OK-forhandlinger slut
ok-foto

OK-forhandlinger slut

Fredag eftermiddag har parterne indgået forlig i overenskomstforhandlingerne til OK 15. Uenighed i GL om resultatet.

Tekst_ Morten Jest

Det var ikke let, men sent fredag eftermiddag kunne GL-formand Annette Nordstrøm Hansen vende tilbage til baglandet på Vesterbrogade og berette om det forlig, det endeligt var lykkedes at få på plads ved forhandlingerne om en ny overenskomst (OK 15).

Forhandlingerne var ellers ventet afsluttet sent i aftes eller tidligt fredag, men diskussionen om den økonomiske ramme viste sig at være mere besværlig end ventet. Finansministeren var opsat på en meget stram ramme, så kurven for henholdsvis det offentlige og private arbejdsmarked snarest vil krydse hinanden. Der er i den foreløbige tekst således også lagt op til et yderligere skridt i denne retning ved de næste forhandlinger i 2018, hvilket kan betyde adieu til den nuværende reguleringsordning, som det altså lykkedes at bevare i denne omgang.

I den nye treårige overenskomst er der generelle lønstigninger på 4,4 procent, men med reguleringsordningen og skøn for såkaldt reststigning ender det i alt på 6,6 procent, hvilket skulle være nok til at sikre reallønnen – til umiddelbar lettelse i Akademiker-lejren (AC) – men heller ikke meget mere, hvorfor der skal sættes skub i udviklingen af lokale løntillæg, hvis GL's medlemmer skal sikres lønstigninger af betydning i overenskomstperioden.

Til gengæld lykkedes det ikke at få indført de ønskede præciseringer omkring tidsregistrering. Det samlede pres fra AC-organisationernekom her til kort overfor det ministerielle niveau, hvis strategi for hele det offentlige arbejdsmarked er at udvide ledelsesrummet.

Det var dog ikke en enig GL-hovedbestyrelse, der tog imod formandens beretning. Fire medlemmer af liste 1 – formandens egen liste – stemte således imod at anbefale repræsentantskabet et ja ved det kommende repræsentantskabsmøde den 4. marts. De mente, at resultatet ikke bragte nok forbedringer af det OK 13-resultat, som 85 procent af medlemmerne stemte nej til for to år siden. Formand for GL's overenskomstudvalg Ronald Karlsen – også liste 1 – påpegede, at det var vigtigt at skelne imellem tingene, og at dette ikke handler om ja eller nej til OK 13, men om forbedringer.

Resultatet sendes til urafstemning blandt medlemmerne senere i marts.

Læs mere om resultatet på gl.org og læs opfølgninger på gymnasieskolen.dk i næste uge samt i næste trykte udgave af Gymnasieskolen.