TEMA

Nyt liv på lærer­værelset

På Rungsted Gymnasium er halvdelen af lærerne ansat inden for de sidste tre år. Det store rykind af unge og uerfarne under­visere har skabt et godt samspil mellem generationerne på lærerværelset. Og videns­delingen går begge veje.

17. februar 2012 af Tina Rasmussen

På Rungsted Gymnasium er der fuldt drøn på generationsskiftet. I lighed med landets øvrige gymnasier har man sagt farvel til en stor gruppe ældre lærere, der er gået på efterløn eller pension, og goddag til en masse nye unge ansigter. Omkring halvdelen af skolens 75 nuværende lærere er blevet ansat inden for de sidste tre år.

Men selvom udskiftningen har været markant og er foregået på relativt kort tid, er både nye og gamle lærere enige om, at den er sket uden problemer. Resultatet er ikke blevet et lærerværelse delt i to lejre, men derimod én samlet lærergruppe med en stor lyst til at dele viden, erfaringer og nye ideer med hinanden.

En af de erfarne lærere, der glæder sig over de mange nye unge kolleger, er Bent Daugaard. Han er 63 år og har været på gymnasiet siden 1979.
"Det er meget berigende med forskellige aldersgrupper på lærerværelset. Skiftet er gået gnidningsfrit, og de unge er blevet fint integreret fagligt," siger Bent Daugaard, der underviser i dansk, psykologi og mediefag.

Han synes, at samspillet mellem de to generationer fungerer rigtig godt. Og vidensdelingen går begge veje, understreger han.
"Som ældre lærer er det sundt at se faglige problemstillinger med nye unge øjne. Omvendt kan man mærke, at de unge er interesserede i at hive erfaringer ud af os gamle i forhold til, hvad der virker og ikke virker," siger Bent Daugaard.

Bo Hilsted, der underviser i engelsk og religion og er tillidsrepræsentant, er enig i, at den store udskiftning er forløbet godt. Med sine 62 år er han også en af de erfarne på skolen og har ligesom Bent Daugaard været ansat siden 1979.

Men når en stor gruppe lærere med mange års erfaring forsvinder på få år, er det klart, at der opstår nogle huller, erkender han.
"Der forsvinder noget faglig erfaring. Dels er universitetsuddannelserne nogle andre i dag, dels har de unge naturligt nok ikke den faglige vægt, man har, når man har undervist i mange år. Og de huller skal andre så forsøge at fylde," siger Bo Hilsted.

Stor lyst til at dele viden
For Bent Daugaard, der arbejder i team med flere af de unge, er det tydeligt, at lysten til at dele undervisningsforløb, materialer og gode idéer er en af de største forskelle mellem unge og ældre lærere.
"Det er de nye generationer af lærere meget mere interesserede i. Vi andre har været mere vant til at lukke døren og køre vores egne forløb," siger han.

I forhold til selve måden at undervise på oplever han ikke den store forskel. Han tror dog, at de unge er bedre til at fange både de dygtigste og de svageste elever.
"Det er mit indtryk, at de unge er bedre til at lave differentieret undervisning. Jeg har en tendens til at synes, at de mest spændende elever er dem, som smider bolden tilbage til mig. Men dermed får jeg koblet andre af," siger Bent Daugaard.

Både han og Bo Hilsted mener, at kravet om teamarbejde og tværfaglige forløb, der er kommet med gymnasiereformen, er med til hurtigt at ryste unge og ældre lærere sammen.
"Det gør, at man helt automatisk kommer til at snakke meget mere sammen på kryds og tværs af faggrupperne, og det er positivt. Tidligere var lærerværelset mere opdelt," siger Bo Hilsted.

Ud over teamarbejdet er skolens mentorordning den allervigtigste brik, når det gælder om at integrere de unge med de ældre og få ført skolens faglige kultur og regler videre.
"Hvad tillader man i forhold til eleverne? Hvordan agerer man over for forældrene? Hvordan tackler man uforskammede elever? I forhold til den slags ting har vi nogle retningslinjer, som vi nu skal sørge for kører videre. Nogle af dem vil måske blive udfordret, og nye regler vil opstå," lyder det fra tillidsrepræsentanten.

Mentorordningen og samarbejdet i faggrupper og team er også med til at videreføre sociale traditioner som fester, jule- og sommerfrokoster og frivillig idræt om eftermiddagen. På det punkt er det tydeligt, at de unge lærere for alvor er rykket ind på det nordsjællandske gymnasium.
"De unge har lavet en lounge i kælderen, hvor man kan slutte ugen af med en øl og lidt snak, og fredagsfodbolden har de næsten overtaget. Vi gamle har nu kun tipsklubben for os selv," siger Bo Hilsted og griner.

Ingen opsplitning
Også de unge oplever en positiv stemning på lærerværelset. 28-årige Nadia Ammitzbøll og 35-årige Jacob Hermansen har undervist på gymnasiet siden 1. august 2011 og synes begge, at der er blevet taget godt imod dem. De nyder at kunne trække på de erfarne læreres viden og mærker ingen opsplitning mellem ældre og nye lærere.
"Alle deler gerne ud af deres erfaringer. Jeg oplever ikke, at lærerkollegiet er opdelt på nogen måde. Og fordommen om, at ældre lærere hænger fast i deres egne pædagogiske principper og ikke er åbne over for at prøve nye ting, holder ikke. Den holdning har jeg i hvert fald slet ikke mødt her," fortæller Nadia Ammitzbøll, der underviser i kemi og er i pædagogikum.

Som et godt eksempel på, at de ældre lærere stadig har lyst til at få nye udfordringer, nævner hun skolens nye iPad-klasser.
"Det er både unge og ældre lærere, der er involveret i dem," påpeger hun.

Også Jacob Hermansen, der underviser i historie og idræt, har allerede fået masser af tips og inspiration fra de erfarne lærere. Også uden direkte at skulle bede om det.
"Jeg taler lige så meget med mine ældre kolleger som med de jævnaldrende. Faktisk tænker jeg ikke så meget over det med alder, for de ældre er meget interesserede i at lære nye ting. Det har jeg især oplevet i idræt."

Han har lært de andre idrætslærere flag-football, der er en slags amerikansk fodbold, og skal også snart introducere dem for en ny dans.
"Jeg synes ikke, det er svært at komme igennem med nye idéer," siger Jacob Hermansen.

I frokostpausen sætter de sig ofte sammen med nogle af de andre unge, men madpakken bliver lige så tit spist i selskab med faggruppekolleger.
"Og er man i gang med et forløb i almen studieforberedelse, så er det ens team, man typisk sidder sammen med," fortæller Jacob Hermansen.

De to unge gymnasielærere mener ikke, at generationerne ser forskelligt på selve lærerjobbet.
"Enten brænder man for at være lærer, eller også ser man det bare som et job. Men det er ikke alderen, der afgør, om man er den ene eller anden type," siger Nadia Ammitzbøll.

 

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.