Nyt blad med tema om fremtidens gymnasium
forside

Nyt blad med tema om fremtidens gymnasium

Tvivlsom rapport bag kraftig nedskæring af fjernundervisning, bud på fremtidens gymnasium og om at gå fra at være stjerneforsker til at være stjerneglad gymnasielærer. Det er nogle af emnerne, som du kan læse om i denne måneds nummer af Gymnasieskolen.

Politikerne vil lave en ny gymnasiereform. Men hvad skal fremtidens studenter kunne? Det zoomer månedens tema i Gymnasieskolen ind på.
Vi har spurgt en gymnasierektor, en fremtidsforsker, en uddannelsesforsker, en HR-chef og en universitetsrektor.

“I fremtiden skal eleverne lære at stille skarpe spørgsmål, der ikke nødvendigvis er svar på endnu,” siger Liselotte Lyngsø, fremtidsforsker.

Tvivlsom rapport bag kraftig nedskæring af fjernundervisning
VUC-centre stiller spørgsmålstegn ved rapport, som viser, at udbyderne af fjernundervisning kan effektivisere og realisere overskud for 120 millioner kroner.
Politikerne har brugt rapporten til at skære fjernundervisning for 162 millioner kroner.

Fra stjerneforsker til stjerneglad lærer
Når evnen til at begejstres bliver væk, skal der måske et sporskifte til, før man kan finde den igen.
Det opdagede tidligere forsker Jacob Groth-Jensen, da han for to år siden skiftede partikelfysik i Genève ud med fysiklokalet på Roskilde Gymnasium.

Bred konstituering i ny hovedbestyrelse
Alle tre lister i den nyvalgte hovedbestyrelse synes at være indstillet på et bredt samarbejde i den kommende treårige valgperiode, hvor udfordringerne nærmest står i kø.

Klokken 8.00 er midt om natten for unge
Det tidligere mødetidspunkt i gymnasiet er uforeneligt med teenageres søvnbehov og døgnrytme, advarer amerikanske og svenske forskere.

Mødet med en lærer
Når man bliver set og forstået af den rigtige lærer på det rigtige tidspunkt, kan det forandre ens liv. Alle har et potentiale, men gnisten skal tændes, fortæller sanger og sangskriver Allan Olsen. For ham har tre lærere haft afgørende betydning.

Bladet udkommer i morgen. Find det i postkassen, eller læs det ved at trykke på nedenstående forside.