Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om nedskæringernes konsekvenser
Gymnasieskolen 8 - 2017

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om nedskæringernes konsekvenser

Arbejdet med en ny gymnasiereform og nedskæringernes konsekvenser er nogle af emnerne, som man kan læse om i det nye nummer af Gymnasieskolen.

I Gymnasieskolens tema sætter vi spot på konsekvenserne af de nedskæringer, der i de seneste par år har ramt landets gymnasier.

Lærere er ikke i tvivl: Nedskæringer giver dårligere undervisning
Nedskæringerne har tydelige konsekvenser ude på skolerne. Et stort flertal af lærerne mener, at rammerne for at kunne levere kvalitet i deres undervisning er blevet forringet i de seneste to år. Det viser en ny undersøgelse.

Der er mindre tid til at lave gode pædagogiske løsninger og tænke over, hvad der vil passe bedst til den enkelte klasse.

Brian O’Brien Grønvold, lærer
Ørestad Gymnasium

Hf-lærer: Vi har ikke tid nok til de svage elever
Nedskæringerne går især ud over de svageste elever. De får ikke altid den faglige og personlige støtte, de har brug for, mener Martin Kjær Sørensen, der er lærer på Randers HF og VUC.

Nød lærer gymnasielærer at rette anderledes
På grund af et større arbejdspres har lærerne Michael Hallundbæk og Marie Juul på N. Zahles Gymnasieskole valgt at bruge mindre tid på rettearbejde. Foreløbig er det en faglig succes, men med yderligere nedskæringer er det en stakket frist, mener de.

Rektorer kritiserer undersøgelse af løfteevne
Der er stor forskel på, hvor gode landets gymnasier er til at løfte deres elever. Sådan lød udmeldingen, da Dansk Erhverv offentliggjorde en rangliste over 190 gymnasier.
Undersøgelsen bag bliver dog kritiseret af flere af landets rektorer.

Skabelsen af en ny måde at gå i gymnasiet på
Siden gymnasiereformen blev vedtaget, har lærerne på Falkonergårdens Gymnasium tolket, tænkt og planlagt, som mange andre gymnasielærere også har gjort over hele landet.
På Falconergårdens Gymnasium har det blandt andet resulteret i 10’er-grupper, mindre AP-team og stramt styret NV-forløb.
Gymnasieskolen har fået lov til at følge lærerne på Falkonergårdens Gymnasium det første år med gymnasiereformen.

Jeg vil virkelig være ked af, hvis vi har lavet nogle strukturerer, hvor det er fuldstændig uoverskueligt at være lærer.

Frederik Peter Ullerup Michelsen, pædagogisk leder
Falconergårdens Gymnasium

”Tillid gør mennesker større”
I sin nye bog om om tillid og offentlig ledelse skriver ledelsesekspert Steen Vallentin fra CBS om, hvorfor tillid er altafgørende for at skabe gode offentlige arbejdspladser og gode resultater.
Vi er heldigvis kommet meget langt med tillid mellem medarbejdere og ledelse i det offentlige, men der er stadig plads til forbedringer, siger han i et interview med Gymnasieskolen.

Tillid er ikke bare at lade lærerne passe sig selv.

Steen Vallentin, lektor
Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, CBS

Find det seneste nummer af Gymnasieskolen i postkassen, eller læs det herunder:
Gymnasieskolen 8 - 2017