Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om almendannelse
forside

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om almendannelse

Almendannelse, resultatmålinger og uenighed om merarbejde er nogle af emnerne, som man kan læse i månedens nummer af Gymnasieskolen, der udkommer i dag.

Hvilken rolle skal almendannelse spille i fremtidens gymnasium?
Det spørgsmål stiller månedens nummer af Gymnasieskolen.
Lærere, politikere og repræsentanter fra uddannelsesverdenen og erhvervslivet giver deres forskellige bud på det.
Én ting er de enige om: Almendannelsen er vigtigere end nogensinde.

Resultatmålinger stresser lærerne
Gymnasielærerne siger selv, at deres egne krav er den største stressfaktor. Men elevtrivselsundersøgelser og andre resultatmålinger spiller også en rolle.
“Høje krav kommer ikke ud af ingenting,” siger professor Peter Dahler-Larsen fra Københavns Universitet.

Forhandling om tidsregistrering og overarbejde er strandet
Efter langtrukne dialogforsøg havner uenighederne om gymnasielærernes merarbejde nu i Arbejdsretten.
Lærerne skal have betaling for deres merarbejde, mener Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

Hamlet i hænderne på gymnasieelever
Tre gymnasieklasser fra Ingrid Jespersens Gymnasieskole fik lejlighed til at spille Shakespeare i en moderne fortolkning på teatret Republique.
Målet med at komme tæt på dramatiseringen af de klassiske tekster er blandt andet at give eleverne indsigt i kunstneriske skabelsesprocesser.
Gymnasieskolen tog med, da eleverne indtog scenen.

Find det nyeste nummer af Gymnasieskolen i din postkasse i dag eller i morgen.
Eller læs det herunder: