Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om lærersamarbejde
GYM9Forside

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om lærersamarbejde

Lærersamarbejde, den manglende, positive effekt af it i undervisningen og et fag, der går i arv, er nogle af emnerne, som man kan læse om i månedens udgave af Gymnasieskolen.

På mange gymnasier fylder lærersamarbejdet en hel del. Derfor sætter Gymnasieskolen fokus på emnet i den nyeste udgave af bladet:

• Eksperter: Lærernes samarbejde gør undervisningen bedre
    Der er stor forskel på, hvor gode landets gymnasielærere er til at samarbejde. Men det er vigtigt, at de gør det, for det øger undervisningens kvalitet, siger uddannelsesforskere.
  • Lærerduo på Nørrebro: Vores samarbejde giver større arbejdsglæde
    Religionslærerne Julie Elmquist og Uffe Christensen har et tæt samarbejde. De deler undervisningsmateriale og lytter til hinandens faglige udfordringer.
  • Lærere i matematikteam: Sammen er vi bedre
    Nikolaj Kjær, Mona Gadegaard og Morten Junget hat et tæt samarbejde om matematik i 1.g. Sammen udvikler de sig og inspirerer hinanden til at tænke anderledes.

Danmarks forbrug på uddannelse til de ældste elever er lavere end EU-gennemsnittet
Nye tal viser, at Danmark ligger lige under EU-gennemsnittet målt på, hvad vi bruger af penge på udskoling og ungdomsuddannelser. Tallene er fra 2015 – før der blev skåret ned på ungdomsuddannelser.

Forsker: Stor it-satsning har ikke givet bedre læring
Der er et misforhold mellem politikernes store tiltro til fordelene ved digitalisering af uddannelserne, og at der endnu ikke ses positive effekter af it i undervisningen, mener ph.d.-stipendiat Jesper Balslev.
Han har kigget dybt i et utal af rapporter for at kortlægge de politiske argumenter for den øget digitalisering og den manglende evidens for, at it skaber øget læring.

”Vi snakker altid om noget fagligt”
Niels Walter Møller og Mørten Sig Møller sparrer meget med hinanden. De er far og søn og underviser begge i geografi. Selvom den ene kun har været lærer i et år og den anden i 35, er samarbejdet en gevinst for dem begge.

Finske forandringer for færre penge
I Finland har gymnasierne nu fokus på mere feedback og samarbejde og mindre ’teaching to the test’. Men forandringer i de finske gymnasier tager tid på grund af nedskæringer. Gymnasieskolen fortsætter rundturen til vores nabolande og skriver om de ’andres’ udfordringer.

Find bladet i postkassen, eller læs det herunder:

Gymnasieskolen 9 - 2017

Tema om lærersamarbejde

Læs temaet om lærersamarbejde: