakteriseres. Det betyder mere eller mindre, at ledelsen fremover, som finansministeren har ønsket sig, får friere hænder til at bestemme over tilrettelæggelsen af lærernes arbejde.

Aftalen betyder desuden, at nogle nuværende tillæg forsvinder; til gengæld indføres nogle nye – og højere. Det betyder en syv procents lønstigning pr. 1. august – eller hvad der for yngre lærere svarer til cirka 1,1 millioner kroner mere set i livsperspektiv.

Resultatet indebærer samtidig, at der fremover vil være ensartede arbejdsvilkår for alle lærere på de gymnasiale uddannelser. Hovedprincipperne svarer nogenlunde til de samme som på professionshøjskolerne og erhvervsakademierne.

Aftalen indeholder en årsnorm på 1924 timer inklusiv ferier og helligdage, hvilket svarer til 37 timer om ugen i gennemsnit. Den daglige arbejdstid på skolen skal foregå i sammenhæng, ligesom skolerne forpligtes til at etablere et system til løbende registrering af arbejdstiden. Merarbejde aflønnes på samme vis som for andre akademikere i staten.

Den omdiskuterede 60-årsregel forsvinder – men fortsætter dog uændret for lærere, der er fyldt 58 år den 31. marts 2013, når den nuværende overenskomst udløber.

GL's  repræsentantskab er fredag eftermiddag samlet på Hotel Marriott i København for at tage stilling til resultatet. Hovedbestyrelsens medlemmer er uenige om, hvorvidt der skal anbefales et ja eller et nej, og diskussionen går livligt lige nu blandt medlemmerne af repræsentantskabet, som senere vil stemme om en opbakning til eller afvisning af resultatet.

Læs mere fra mødet senere og læs også mere på gl.org