Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om eux
forside_4_2017_beskaaret

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om eux

Der er få indvandrere på lærerværelserne, stressekspert om tælleri og målinger og tema om eux er nogle af emnerne, man kan læse om i det seneste nummer af Gymnasieskolen.

Gymnasieskolens aprilnummer sætter fokus på den nyeste arbejdsplads for gymnasielærere – eux.
Vi kigger på lærernes, skolernes og elevernes erfaringer med uddannelsen, der efterhånden har eksisteret i syv år.

• Eux-lærere mangler tid for at kunne nå de faglige mål, viser en ny undersøgelse.
  • Enten skal eux-uddannelsen gøres længere, eller også skal man erkende, at niveauet er lavere end på de øvrige gymnasiale uddannelser, mener Gert Bekmann Beuse, der er eux-lærer på Roskilde Handelsskole.
  • Hvis eux skal lykkes, kræver det et godt samarbejde mellem lærere med forskellige fagligheder, mener de på Next EUX.
    Her er det et bevidst valg at organisere alle eux-lærere – både akademikere og eud-lærere – i små og større team sammen.

Langt mellem indvandrere på lærerværelserne
Under to procent af gymnasielærerne har en baggrund fra ikke-vestlige lande. Dermed er der stor forskel på sammensætningen mellem lærernes og elevernes etnicitet på gymnasierne.

Vi kan ikke måle os til et godt arbejdsliv
Psykolog og stressekspert Malene Friis Andersen mener, at målinger og tal fylder alt for meget i styringen af vores arbejdspladser.

“Vi har glemt at forholde os til, om det er relevant, hvad vi måler, og hvorfor vi måler,” siger hun i et stort interview med Gymnasieskolen.

Ny direktør med stor respekt for lærerne
GL’ nye direktør, Marianne Brinch-Fischer, ser nedskæringerne på uddannelse som en af de største udfordringer i det nye job. Hun vil arbejde for at skabe de bedst mulige rammer for medlemmerne.

Find bladet i postkassen eller herunder:

Tema om eux

Læs temaet om eux: